جاذبه های گردشگری و طبیعی گیلان زیبا هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشارگردی در آبشار لاتون بدانید.

آبشارگردی در آبشار لاتون / جاذبه ای بی همتا در گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار لاتون در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا قرار گرفته و برای رسیدن به آن حدود ۶ کیلومتر مسیر پیاده روی را باید طی کنید. جذابیت آبشار علاوه بر سرسبزی محیطش به چهار فصل بودن آن نیز هست‌.

لاتون در هر فصل از سال چهره متفاوتی به خود می‌ گیرد و با دین که در برخی از فصول میزان آب کمی پایین می آید اما هیچ گاه مقدار آن صفر نمی شود و آبشار همیشه زنده است.

سوها به لاتون کجاست

در مجاورت کوه استوار اسپیناس و در میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز، درختانی چون آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ آبشاری مرتفع و دیدنی جای گرفته است.

این آبشار لاتون نام دارد و از فاصله ۵۰۰ متری نیز قابل مشاهده است. این آبشار چهار فصل و زیبا یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان است و از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.

ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است. همچنین آبریز تحتانی لاتون ۶۵ متر با پهنای ۱۰ متر است و درمجموع ارتفاع آن به ۱۰۷ متر می‌رسد.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به‌سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می‌کند و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.

آبشارگردی در آبشار لاتون / جاذبه ای بی همتا در گیلان

حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است؛ ولی در تمام فصول آب دارد.

آبشار لاتون به‌عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ که در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

برای رسیدن به آبشار لاتون به سوی شهر لوندیل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید. با طی مسیری ۱۰ کیلومتری در جهت جنوب به روستای کوته کومه می رسید.

مسیر مالروی ۶ کیلومتری تا آبشار را باید با قدم های تان یا با ماشین اهالی و با کمک راهنمای محلی طی کنید. از روستای کوته کومه تا آبشار تقریبا چهار ساعت پیاده روی دارد.

این مسیر از یک دامنه کوهستانی و در میان درختان جنگلی آغاز می شود. مسیر را در حاشیه رودخانه لوندویل ادامه دهید پس از عبور از مسیر جنگلی به منطقه کوهستانی و سپس به مراتع وارد می شوید و همین تغییرات بر جذابیت مسیر می افزاید.

برای آنکه دیدی کلی به راه داشته باشید، ایستگاه ها و نشانه های موجود در مسیر و این فواصل حدودی را برای تان آورده ایم:

از کوته کومه تا آسیا شوان | 3750 متر

از آسیاشوان تا دوراهی آبشار | 800 متر

از دوراهی آبشار تا خلف سو | 1500 متر

از خلف سو تا آبشار | 1300 متر

آبشارگردی در آبشار لاتون / جاذبه ای بی همتا در گیلان

دیدنی‌های آبشار بی همتای لاتون

مسیر رسیدن به آبشار لاتون یکی از مسیرهای پیاده روی چشم نواز است که شاید خستگی در آن کمتر احساس شود.

در مسیر رسیدن به آبشار به جاذبه های زیادی بر می خورید که گذر و دل کندن از آنها کمی مشکل است. در ابتدای مسیر پیاده روی آب‌گرم کوته کومه وجود دارد که از جاذبه های منطقه به شمار می رود؛ جایی که می توانید ماشین تان را در آنجا پارک کنید.

پس از مدتی طی مسیر به روستای کوچک و متروکه ای می رسید که آسیو واشون نام دارد و تنها چند خانواده در آن زندگی می کنند. در خصوص نام این روستا باید بگوییم که در زبان تالشی آسیو به معنی آسیاب و واشون به معنای کنار رودخانه است.

در این روستا قهوه خانه ای قدیمی به نام نورمحمد وجود دارد که محل خوبی برای یک استراحت کوتاه مدت و صرف چای است. بعد از این قهوه خانه و طی حدود ۸۰۰ متر قهوه خانه دیگری وجود دارد و پس از آن دوراهی آبشار دیده می شود.

راه سمت راست را که در پیش بگیرید، به آبشار نزدیک و نزدیک تر می شوید. در بخش هایی از مسیر نمایی از آبشار، قلعه لاتون و قله اسپیناس به چشم می خورد و پس از حدود ۱۵۰۰ متر از دوراهی، به مکانی مشهور به "خلف سو” می رسید؛ جایی با چشمه و چند کلبه.

هنوز ۱۳۰۰ متر تا آبشار مانده است؛ اما تا همین جا زیبایی های بسیاری خودنمایی کرده اند. پس از پشت سر گذاشتن این مسیر، لاتون در چند قدمی تان است و دلبری اش را آغاز می کند.

بالای آبشار لاتون قلعه ای به همین نام وجود دارد که متعلق به بابک خرم دین و معروف به قلعه اسپینه یا اسپیناس است. اگر اهل کوهنوردی هستید دیدن این اثر را که در ارتفاع ۲۰۰۵ متری قرار دارد، از دست ندهید.

صخره نوردی هم در این مکان امکان پذیر است و صخره نوردان هم لذت بالا رفتن از آبشار را تجربه می کنند.

منطقه آبشار لاتون دارای آب و هوایی شرجی و گرم است پس اگر می خواهید مسیر آبشار را پیاده طی کنید، برای تجربه بهترین لحظات، اواخر زمستان و یا اوایل بهار را برای سفر به آن انتخاب کنید.

آبشارگردی در آبشار لاتون / جاذبه ای بی همتا در گیلان

بهار: اوایل بهار زمانی ناب برای دیدن زیبایی های لاتون است. هر چه به اواخر بهار نزدیک تر شوید پیمودن مسیر لاتون در هوای گرم سخت تر می شود.

تابستان: هوای گرم و شرجی فصل دوم سال، باعث می شود پیاد روی در مسیر لاتون سخت تر از همیشه به نظر برسد. مگر آنکه راه را با ماشین محلی ها طی کنید.

پاییز: بازی هزاررنگ پاییز هر کسی را وسوسه می کند تا به جنگل نوردی برود. در این فصل می توانید از جلوه آبشار و زیبایی درختان رنگارنگ لذت ببرید. اما هوا ممکن است چندان خوب نباشد.

زمستان: اواخر زمستان از بهترین زمان ها برای تماشای لاتون است؛ نه هوا سوز زمستان را دارد و نه آن قدر گرم است که اذیت تان کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید