قم برخلاف باور عموم جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص بدانید.

دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه حوض سلطان که به «دریاچه شاهی» نیز معروف است، با مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در جنوب رشته‌کوه‌ البرز قرار دارد.

وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال، متفاوت است؛ بدین ترتیب، سطح آب دریاچه پیوسته نوسان می‌کند. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است.

چاله غربی به نام «حوض سلطان» و چاله شرقی به نام «حوض مره» است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی آن به حوض سلطان راه پیدا می‌کند.

دریاچه حوض سلطان قم

در میانه اتوبان قم - تهران دریاچه ای نمکی دیده می شود که حوض سلطان نام دارد و در سال ۱۸۸۳ میلادی (حدود سال ۱۲۶۱ خورشیدی) و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران - قم تشکیل شده است.

برخی کارشناسان این پدیده را به عنوان یک تالاب در نظر گرفته اند و حتا نام آن در فهرست پنج تالاب استان قم که به تایید کنوانسیون بین‌المللی رامسر رسیده است نیز مشاهده می شود.

از سوی دیگر در محل حوض سلطان، سطح ایستایی آب صفر است و بنابراین می توان آن را یک اَبَرچشمه نیز در نظر گرفت.

دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص

به دلیل اینکه رشته کوه های البرز در شمال دریاچه قرار دارند در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات بر میزان آب آن افزوده می شود. این مساله موجب نوسان در سطح آب دریاچه شده و به همین دلیل شکل و وسعت آن پیوسته در حال تغییر است. در فصول پرآبی وسعت دریاچه افزایش می یابد و آب آن پوششی را بر روی زمین های پست و شوره زار باتلاقی اطراف ایجاد می کند؛ در این حالت وسعت حوض سلطان به ۲۴۰ کیلومتر مربع می رسد.

این جاذبه را با نام های دریاچه قم، کویرنمک، دریاچه ساوه و دریاچه شاهی نیز می شناسند؛ اما اشتباه نکنید! اینجا همان دریاچه نمک معروف قم نیست. دریاچه نمک قم وسعت بسیار بیشتری دارد و در جنوب شرقی قم واقع است.

عبور از دریاچه: گذر از عرض دریاچه به حدی جالب و لذت بخش است که بسیاری از افراد ۵ ساعت از زمان خود را صرف می کنند تا به انتهای آن برسند. حواستان باشد که این دریاچه با دیگر دریاچه ها فرق دارد.

اینجا دریاچه نمک است و نمی شود با قایق از میان آن گذشت. باید مسیر را با پای پیاده طی کنید.

تماشای بزرگترین آینه طبیعی ایران: سطح صیقلی دریاچه به مانند آینه ای طبیعی خودش را در بستر بیابان گسترانیده و جلوه خاصی را به وجود آورده است. پس خودتان را در بزرگترین آینه طبیعی ایران تماشا کنید.

ثبت تصاویر خارق العاده: عکاسی از این منظره، عکاسان بسیاری را به سوی خود می کشاند تا تصاویر زیبایی را برای خود ثبت کنند.

دوچرخه سواری و آفرود: برخی نیز در گروه های دوچرخه سواری و آفرود راهی این منطقه می شوند و عرض دریاچه را طی می کنند.

دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص

مسیر دریاچه نمک قم

یکی از مناطق طبیعی ایران که فاصله کمی تا تهران دارد و به بزرگ‌ترین آینه ایران مشهور شده است، دریاچه نمک حوض سلطان نامیده می‌شود.

این دریاچه از جاهای دیدنی قم به شمار می‌رود و در ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه حوض سلطان

برای دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان مسیرهای متعددی وجود دارد که دو راه ماشین‌رو معروف‌تر از همه هستند:

  • مسیر دسترسی اول: در حرکت از سمت قم، بعد از مجتمع مهتاب و عبور از اولین تپه‌ مشرف به دریاچه، درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به‌سمت پایین دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است (در ۹۵ کیلومتری تهران). یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی «۹۵ کیلومتر مانده تا تهران» محسوب می‌شود.
  • مسیر دسترسی دوم: در حرکت از سمت تهران و پس از طی ۷۰ کیلومتر از این شهر، در سمت چپ اتوبان جاده‌ای به‌سمت روستای چشمه شور می‌رود که نشانه آن در اتوبان، تابلوی اطلاعات گردشگری است. برای رسیدن به‌طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر اقدام کنید.

آدرس:‌ استان قم، ۴۰ کیلومتری شمال شهر قم، حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس

  • هرگز به‌تنهایی به دریاچه حوض سلطان سفر نکنید.
  • به‌دلیل نبود عمق مشخص و چاله‌های عمیق در بسیاری نقاط، امکان غرق شدن در دریاچه حوض سلطان وجود دارد.
  • در محدوده دریاچه حوض سلطان هیچ‌گونه امکانات رفاهی، فروشگاهی و اقامتی وجود ندارد.

دریاچه نمکی قم؛ جاذبه ای جالب و خاص

  • برای پیشروی تا قلب دریاچه باید از مسیری گل‌آلود عبور کنید؛ بنابراین آثار نمک ماندگار را تا مدت‌ها در کفش و لباستان خواهید داشت. از این رو، از پوشیدن کفش و شلوارهای رسمی بپرهیزید.
  • برای بازدید از دریاچه حوض سلطان به تجهیزات کامل کویرنوردی احتیاج خواهید داشت.
  • هنگام بازدید از دریاچه حوض سلطان از عبور و مرور در مسیرهای ناشناخته خودداری کنید.
  • از آسیب‌رسانی به طبیعت دریاچه حوض سلطان پرهیز کنید و در حفظ زیست‌بوم منحصربه‌فرد آن کوش باشید.
  • بازدید از دریاچه حوض سلطان رایگان است.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید