۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 55474172

کردستان بناهای تاریخی خاصی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین خانه سنندج بدانید.

زیباترین خانه سنندج

سلام نو _ سرویس گردشگری: سنندج یکی از زیباترین شهرهای شمال غرب ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است.

شهر سنندج در دوران صفوی بسیار مورد توجه بوده است، در این دوران هنرمندان زیادی از اصفهان در سنندج حضور پیدا کرده و سبک معماری اصفهانی در سنندج گسترش پیدا کرد.

عمارت خسرو آباد سنندج یکی از مهم‌ترین بناهای شهر سنندج است

عمارت خسروی‌آبادی؛ زیباترین خانه سنندج

عمارت خسروی‌آبادی جز ۱۰ بنای بسیار زیبای ایران است. این عمارت در شهر سنندج قرار دارد. مورخان قدمت آن را مربوط به دوران قاجار دانسته‌اند.

خانه‌های قدیمی، یا عمارت‌های مزیّن و دلبرانه، روحی عمیق دارند. خانه‌ای را در نظر مجسم کنید که سالیان بسیار بسیار زیاد جهان را زیسته است.

زیباترین خانه سنندج

سال‌هایی چند برابر سن ما. مگر یک انسان چند سال می‌تواند عمر کند؟ گیریم خیلی زیاد هم که باشد از صد سال که فراتر نخواهد رفت.

اما این خانه‌ها در بسیاری از موارد بیش از چند صد سال عمر دارند. حالا در نظر بگیرید چند نسل از مردم در این خانه زندگی کرده‌اند! این درها و دیوارها و پنجره‌ها چند صد دعوا و عروسی و عزا و گرفتاری و خوشی را دیده‌اند!

شاید به همین دلیل باشد که حضور یافتن در این خانه‌ها احساسی غریب را به قلب بیننده تزریق می‌کند و نوعی غریبی – آشنایی را به قلب القا می‌کند. در این حیاط چند نسل از کودکی تا بزرگسالی زندگی کرده‌اند!

در روزگاران گذشته خانه‌ها در ابعاد بزرگ ساخته می‌شدند. بنابراین بزرگی خانه‌ها شاید امری عادی به نظر می‌رسیده است.

اما تزئینات خاص و به کارگیری اصول معماری سبب شده است که برخی از خانه‌ها در مقابل برخی دیگر از خانه‌های هم‌دورۀ خود برتری‌هایی داشته باشند.

باید به یاد داشته باشیم که همیشه متفاوت‌ها هستند که برگزیده می‌شوند و حیرت بینندگان را بیدار می‌کنند.

بنابراین خانه‌ها و عمارت‌هایی که توانسته‌اند چند قرن به حیات خود ادامه دهند بدون شک حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

ما همیشه عادت داریم در شهرهایی از قبیل اصفهان و شیراز به دنبال این خانه‌های باشکوه بگردیم، غافل از اینکه در استان پهناور کردستان نیز خانه‌ها و عمارت‌هایی کهنسال وجود دارند که می‌توانند روایتگر تاریخ غنی و محلی این نواحی باشند.

می‌خواهم بگویم اگر مشتاق هستید تاریخ را با تمام وجود احساس کنید و اگر دوست دارید بتوانید مردم دوران گذشته را درک کنید لازم است دست کم برای یک روز یا چند ساعت هم که شده در بخش‌های مختلف خانه و کاشانه‌ای که روزگاری در آن زیسته‌اند زندگی کنید.

زیباترین خانه سنندج

در بخش‌های مختلف بنا قدم بزنید از قسمت‌های متفاوتش دیدن کنید و شاید درست در همین لحظات باشد که قدرتی از مکاشفه در قلب شما بیدار خواهد شد و دریچه‌ای میان گذشته و حال گشوده خواهد شد و شما خواهید توانست که گذشته را ببینید و مردمان آن دوران را درک کنید. این درک عمیق می‌تواند تمام تجربیات نابی که آن‌ها از سر گذرانده‌اند را بر ذهن و روح ما تزریق کند و آن وقت ما در مقابل بسیاری از حوادث ریز و درشت روزگار واکسینه خواهیم شد و شاید بتوانیم آسوده‌تر و عمیق‌تر روزگار را سپری کنیم.

دیدنی‌ترین بخش‌های عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. درب اصلی این عمارت از تنه های درخت گردو و به سبک دروازه های قلعه های حکومتی ساخته شده است. متاسفانه طاق سردر در گذر زمان تخریب شده است.

هشتی: پس از در اصلی هشتی قرار دارد، هشتی عمارت خسرو آباد شامل ۴ مدخل ورودی، سقف گنبدی شکل و ستون نماهایی زیبا است که با گچ بری تزئین شده‌اند.

حیاط: حیاط عمارت خسروآباد برخلاف عمارت های دیگر توسط دالان به هشتی متصل نشده است، بلکه بلافاصله بعد از هشتی قرار دارد. حوضی بزرگ و چلیپایی شکلی در مرکز حیاط قرار دارد که اطرافش با درختان انبوه احاطه شده است. گفته می‌شود آب این حوض از قنات آبیدر تامین می‌شود.

قصر خسرویه: قصر خسرویه مهم‌ترین ساختمان عمارت خسرو آباد است و در ضلع غربی ساختمان قرار دارد. پس از طی ۱۷ پله سنگی به قصر خسرویه می‌رسید. این قصر ۳ طبقه از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

طبقه دوم این قصر زیبا دارای یک حوض خانه جذاب است. سقف این فضای حوض خانه‌ای شکل، گنبدی شکل است و آب نمایی از سنگ، در مرکز آن قرار دارد. در اطراف حوض خانه اتاق هایی بزرگ قرار دارند که همه آن ها دارای ایوان ستون‌دار هستند.

زیباترین خانه سنندج

با طی کردن پله های چوبی به طبقه سوم و اتاقی می‌رسید که در دو طرفش راهرو قرار دارد. جالب است بدانید از بالکن این اتاق برای نجوم استفاده می‌شده و به همین دلیل به بالکن نجم آباد شهرت پیدا کرده است.

عمارت سردر: عمارت سردر در ضلع شرقی مجموعه قرار دارد. عمارت سردر یک عمارت دو طبقه است که در دو طرف ورودی آن دو راه پله‌ی متقارن قرار دارد. ساخت این عمارت به نوه‌ی خسرو خان نسبت داده می‌شود.

یکی از جذابیت های این عمارت، ایوان سرتاسری آن است که به غلام گردش معروف است. در طبقه دوم عمارت سردر، تالار ستون دار یا تالار اصلی قرار دارد که به عنوان مهمان خانه استفاده می‌شده است.

بهترین زمان برای سفر به سنندج و بازدید از عمارت خسرو آباد و دیگر جاذبه های گردشگری سنندج فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل هوا خنک و طبیعت سنندج در زیباترین شکل خود قرار دارد. از طرفی در فصل بهار دسترسی به بلیط هواپیما ارزان راحت‌تر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید