جاذبه های گردشگری بندر انزلی بسیار است. با ما همراه باشید و حتما از تالاب انزلی بازدید کنید.

حتما از تالاب انزلی بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب انزلی که در ۴۰ کیلومتری شمال رشت قرار گرفته یکی از بکرترین مناطق شمال است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

تالاب انزلی یکی از زیباترین و مهم ترین تالاب های کشور است که در نوع خود بینظیر است.

به عقیده اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، این تالاب بین المللی نه تنها در ایران، بلکه در جهان نمونه است و از تنوع زیستی زیادی برخوردار است. جالب است بدانید آب این تالاب از آب‌های شیرین هست که همین امر باعث ایجاد تنوع زیستی در این تالاب شده است.

آشنایی با تالاب انزلی

یکی از زیباترین مقاصد گردشگری واقع در استان گیلان که سالانه گردشگران بسیاری به آن سر می‌زنند، تالاب بندر انزلی است.

دلیل محبوبیت این تالاب شاید دسترسی آسان، حیات گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و تفریحات و امکانات مناسب آن باشد که در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها، به‌خصوص ویژگی‌های مربوط به حیات وحش و تفریحات را بررسی می‌کنیم.

تالاب انزلی مساحتی بالغ بر بیست هزار هکتار دارد و میانگین عمق آن حدود یک متر است. این تالاب شامل چهار بخش شرقی، غربی آبکنار، مرکزی و منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم است که هر یک از این مناطق از لحاظ ویژگی‌های جغرافیایی و حیات جانوری تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.

حتما از تالاب انزلی بازدید کنید

پنج رود اصلی به این تالاب می‌ریزند که عبارتند از سوسر روگا، پیربازار روگا، چپ‌خاله، راست‌خاله و کلویر روگا. این تالاب یک تالاب بین‌المللی است که امروزه با مشکلاتی همچون خشک شدن و آلودگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این آلودگی‌ها می‌تواند تهدیدی جدی برای حیات گیاهی و جانوری منطقه باشد.

تالاب انزلی یک اکوسیستم منحصربه‌فرد است که طیف وسیعی از پرندگان، ماهی‌ها، پستانداران و گیاهان را در دل خود جای داده است. تا کنون بیش از 200 گونه پرنده در این تالاب به ثبت رسیده که بیشتر این پرندگان مهاجر هستند و در مسیر سفر خود مدتی را برای استراحت در مرداب انزلی توقف می‌کنند.

از رایج‌ترین پرندگانی که در طول سال به این تالاب سر می‌زنند، می‌توان به حواصیل‌ها، کشیم بزرگ و کشیم گردن سیاه، یلوه کوچوک و کاکایی‌ها اشاره کرد.

حضور این پرندگان و توقف پرندگان مهاجر در این تالاب به عنوان استراحتگاه سبب شده است تا تورهای پرنده‌نگری بسیاری به این مقصد در زمان‌های مختلف سال انجام گیرد. تورهای پرنده‌نگری در تالاب معمولا در بهمن‌ماه برگزار می‌شوند.

گونه‌های ماهی بسیاری نیز در این تالاب وجود دارد که تا امروز بیش از 50 گونه از آن‌ها به ثبت رسیده است.

از مهم‌ترین آبزیان موجود در این تالاب می‌توان به انواع کپورمثل کپور علف‌خوار، کپور کله‌گند و کپور نقره‌ای، اردک ماهی، انواع سوف مثل سوف سفید، ماهی کفال، ماهی سفید، آمور، ماهی سیم، سس‌ماهیان و لای‌ماهی اشاره کرد. علاوه بر ماهی، آبزیان دیگری نیز در تالاب وجود دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها انواع خرچنگ است که در تالاب پرورش داده می‌شود.

از پستانداران این تالاب نیز می‌توان به خارپشت بزرگ یا تشی و گراز اشاره کرد. از دسته خزندگان لاک‌پشت خزری و از دسته دوزیستان انواع قورباغه‌ها در اطراف مرداب دیده می‌شوند.

حتما از تالاب انزلی بازدید کنید

بهترین فصل تالاب انزلی

استان گیلان و شهر بندر انزلی، به تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های معتدل و ملایم مشهور است. به همین دلیل، شاید بتوان بهترین زمان سفر به تالاب انزلی را فصل بهار و پاییز دانست؛ البته بهترین زمان بازدید از این تالاب ارزشمند، کاملا بستگی به علایق شما دارد.

به‌طور مثال، اگر قصد تماشای لاله‌های مردابی را دارید، بهتر است از اواخر خرداد تا اواخر تابستان به تالاب انزلی بروید؛ البته باید آمادگی هوای گرم، مرطوب و آزاردهنده را داشته باشید.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید، در فصل زمستان و اوایل بهار به‌سمت تالاب انزلی بروید تا بتوانید به تماشای پرندگان مهاجر بنشینید. هوا در فصول پاییز و زمستان، مطبوع و ملایم است؛ اما اثری از لاله‌های مردابی در تالاب دیده نمی‌شود.

از آنجایی که انزلی دارای تابستان‌های گرم و شرجی می‌باشد می‌توانم بهترین فصل برای بازدید از این مرداب را در فصل بهار و پاییز بدانیم.اگر می‌خواهید از گل‌های مردابی عکس بگیرید بهتر است در فصل بهار به خصوص در اواخر خرداد ماه به دیدن تالاب بروید زیرا در زمستان خبری از گل‌های اسرار آمیز نیلوفرآبی نیست.

خود را به بندر انزلی برسانید بعد از رسیدن در این شهر به راحتی می توانید سراغ قایق هایی را بگیرید که شما را به تالاب می‌رسانند.

ساعت دسترسی به این تالاب ۲۴ ساعته و مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید هم ۲ الی ۳ ساعت است، که روز و شب هرکدام زیبایی‌های خودش را دارد.

دوره یخچالی یا یخگیری به دوره‌ای گفته می‌شود که یک منطقه به‌طور کامل با یخچال یا یخسار پوشانده شده باشد. در آن دوره، شهر بندر انزلی و مرداب آن به‌شکل فعلی نبوده‌اند و در واقع، فرسایش کوه‌های اطراف در طول سال‌ها باعث ایجاد حوضه‌های فرو نشسته (آرام) شده است و نهشته‌های قدیمی (مواد انباشته) ته‌نشین شده‌اند.

درست در همین زمان، رسوبات زیر دریایی مربوط به حدود ۱۵ هزار سال قبل از رسوبات جدید (کاسپین) روی رسوبات قبلی به وجود آمدند. پس از این اتفاق، عقب‌نشینی آب دریا ادامه پیدا کرد و رسوبات آبرفتی موجود در دشت ساحلی، از آب بیرون آمدند و باریکه‌ای طولانی را تشکیل دادند.

حتما از تالاب انزلی بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید