۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 55472688

بسیاری گردو با کیفیت را با تویسرکان می‌شناسند، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تویسرکان کجاست.

تویسرکان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تویسرکان یکی از شهرهای استان همدان است که در جنوب کوه الوند قرارگرفته است. تویسرکان بعد از همدان، ملایر و نهاوند به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ استان شناخته می‌شود.

این شهر آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و بر اساس اسناد تاریخی تویسرکان بر ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور واقع‌ شده است.

تویسرکان از شرق به ملایر، از جنوب به نهاوند و از غرب به استان کرمانشاه محدود می‌شود. ارتفاع شهر از سطح دریا ۱۷۸۰ متر است و در واقع از مناطق بلند و کوهستانی استان همدان است.

شهرستان تویسرکان دارای دو شهر به نام‌های تویسرکان و سرکان به مرکزیت تویسرکان و ۱۲۶ آبادی و هفت دهستان است. تویسرکان را ازنظر تنوع زیستی می‌توان به سه بخش کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای تقسیم کرد.

آشنایی با تویسرکان

استان همدان یکی از زیباترین مناطق ایران با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار متنوع است. از مقبره بوعلی سینا گرفته تا غار علیصدر. شهرستان تویسرکان که در ناحیه جنوبی استان همدان قرار گرفته، یکی از شهرهای پر جمعیت این استان است.

تویسرکان کجاست؟

تویسرکان از شمال به شهرستان اسدآباد، از جنوب به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان ملایر و از غرب در جوار شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه واقع شده‌است. این شهر بیش از هرچیزی به طبیعت زیبا و سرسبز خود معروف است.

باغ‌های گردو در تویسرکان یکی از مهمترین جاذبه‌های این شهرستان هستند و گردوی تویسرکان در سراسر ایران به کیفیت بالا معروف است. این مسئله به دلیل قرار گیری شهر در دامنه کوه و آب و هوای معتدل است که باعث می‌شود درختان گردو به بهترین شکل ممکن رشد کنند.

شهرستان تویسرکان همدان یکی از شهرهای مرتفع در نواحی غربی ایران است که به صورت عمده به سه بخش کوهستانی، کوه‌پایه و جلگه تقسیم می‌شود.

این مسئله باعث شده تا آب و هوای این شهر برای رشد انواع گیاهان و درختان بسیار مطلوب باشد و پوشش گیاهی گسترده و وسیعی در این منطقه شکل بگیرد.

مطلوب بودن آب و هوای تویسرکان یکی از دلایلی است که این شهر در طی تاریخ محل اقامت و زندگی بخش زیادی از تمدن‌ها بوده‌است.

براساس شواهد تاریخی، شهرستان تویسرکان فعلی در محل ویرانه‌های رودلاور ساخته شده‌است. پس از این واقعه، در محل رودلاور روستاهای کوچک و بزرگی ایجاد شدند که دو روستای “توی” و “سرکان” وسعت و جمعیت بیشتری داشتند.

با گسترش این دو روستا و ادغام آن‌ها با یکدیگر، شهری به وجود آمد که نامش از ترکیب اسم این دو روستا و توی‌سرکان بود.

از طرفی، یکی دیگر از روایت‌هایی که درباره تاریخچه و معنی تویسرکان وجود دارد، این گونه بیان می‌کند که کلمه سر به معنای بزرگ و کلمه گان یا کان به معنای جا و مکان بوده وسرکان به معنی محل زندگی بزرگان است و معنی تویسرکان به معنای جایی نزدیک به سرکان است.

تویسرکان کجاست؟

تویسرکان کجا قرار دارد

شهرستان تویسرکان در جنوب استان همدان واقع شده‌است. برای دسترسی به آن از از سمت استان‌های غربی، کافی است به شهر همدان برسید و از همدان به سمت جنوب استان حرکت کنید.

اما برای دسترسی به تویسرکان از استان‌های شرقی و تهران، دو مسیر اصلی وجود دارد. مسیر اول از آزاد راه تهران ساوه عبور می‌کند.

در این مسیر که حدود ۳۹۸ کیلومتر است، از تهران تا تویسرکان حدود ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه در سفر خواهید بود.

مسیر دسترسی بعدی از تهران تویسرکان، از اتوبان قم عبور می‌کند. در این مسیر ابتدا به شهر قم و سپس اراک می‌رسید و از اراک به سمت ملایر حرکت می‌کنید.

از ملایر در کمتر از نیم ساعت رانندگی به سمت غرب، به این شهر زیبا خواهید رسید. این مسیر ۴۳۰ کیلومتری کمی بیشتر از مسیر قبلی و حدود ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

صنایع دستی تویسرکان عبارت‌اند از سفال‌گری، تکه‌دوزی، چرم‌دوزی، معرق، منبت و قلاب‌بافی. اصلی‌ترین سوغاتی تویسرکان گردو است. از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه تویسرکان می‌توانیم به بادام، پشمک، عسل، سماق و انواع آلو اشاره‌ کنیم.

بیشتر مردم این شهر از اقوام فارس و لر هستند. پوشش محلی مردم تویسرکان، پوشش محلی رایج در همدان است. پوشاک مردان شامل سرپوش‌های نخلی و نمدی، کونیک، گیوه و کلاش می‌شود. پوشاک زنان همدانی شامل عرقچین، کونیک، تومبان، آرخالق، دوش لوق، بوتون، ساغری، ارسی و گالش می‌شود.

هر خطه‌ای از ایران آداب‌ورسوم خاص خود را دارد و تویسرکان هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از روزهایی که در تویسرکان و سایر شهرهای همدان با آداب‌ورسوم خاصی برگزار می‌شود، شب یلدا است.

تویسرکان کجاست؟

در این شب پس از صرف آجیل و خوراکی‌ها، فال سوزن می‌گیرند. این فال توسط بزرگ فامیل گرفته می‌شود و آداب‌ورسوم خاصی دارد.

در شب چله مادر دامادی که تازه ازدواج‌کرده است باید برای عروسش آجیل و مرغ و ماهی بفرستد و این وسایل را در سبدی بچیند و به خانه دختر بفرستد.

شهرستان تویسرکان آب و هوای معتدلی دارد که به دلیل ارتفاع بالا، در فصل زمستان تبدیل به آب و هوای بسیار سرد و بارش‌های سنگین می‌شود.

به همین علت بهترین زمان برای سفر به اینجا از ابتدای بهار تا اواخر تابستان خواهد بود. در این زمان می‌توانید از آب و هوای مطبوع و لذت بخش تویسرکان در طبیعت زیبا و باغ‌های گردو نهایت لذت را ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید