۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 55468881

بازدید از بعضی پارک ها هیجان انگیز است از این رو با ما همراه باشید تا درباره پارک کروکودیل قشم ادرس بدانید.

پارک کروکودیل قشم ادرس

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره زیبای قشم با برخورداری از جاذبه‌های تماشایی فروان، یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان است.

یکی از دیدنی‌های این جزیره رویایی، پارک کروکودیل یا پارک نوپک است که اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل ایران و خارومیانه به شمار می‌آید.

مزرعه کروکودیل‌ قشم در سال ۱۳۸۹ در جزیره هنگام شروع به کار کرد و در ۱۳۹۰ نیز پارک کرودیل قشم راه‌اندازی شد.

در این مجموعه می‌توانید از نزدیک از کروکودیل‌ها دیدن کنید و با نحوه زندگی آن‌ها آشنا شوید.

در کنار کروکودیل‌ها حیوانات دیگر همچون انواع خزندگان، پرندگان و پستانداران نیز نگهداری می‌شوند.

پارک کروکودیل قشم

ایده شکل‌گیری پارک نوپک متعلق به «مژگان روستایی»، دانش‌آموخته رشته جانورشناسی است که با کمک همسر آقای «بهروز سالاروند» خود اقدام به راه‌اندازی مزرعه و پارک کروکودیل در جنوب کشور کردند.

پارک کروکودیل قشم ادرس

مزرعه پرورش نوپک قشم در سال ۱۳۸۰ در جزیره هنگام با ۲۱ هزار متربع مساحت شروع به کار کرد و هشت سر (واحد شمارش کروکودیل) کروکودیل بالغ از کشورهای جنوب شرق آسیا به این محل منتقل شدند.

در سال ۱۳۹۰ بخش گردشگری نوپک با عنوان پارک کروکودیل نوپک قشم با ۲۰ سر کروکودیل در جزیره قشم راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۵ نیز مساحت این مجموعه به ۳۱ هزار متر مربع توسعه پیدا کرد.

هدف از شکل‌گیری این مجموعه نگهداری و حمایت از حیوانات است و کروکدیل‌های پرورش یافته در این مجموعه به باغ‌وحش‌ها و زیستگاه‌های طبیعی ایران فرستاده می‌شوند.

کروکودیل‌هایی که در پارک نوپک پرورش داده می‌شوند از نوع کرودکودیل پروسوس است که از بهترین گونه‌های پرورشی در جهان به شمار می‌روند و در آب‌های شور زندگی می‌کنند.

بزرگ‌ترین کروکودیل این مجموعه «خان بابا» نام دارد که چهار متر طول و حدود ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

نحوه تولید مثل کروکودیل ها تخم گذاری است و نوزادان پس از سه ماه از تخم سر در می آورند و در پارک کروکودیل در قشم نگهداری و پرورش می یابند.

در سال اول برای رسیدن به زادآوری، به طور مداوم دما، رطوبت، آب استخرها و غذادهی و تاثیر عوامل محیطی بر رشد این حیوان نیز انجام می گردد.

اولین مشکلی که خودش را نشان داد مربوط به دمای خاک بود که در برخی ماه های سال به شدت بالا می رود و مشکلاتی جدی برای زادآوری کروکودیل ایجاد می کند.

پارک کروکودیل قشم ادرس

برای حل این مشکل همه تخم ها به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر می شوند تا دما قابل کنترل باشد و کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.

تنها پارک کروکودیل کشور در کجاست

پارک کروکودیل قشم اولین جایی در خاورمیانه بود که پرورش و نگهداری تمساح را انجام داد، این پارک در زمستان سال ۱۳۸۹ کار خود را شروع کرد و راه اندازی شد.

در ابتدا، ۸ کروکودیل از کشور مالزی وارد این پارک شد و در حال حاضر این تعداد بیشتر شده و از نظر انواع کروکودیل ها، یکی از منحصر بفردترین پارک ها محسوب می شود.

کروکودیل هایی که در پارک کروکودیل قشم نگهداری می شوند، در آب شور زندگی می کنند و به آن ها پروسوس می گویند، از آن جا که کروکودیل های پروسوس بهترین نوع کروکودیل برای پرورش در دنیا محسوب می شوند، این نژاد از آن ها به ایران آورده شده است.

حدود ۱۰۰ کروکودیل در این پارک زندگی می کنند و در کنار آن ها پرندگان و پستاندارانی هم هستند در این پارک زندگی بکنند.

این پارک نخستین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل خاورمیانه محسوب می‌شود.

مجموعه نوپک همچنین به‌عنوان منبع اطلاعاتی جانورشناسی در زمینه کروکودیل در کشور و اولین و تنها مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل در خاورمیانه شناخته می‌شود.

در پارک نوپک می‌توانید از بزرگترین کروکودیل‌ ایران دیدن کنید و با نحوه زندگی، تخم‌گذاری، چگونگی پرورش نوزادان و نحوه تغذیه این خزنده آشنا شوید.

در این مجموعه همچنین انواع دیگر خزندگان، پرندگان و آبزیان نگهداری می‌شوند که امکان بازدید از آن‌ها نیز ممکن است.

  • آدرس: استان هرمزگان، چهار کیلومتری جزیره قشم، اتوبان قشم به درگهان

پارک کروکودیل قشم ادرس

افرادی که برای بازدید از کروکودیل ها به این پارک هیجان انگیز می روند برایشان خدماتی هم در نظر گرفته شده است.

  • آموزش نگهداری و پرورش کروکودیل

در نوپک دوره های آموزش مدیریت مزرعه، نگهداری و پرورش کروکودیل به صورت خصوصی و همراه با کارورزی صورت می گیرد و گواهی سابقه کارورزی نیز به افراد داده می شود.

  • فروش کروکودیل

فروش کروکودیل یکی از فعالیت های مجموعه است و از این موجود در هر اندازه ای که فکرش را بکنید وجود دارد؛ اما این خدمت تنها به مراکز دارای مجوز نگهداری و دارای فضای مناسب ارایه می شود.

  • خدمات مشاوره

پارک های حیات وحش و مراکز نگهداری از حیوانات می توانند از خدمات مشاوره این مجموعه استفاده کنند. مذاکره و تبادل قرارداد مشاوره تنها از طریق ایمیل این مجموعه امکان پذیر است.

۱- آرامش مجموعه را هنگام بازدید برهم نزنید و سعی کنید با راهنمای پارک همراه باشید تا وی جزئیات مربوط به پارک را به شما انتقال دهد.

۲- به شدت از پرتاپ اشیاء و خوراکی به داخل قفس های خودداری نمایید.

۳- با وجود باز بودن فضای مجموعه، کشیدن سیگار در تمام بخش های آن ممنوع است.

۴- در صورتی که مشاهده کردید حیوانی بیمار است حتما آن را مسئول مربوط در میان بگذارید و خودتان هیچ اقدامی نکنید.

۵- تنها در محل هایی که مشخص شده می توانید به حیوانات غذا دهید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
    0 0
    ۳ سال تعطیله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید