اصفهان گردی بسیار جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان بدانید.

بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازارها از جذاب‌ترین و سنتی‌ترین مکان‌های هر شهر و کشوری هستند و تاریخ، هنر و فرهنگ را در خود جای داده‌اند.

به جرات می‌توان گفت بهترین راه آشنایی با فرهنگ مردم یک منطقه قدم زدن در بازارهای سنتی آن است. مخصوصا در شهری مانند اصفهان، گشت و گذار در بازارها تجربه‌ای جذاب و به یادماندنی خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم بازار قیصریه اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم.

آشنایی با بازار قیصریه اصفهان

با گشتی در میدان نقش جهان، پس از دیدار از بناهایی چون عالی‌قاپو و دو مسجد بزرگ، به ورودی بازار می‌رسیم. سردری که با نقش و نگار خود، حکایت از زیبایی‎‌های درون بازار دارد.

سردر بازار قیصریه که در ضلع شمالی میدان امام و درست در سمت مقابل مسجد امام قرار دارد، به دوره شاه عباس اول منسوب است و معمار آن «استاد علی اکبر اصفهانی» نام دارد.

این سردر زیبا در دوره صفوی کارکرد مهمی داشته و قسمت اصفهان جدید را به میدان کهنه که میراث دوره سلجوقی بود، متصل می‎کرده است.

در دوره‎های بعد و به خصوص در دوره حکومت قاجارها و در دوران حکومت ظل‎السلطان بر اصفهان، تغییراتی در این سر در صورت گرفت و که از جمله آن‎ها می‎توان به اضافه شدن یک ردیف کاشی اشاره کرد.

بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان

عمارت سر در عالی قاپو دارای تزئینات زیبایی است که بیننده را حین ورود بر آن می‎دارد تا سر خود را بالا بگیرد و نقاشی‎ها را ببیند. سر دری که با صحنه‎های نقاشی شده‌ای از جنگ صفویه با ازبکان و پیکره‎های اروپایی تشکیل شده است.

اما نقش شاخص این سر در، تصویر تیراندازی با سر انسان و تنه ببر یا شیر و دم اژدها است که امروزه تبدیل به نماد یا سمبل شهر اصفهان شده است و برگرفته از شمای کلی صورت فلکی ماه آذر است.

اهمیت سردر قیصریه در توصیفات بیشتر سیاحان کاملاً آشکار است. برای مثال شاردِن، سیاح نام‌دار عصر صفوی به دلیل نام‌گذاری «قیصریه» اشاره می‌کند و آن را شبیه به یکی از بناهای قیصریه یا «کایسری» در ترکیه امروز می‌داند.

در دو طرف سردر بازار قیصریه دو سکوی بزرگ به چشم می‌خورد که نقل است در دوران کهن کسبه صنف طلا و جواهرفروشان، بساط جواهرات خود را بر روی آن‌ها پهن می‌کردند.

از دیگر جزئیات خیره‎کننده این سر در، ساعت بزرگی است که در بخش بالایی نصب شده و غنیمتی از جنگ با پرتغالی‎ها بود. عمارت نقاره خانه نیز بر بالای سردر قیصریه ساخته شده بود.

نقاره زنی و نقاره کوبی از قدیم در ایران متداول بود که طلوع و غروب آفتاب را با نقاره اعلام می‌کردند.

بازار حیرت انگیز قیصریه

بازار قیصریه اصفهان کجاست و چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ این بازار در بخش شمالی میدان نقش جهان(میدان امام اصفهان) و بافت تاریخی اصفهان قرار دارد و نقش جهان را به بازار کهنه(عتیق) مرتبط می‌کند.

برای رسیدن به بازار قیصریه می‌توان از دو مسیر استفاده کرد. در مسیر اول از چهارراه شکرشکن به خیابان حافظ رفته و سپس وارد میدان نقش جهان می‌شوید و در سمت راست میدان، سردر بازار قیصریه را می‌توانید مشاهده کنید.

بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان

در مسیر دوم باید از سمت میدان امام حسین(ع) وارد خیابان سپه شوید و پس از رسیدن به انتهای خیابان به میدان نقش جهان بروید، در سمت چپ میدان نقش جهان می‌توانید بازار قیصریه را ببینید.

معماری بازار قیصریه اصفهان باعث شده این بازار علاوه بر این که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهاست جزو زیباترین بازارهای دنیا هم محسوب شود. این بازار یکی از بهترین آثاری است که از دوران صفویه برجای مانده است.

بازار قیصریه اصفهان در ضلع شمالی میدان نقش جهان واقع شده است و در وسط آن محوطه‌ای بزرگ و گنبدی شکل وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

در غرب بازار قیصریه اصفهان کاروانسرایی دو طبقه ساخته شده است که ۱۴۸ حجره دارد. در شرق این بازار هم یک ضرابخانه وجود دارد که در حال حاضر تبدیل به تجارت خانه شده است و در آن انواع قلمکاری‌های اصفهانی، پارچه‌ها و کالاهایی مشابه به فروش می‌رسند.

سردر بازار قیصریه اصفهان قوسی شکل بوده و با نقاشی‌هایی منظم به زیبایی تزئین شده است و سرتاسر این بازار هم با نقش و نگارهای منحصربه فردی در دوران صفویه منقوش شده‌اند.

اگر چه این تزئینات رنگ و لعاب گذشته را ندارند اما هنوز هم چیزی از زیبایی آن‌ها کم نشده است. به سردر این بازار، سردر قیصری هم گفته می‌شود.

جهانگران خارجی که در سفر به اصفهان از بازار قیصریه بازدید کرده‌اند این گونه گفته‌اند: « بازار قیصریه چشم انداز واقعا زیبایی دارد و در بخش‌هایی به صورت قرینه درست شده است که قرینه‌ی آن همان بازار عباسی است.»

بازار قیصریه؛ جاذبه ای متحیرکننده در اصفهان

سردر بازار قیصریه با نقاشی نفیس دوران صفویه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین قسمت‌های این بازار است که در شمال میدان نقش جهان قرار دارد.

این سردر قوسی شکل با استفاده از کاشی‌کاری‌های باشکوه و نقاشی‌های فوق‌العاده زیبا تزئین شده است و ورودی بازار قیصریه اصفهان محسوب می‌شود.

در گذشته سردر قیصریه دارای سه طبقه بود اما امروزه از طبقه سوم که نقاره‌خانه بود و اوقات روز در آن اعلام می‌شد چیزی باقی نمانده است.

این سردر زیبا در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان بخشی از میدان تاریخی نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو هم قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید