آبشارگردی هیجان انگیز و جالب است از این رو با ما همراه باشید چرا که مرتفع ترین آبشار استان لرستان را باید دید.

مرتفع ترین آبشار استان لرستان را باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشارهای لرستان زبانزد خاص و عام‌اند. این مناظر یکی دو تا هم نیستند. به هر حال لرستان یکی از استان‌های سرسبز ایران است که به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های زاگرس، ویژگی‌های طبیعی کم‌نظیری دارد.

آبشار نوژیان؛ بلندترین آبشار لرستان

آبشار نوژیان با ارتفاع ۹۵ متر و تاجی به عرض ۵ متر به عنوان بلندترین آبشار استان لرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تماشای جاری شدن آب از آبشار و برخورد آب با سنگ‌ها چشم‌انداز بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. در این طبیعت بکر برای دقایقی چشمان خود را ببنیدید تا صدای خوش آبشار و نغمه زیبای پرندگان ذهن شما را پر کند و آرامشی وصف نشدنی را تجربه کنید.

در صورتی که به سمت بالای آبشار بروید متوجه خواهید شد که نوژیان از دو بخش تشکیل شده است؛ این آبشار ابتدا داخل یک حوضچه کوچک می‌ریزید سپس در ادامه مسیر خود آبشاری دیگر را به وجود می‌آورد. اگر شنا کردن بلد هستید آبتنی کردن در حوضچه این آبشار را از دست ندهید.

اکثر بازدیدکنندگان نوژیان از طبیعت‌گردی و قدم زدن در جنگل‌های کوهستانی به عنوان بهترین تفریح این منطقه یاد می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید تجهیزات مورد نیاز برای استراحتی چند ساعته را همراه خود ببرید تا بیشتر از این طبیعت لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که تمام زباله‌های تولید شده را در یک کیسه جمع‌آوری کنید و همراه خود بیاورید. رها کردن زباله‌ها در طبیعت باعث تخریب و آسیب رسیدن به محیط زیست می‌شود.

مرتفع ترین آبشار استان لرستان را باید دید

با پیاده روی در میان جنگلی کوهستانی علاوه‌بر تماشای طبیعت زیبای استان لرستان، موقعیت‌های زیبای منحصر به فردی جهت عکاسی پیدا خواهید کرد. پس اگر به عکاسی علاقه دارید دوربین را فراموش نکنید.

آب شیرین و زلال نوژیان شرایط بسیار خوبی را جهت پرورش ماهی قزل‌آلا در این منطقه فراهم کرده است. شما می‌توانید در این مکان به تماشای ماهی‌ها در داخل حوضچه‌ها بنشینید و حتی یکی از این ماهی‌های خوشمزه را برای ناهار بخرید.

یکی دیگر از تفریحات سرگرم کننده در اطراف آبشار نوژیان کوهنوردی و جمع‌آوری گیاهان دارویی است. وجود آب در کوه‌های این منطقه باعث شده تا گیاهان دارویی کمیابی در اطراف نوژیان و کوه تاف رشد کنند؛ به‌طوری که برخی با هدف جمع‌آوری گیاهان دارویی به روستای نوژیان سفر می‌کنند.

آبشار نوژیان در استان لرستان و در نزدیکی روستای نوژیان قرار دارد. این روستا در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی جاده کمربندی خرم‌آباد قرار گرفته و با دو کوه “تاف” و “هشتاد پهلو” از سمت جنوب شرقی و جنوب غربی محاصره شده است.

چند آبشار تماشایی لرستان

لرستان آب و هوای درخشانی دارد؛ آن‌ها که رفته‌اند و یا بومیِ این استان هستند به خوبی می‌دانند: این منطقه به واسطه‌ی آب و هوای بِکرش، باران‌های فروانش، رودخانه‌های پربارش و چشمه‌های جوشانش مجموعه‌ای از سرزنده‌ترین آبشارها را در خود جا داده است. یکی از القاب کم‌تر شنیده شده‌ی لرستان اصلا «سرزمین آبشارهای خروشان» است. در ادامه با بخشی از آن‌ها آشنا خواهید شد؛ شوی و بیشه و نوژان و آب‌سفید و غیره.

آبشار شوی

این آبشار باشکوه با ارتفاعی در حدود صد متر در مرز لرستان و خوزستان و در شمال دزفول قرار دارد. منطقه زاگرس منطقه‌ای خوش آب و هوا است که رودخانه‌های پرآب دز و سزار از آن‌جا می‌گذرند و همچنین چشمه‌های متعددی از زمین می‌جوشند. آبشار شوی نیز از چندین چشمه به وجود آمده است، از غاری بیرون می‌آید و از ارتفاع چهل متری به پایین می‌ریزد. این آبشار که آن را به عبارتی بزرگترین آبشار در خاورمیانه می‌دانند، در فاصله کمی از ایستگاه راه آهن تله زنگ واقع شده است.

مرتفع ترین آبشار استان لرستان را باید دید

آبشار بیشه

این آبشار زیبا درست در ایستگاه راه آهن بیشه واقع شده است. بیشه روستایی است که در ۶۰ کیلومتری خرم آباد و در مسیر راه‌آهن سراسری قرار دارد و تپه‌ها و دره‌های سرسبز زاگرس آن را احاطه کرده‌اند. آب این آبشار از چند چشمه جوشان می‌آید و به رودخانه سزار می‌ریزد.

آبشار آب سفید

این مورد از آبشارهای لرستان در نزدیکی شهرستان الیگودرز واقع شده است و باید گفت که به جد یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. ارتفاع این آبشار ۵۰ متر است و در دره‌ای عمیق و زیبا واقع شده است. محدوده این آبشار محلی برای کمپ طبیعت‌گردان است. نام آب سفید از آن‌جا می‌آید آب این آبشار به دلیل برخورد با صخره‌ها به کف تبدیل می‌شود و رنگ سفید می‌گیرد.

آبشار افرینه

آبشار افرینه محل برخورد دو رود است به نام‌های افرینه و چشمک و در انتها به رودخانه‌ی کشکان می‌ریزد. این آبشار در ۸۰ کیلومتری شهر خرم‌آباد قرار دارد. شما در دشتی پهناور پیش می‌روید که ناگهان به آبشاری بر می‌خورید که از صخره‌های بزرگ می‌ریزد پایین. افرینه یکی از مهم ترین آبشارهای لرستان است.

آبشار کول چپ

در همان حول و حوش، منظور ۷۵ کیلومتری خرم‌آباد است، یکی از جذاب ترین آبشارهای لرستان قرار دارد. کافی است ۷۵ کیلومتر از خرم‌آباد به سمت اندیمشک بروید. آن‌جا به روستایی برخورد خواهید کرد که به نام کول چپ. مردم‌شناسان در همان حوالی غارهایی کشف کرده‌اند که نشان از سکونت انسان‌های پیش از دوران باستان در این منطقه دارد. باران که می‌بارد، قطرات آب درست مثل نخ از لبه‌ی صخره‌ها آویزان می‌مانند و منظره‌ای دیدنی می‌سازند.

آبشار وارک

وارک یک آبشار دوقلو است که در گردنه نوژیان و در نزدیکی آبشار نوژیان واقع شده است. این آبشار از رودخانه بزنوید سرچشمه می‌گیرد و با ارتفاع ۶۰ متری پس از دوشاخه شدن در میانه راه به رودخانه کوچکی در پایین دست می‌ریزد. ساکنان اطراف آبشار عمدتا عشایری هستند که با شروع فصل گرما به بالادست کوچ می‌کنند. از کنار این آبشار، آبشارهای کوچک دیگری نیز سرچشمه می‌گیرند که مجموع آن‌ها جلوه خاصی به طبیعت منطقه می‌دهد.

مرتفع ترین آبشار استان لرستان را باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    سلام کاملاً اشتباهه تیترتون چون بلندترین آبشار،ابشارتاف یا برنجه است با670مترودر رده اول آبشارهای آسیا و سیزدهمین آبشار جهان قرار گرفته است پس اطلاعات درست به بدهید به مردم،باتشکر
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 0
      سلام آبشار تاف بلند ترین هست و حدود ۷۵۰ ولی فصلی هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید