جاذبه های گردشگری جنوب ایران بسیار دیدنی است از این رو با ما همراه باشید جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان بدانید.

جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره هنگام، جزیره‌ای کوچک و دیدنی در خلیج فارس است که با سادگی خود شما را متحیر خواهد کرد.

این جزیره با چهره‌ای بومی و سنتی، میزبان سواحلی کم‌نظیر، دلفین‌های بازیگوش، حیات وحش تماشایی، دریای بی‌کران، نخلستان‌های دیدنی، کوه‌های آهکی و بازاری جذاب است؛ جاذبه‌هایی که طبیعت‌گردان بسیاری را به‌سمت هنگام می‌کشانند.

در جزیره هنگام خبری از هیاهوی شهری نیست، هیچ خیابانی وجود ندارد و ماشینی دیده نمی‌شود. مردم هنگام نیز با مهمان‌نوازی سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد.

سیر تاریخی جزیره هنگام

جزیره هنگام در میان آب‌های خلیج فارس قرار دارد و به تنگه هرمز و جزیره قشم نزدیک است؛ یک موقعیت جغرافیایی خاص و استراتژیک که اهمیت راهبردی و نظامی شایان توجهی را به این جزیره اعطا می‌کند.

جزیره هنگام از گذشته مورد توجه بیگانگان بود و دوره حکومت صفویان به اشغال پرتغالی‌ها درآمد.

جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان

انگلیسی‌ها نیز اعتقاد داشتند که جزیره هنگام، با داشتن سواحل عمیق و مناسب و البته چاه‌های آب برای انداختن لنگر کشتی‌هایشان، مکان مناسبی به شمار می‌آید.

علاوه بر این، کارشناسان نظامی‌ آن‌ها این جزیره را به‌دلیل واقع شدن در منطقه استراتژیک به‌لحاظ نظامی و ژئوپلیتیک مهم ارزیابی کرده بودند.

به همین دلیل، «سر جان ملکم» در سال ۱۷۹۹ به ایران آمد و ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع ایران و رفتار ایرانیان، مقدمات حضور استعماری‌ انگلیس را فراهم آورد.

در آن زمان، کریم خان زند حاکم ایران بود و انگلیسی‌ها موفق به تصاحب هنگام نشدند؛ اما آن‌ها دست نکشیدند و در نهایت در دوره قاجار این جزیره را تصرف کردند.

دولت انگلیس روشی سیاستمدارانه را برای اشغال جزیره هنگام در پیش گرفته بود؛ این دولت در حرف، هنگام را متعلق به ایران می‌دانست و همواره بر مالکیت دولت ایران نسبت به این جزیره تاکید می‌کرد؛ اما در عمل با مستقر کردن دائمی نیروهای نظامی خود در این منطقه از اعمال حاکمیت دولت ایران بر این بخش از کشور ممانعت به عمل می‌آورد.

هم‌زمان با حضور نیروهای نظامی انگلیس، یک شیخ عرب قبیله بنی فلاسی و سنی مذهب با گرایش وهابی نیز بر جزیره هنگام حکم‌فرمایی می‌کرد.

جالب است بدانید که حتی سلطان مسقط (پایتخت کشور پادشاهی عمان) نیز چشم طمع به هنگام داشت و همواره تلاش می‌کرد تا بر این جزیره تسلط پیدا کند.

در این میان، دولت انگلیس از یک طرف بر حاکمیت ایران بر جزیره هنگام تاکید داشت و از سویی دیگر از نافرمانی‌های شیخ هنگام نسبت به دولت ایران و مداخلات سلطان مسقط پشتیبانی می‌کرد.

در واقع تمام تلاش‌های دولت انگلیس برای این بود که دولت ایران در هنگام قدرتی نداشته باشد. این شرایط برای سال‌ها ادامه داشت تا زمانی که رضاشاه بر تخت سلطنت نشست.

جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان

ساحل‌های درخشان هنگام

ساحل هنگام

اگر شبی، نیمه شبی، به ساحلی رفتید و نورهای کوچک آبی دیدید، فکر نکنید خیالاتی شده‌اید یا ستاره‌ها از آسمان به زمین ریخته‌اند. این جادو کار پلانکتون‌های کوچکی است که اگر تحریک شوند از خود نور ساطع می‌کنند و تکمیل‌کننده قالی طبیعت‌باف هنگام هستند!

پلانکتون‌ها در سال‌های قبلی تقریبا هر شب ساحل درخشان هنگام را روشن می‌کردند، اما به مرور زمان بخاطر افزایش رفت‌وآمد انسان‌ها و تغییر اکوسیستم، این پدیده کمتر رخ داد.

اگر هنگام سفر به جزیره هنگام موفق شدید این ساحل را درخشان ببینید، بخاطر نشستن همای سعادت بر شانه‌هایتان به شما تبریک می‌گوییم.

ساحل اصلی هنگام همان ویژگی‌هایی را دارد که یک ساحل جنوبی باید داشته باشد، پر از لنج، پر از رفت‌وآمد مردان و زنانی با لباس‌های محلی، پر از همهمه و فریاد صدا کردن یکدیگر، پر از ماهیگیر و تورهای پر از ماهی و در یک کلام: پر از زندگی.

زمانی که برای سفر به جزیره هنگام از قشم سوار قایق می‌شوید، در این ساحل پیاده خواهید شد. البته از همین الان بدانید که نباید انتظار داشته باشید بعد از پیاده شدن در اسکله ماشین یا تاکسی ببینید.

در این جزیره نه جاده آسفالتی وجود دارد و نه ماشینی دیده می‌شود! هر آنچه هست را باید با پای پیاده طی کنید.

اولین چیزی که در ساحل هنگام جلب توجه می‌کند، دهکده ماهیگیری و بوی اشتها برانگیزی است که به مشام می‌رسد.

از آنجایی که هنوز در حال صحبت درباره سواحل هستیم، توضیح درباره این دهکده خوشمزه را به چند پاراگراف بعدتر موکول می‌کنیم.

جزیره هنگام؛ جاذبه ای منحصر به فرد در هرمزگان

ساحل کله خماسی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که با دیدن کلیپ‌های اینستاگرامی که افراد از بالای یک صخره به داخل آب می‌پرند، هیجان‌زده می‌شوید و دوست دارید آن را امتحان کنید، باید بدانید که طبیعت ساحل کله خماسی را برای شما ساخته است.

در سفر به جزیره هنگام می‌توانید این تفریح فوق‌ هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

ساحل نقره‌ای هنگام

سواحل نقره‌ای در چند جزیره جنوبی ایران وجود دارند، اما سواحل نقره‌ای هرمز و هنگام از همه مشهورتر هستند.

ماسه‌های این سواحل رنگ نقره‌ای و مشکی دارند و به همین دلیل وقتی به ساحل قدم می‌گذارید، فکر می‌کنید کسی پیش پایتان اکلیل پاشیده است! چشم‌انداز این ساحل بی‌نظیر است، آبی‌های متفاوت دریا و آسمان و ساحل نقره‌فام. موسیقی موج‌ها هم این منظره بی‌بدیل را تکمیل می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید