آبشارهای شمال ایران بسیار دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران بدانید.

آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از نام های آشنای طبیعت برای اهالی و ساکنین شهرهای شمال ایران آبشار شاهان دشت (Shahandasht Waterfall) است.

این جاذبه طبیعی بسیار زیبا در استان مازندران قرار دارد و پاتوق گردشگران استان های اطراف به ویژه تهران است.

در ایام تعطیلی و روزهای آخر هفته گردشگران زیادی از تهران را در آبشار شاهان دشت خواهید دید.

شاهاندشت کجاست

این اثر طبیعی در جاده هراز واقع شده است و در ۹۶ کیلومتری تهران و ۶۵ کیلومتری آمل قرار دارد؛ آبشاری ۵۱ متری که نمای زیبای آن از جاده قابل دیدن است و می‌توانید حتی از دور هم زیبایی و عظمت آن را ببینید.

روستای شاهان دشت در منطقه‌ای به نام لاریجان در شهرستان آمل واقع شده است. در زیر دو مسیر رفتن به شاهاندشت را معرفی می‌کنیم.

  • مسیر اول از جاده هراز می‌گذرد. در این مسیر، نرسیده به شنگلده، به جاده روستای شاهاندشت خواهید رسید.بعد از پارک ماشین در کنار رودخانه باید تا خود آبشار حدودا ۴۰ دقیقه‌ پیاده‌روی کنید.

آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران

  • برای پیمایش مسیر دوم هم باید وارد جاده هراز شوید. سپس نرسیده به شنگلده از روی پل روستای وانا گذر کنید. در نهایت به روستای شاهاندشت خواهید رسید. از محلی که ماشین را پارک می‌کنید تا خود آبشار ۱۵ دقیقه راه است. مسیری که اکثر مردم از آن تردد می‌کنند، همین مسیر دوم است، زیرا پیاده‌روی کوتاه‌تری داشته و در این مسیر سریع‌تر به آبشار زیبای شاهاندشت خواهید رسید.

فصل سفر می‌تواند تمام ابعاد مسافرت را تحت‌الشعاع قرار دهد، مخصوصا اگر پای سفرهای شمالی در میان باشد. اگر قصد دارید از تمام زیبایی‌های این آبشار بهره بگیرید باید بهترین زمان سفر را انتخاب کنید. اجازه دهید در این مورد راهنماییتان کنیم.

بهترین زمان سفر به این منطقه دیدنی مازندران، اردیبهشت تا مهر ماه است؛ به این خاطر که در فصل‌های سرد آب‌وهوای منطقه بسیار سرد شده و تحمل این سرما کار دشواری است.

به علاوه اینکه در سرما نمی‌توانید لذت آب تنی در آب آبشار را تجربه کنید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است برای بهار، تابستان و اوایل مهر ماه اقدام کنید.

ارتفاع ابشار شاهاندشت

آبشاری با ۵۱ متر ارتفاع که یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های استان مازندران به شمار می‌آید. این آبشار به طور کلی از چندین آبشار تشکیل شده است.

اولین آبشار حدودا ۱۵ متر ارتفاع دارد و طول دومین آبشار به ۳۰ متر می‌رسد. آبشارهای سوم، چهارم و پنجم تقریبا ارتفاعی ۴۰ متری دارند که از ۳ پلکان پشت سر هم تشکیل شده‌اند.

ششمین آبشاری که در این مسیر می‌بینید یکی از زیباترین بخش‌های سفرتان خواهد بود و حدودا ۲۵ متر ارتفاع دارد.

در نهایت بعد گذر از این آبشار به هفتمین مورد می‌رسید که ارتفاع آن ۲۰ متر است. در آخر به آبشار هشتم با ۳۵ متر ارتفاع می‌رسید.

زیبایی‌های این آبشارهای پی در پی در کلام نمی‌گنجد و تنها باید از نزدیک شاهد آن باشید. علاوه بر این‌ها زمانی که در ارتفاعات می‌ایستید به راحتی می‌توانید دماوند باشکوه را ببینید.

آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران

اگر به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این منطقه بزنید. در این منطقه می‌توانید علاوه‌ بر دیدن زیبایی‌های طبیعت، پیاده‌روی، کوهپیمایی و حتی آب تنی را نیز تجربه کنید.

یکی از تفریحات هیجان انگیزی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، آب بازی است.

البته فراموش نکنید که یک دست لباس کامل همراهتان ببرید تا بعد از خیس شدن لباس هایتان را عوض کنید. این آب بازی در یک روز گرم تابستانی بسیار می چسبد. در کنار آب بازی سعی کنید عکاسی فراموشتان نشود.

هرچند امروزه عکاسی از فعالیت های لاینفق زندگی روزمره است اما با این حال عکاسی در این منظره زیبا و شگفت انگیز را از دست ندهید.
پیک نیک، از دیگر فعالیت های رایج و محبوبی است که در بازدید از آبشار شاهان دشت می توانید انجام دهید.

سعی کنید یک روز تمام را به بازدید از این آبشار اختصاص دهید و یک ناهار جانانه همراه دوستان و خانواده در کنار آبشار شاهان دشت نوش جان کنید.

پیاده روی در طبیعت زیبای روستای شاهان دشت نیز بسیار دلچسب است و نیازی به ورزشکار بودن شما نیست.

کافی است کفش های مناسب پیاده روی تان را بپوشید و به گشت و گذار مشغول شوید.

اما، مهیج ترین فعالیتی که می توانید در آبشار شاهان دشت انجام دهید، صعود از آبشار است که نیازمند تجهیزات لازم و حرفه ای بودن می باشد.

در بالای آبشار نیز یک قلعه تاریخی باشکوه وجود دارد که به روی صخره ای با ارتفاع ۲۲۰ متر واقع شده و از سنگ و ملات ساروج ساخته شده است.

آبشارگردی در آبشار شاهاندشت مازندران

بنابر گفته بومیان قدمت این قلعه به ۳۰۰۰ سال پیش و قبل از اسلام برمی گردد. گفته می شود این قلعه به حاکمان پادوسبانیان تعلق دارد که روزگاری در رویان، نور، رستمدار و کجور حکومت می کردند.

در سال ۱۰۰۵ هجری، شاه عباس صفوی این قلعه را افتتاح کرده و پس از آن اصلاحاتی به وجود آمده و به شکل امروزی درآمده است.

معماری قلعه بسیار جالب است. زیرا قلعه هیچ راه ورودی ندارد جز تونلی که در دل کوه کنده شده است.

گرچه اثری از تونل هم باقی نمانده است. در حال حاضر بازدید از قلعه چندان میسر نیست و کوهنوردان با رعایت موارد ایمنی می توانند از دیواره جنوبی قلعه به داخل صعود کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید