غرب تهران دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی بدانید.

روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: طالقان، یکی از زیباترین شهرهای کشور و منطقه‌ای ییلاقی در بین کوه‌های البرز است که در ناحیه‌ای زیبا و مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قرار گرفته است.

این شهرستان زیبای توریستی، در ایام مختلفی از سال، به‌ویژه فصل زیبای بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به میزبانی فرا می‌خواند.

تنوع جاهای دیدنی طالقان اعم از چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سربه فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا در کنار آب و هوای مطلوب از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن در جذب گردشگران است.

آشنایی با روستای طالقان

طالقان با نام قدیم تالکان، یکی از شهرهای ییلاقی استان البرز است که در دامنه‌ی جنوبی رشته‌ کوه‌های البرز قرار دارد. این شهر حیات وحش و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد و به داشتن دریاچه، آبشار و طبیعت چشم‌نواز معروف است.

طالقان با مساحت حدود ۱۳۲۵ کیلومتر مربع ۱۶۶ کیلومتر تا پایتخت و ۱۱۵ کیلومتر با کرج فاصله دارد. کرج در جنوب طالقان قرار گرفته، و در غرب آن، قزوین واقع شده است. این شهر از شمال به الموت و استان مازندران می‌رسد و از جنوب به ساوُجبلاغ. طبیعت طالقان از دیرباز نقش پررنگی در شغل مردم داشته و بیشتر مردم به کشاورزی و دامپروی مشغولند.

جمعیت طالقان تابستان‌ها به طرز چشم‌ گیری افزایش پیدا می‌کند و خیلی‌ها به‌ عنوان مقصدی ییلاقی به این شهر می‌آیند. اما با وجود سرمای هوا،‌ طبیعت‌ گردها و کوهنوردان در زمستان هم به این شهر سفر می‌کنند.

روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی

دریاچه سد طالقان و رودخانه شاهرود و امکان ماهیگیری در آن گردشگران زیادی را جذب کرده است.

طالقان به داشتن روستاهای زیاد مشهور است و در مجموع بیش از ۸۰ روستا را در خود جای داده است. روستاهای اوریزان یا آب‌ ریزان، روستای میر، روستای میناوند، روستای فشندک، روستای دیزان و روستای کرکبود ازجمله روستاهای دیدنی و سرسبز منطقه هستند. بزرگانی چون جلال‌آل‌احمد، آیت‌اله طالقانی و برادران امیدوار (اولین جهانگردان ایرانی) در روستاهای طالقان چشم به جهان گشوده‌اند.

طالقان درمیان دره قرار گرفته و یکی از جذابیت‌های معروف آن آبشارهایش است، مانند آبشار شله بن، آبشار کرکبود، آبشار سوهان، آبشار خرس چر، آبشار آسکان، آبشار وارکش و آبشار فصلی میلین.

کوهنوردان زیادی به این منطقه می‌آیند و از دامنه‌ی کوه‌ها صعود می‌کنند. مسیر اصلی صعود به قله شاه البرز و مسیر فرعی‌ علم کوه از طالقان می‌گذرد. همچنین کوه‌های صخره‌ای این منطقه برای کوهنوردی و سنگ‌ نوردی جذابیت زیادی دارد. روستاگردی و قدم زدن در کوچه‌ باغ های روستایی نیز موردتوجه گردشگرانی قرار می‌گیرد که قصد پیاده‌ روی دارند.

غذاهای محلی طالقان خیلی متنوعند. مرجو خورش که نوعی خورش عدس است، یَوان آش، پلاسر تره که با اسفناج و گردو پخته می‌شود،‌ والک پلو، ترشی آش،‌ پنیر بویچ و خوراک لوبیا پیله نمونه‌های از غذاهای محلی این شهر به‌حساب می‌آیند.

مسافرانی که به طالقان سفر می‌کنند عسل، نان محلی، لبنیات به‌ویژه پنیر محلی، انواع میوه مانند زرشک کوهی، گلابی، گیلاس، ‌سیب،‌ ریواس کوهی، گردو، ‌آویشن و قارچ کوهی به‌عنوان سوغات می‌خرند.

برگزاری جشن سده،‌ یکی از رسم‌های قدیمی در زمستان‌های طالقان بوده است. شب‌های یلدا در خانه‌ای موسوم به تعبیرخانه، فال حافظ می‌گرفتند و دختران جوان نیت می‌کردند. شال‌ اندازی یکی دیگر از رسم‌های شب یلدای طالقان است. همچنین نوروزخوانی از رسم‌های قدیم طالقان است که هنوز در بعضی از روستاها اجرا می‌شود.

روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی

بهترین روستای طالقان

روستای میر

در ۴۰ کیلومتری از شهر طالقان، روستایی زیبا، با طبیعتی ناب و بکر قرار دارد که به «روستای میر» شهرت یافته است. تعداد نفرات ساکن در این روستای زیبا و توریستی نزدیک به ۲۹۰ نفر است که آب مورد نیاز خود را از طریق رودخانه‌ی شاهرود که از بخش پایینی طالقان وارد این روستا شده، تامین می‌کنند. دیدنی های طبیعی بکر و دست‌نخورده در این روستا، از ویژگی‌های بارز و ارزشمند این منطقه از طالقان است.

  • آدرس: منطقه پایین طالقان

روستای اورازان

در ۱۲ کیلومتری شهرستان طالقان و در «روستای اورازان» که در قلب رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است، پدیده‌ای زیبا، طبیعی و خروشان مشاهده می‌شود که به «آبشار اورازان» شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که در بخش ورودی روستا، می‌توان تپه‌ای را مشاهده کرد که گفته می‌شود از قدمتی بالغ بر چهار هزار سال برخوردار است.از ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستا حضور چشمه‌ای همیشه جوشان حتی در زمان خشک‌سالی است که اهالی به آن اعتقاد ویژه داشته و آن را محترم می‌دانند. روستای اورازان که به نام «روستای آب‌ریزان» نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین و پرآب‌ترین مناطق شهرستان طالقان است که دارای باغ‌های گردو است.

  • آدرس روستای اورازان: بخش بالا طالقان

روستای ایستا

روستای ایستا از مرموزترین روستاهای ایران است که همان طور که از نامش پیدا است مردمان آن در زمان توقف کرده‌اند. مردم این روستا از امکانات دنیای امروزی و تکنولوژی‌های آن از قبیل آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات و وسایل ارتباطی استفاده‌ای نمی‌کنند. آن‌ها فاقد شناسنامه هستند و جزو آمار جمعیت ایران محسوب نمی‌شوند و هیچ‌گونه خدمات دولتی نیز دریافت نمی‌کنند.

روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی

  • آدرس: جاده طالقان

روستای دیزان

روستای دیزان روستایی در طالقان است که در دامنه رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار گرفته است. این روستای فوق‌العاده زیبا از دشت‌ها و مراتع سرسبزی برخوردار است و می‌گویند نام خود را به خاطر وجود قلعه‌های متعدد باقی مانده از دوران اسماعیلیان گرفته است. در ابتدا نام روستا «دژان» به معنی «دژها» بوده که بعدها به دیزه، دیزج و دیزان تغییر یافته است.

  • آدرس: طالقان، دامنه‌های البرز
کد خبرنگار: ۲۶
۱۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • سیدمهدی سادات رسول IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    4 1
    سلام علیکم خسته نباشید لطفاً بگویید شهرستان طالقان نه روستا
  • مصطفی کیان IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 1
    سلام. وقت بخیر. طالقان روستا نیست شهرستانه. روستای ایستا هم در نزدیکی شهرک طالقانه که مردمش اصلیت تبریزی دارند.
  • ناشناس IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 0
    گوینده محترم اشتباه ذکر کردید آبشار سوهان نیست این ابشار متعلق به روستای کش می باشد و ابشار کش نام دارد لطفا دیگه تکرار نشود
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 0
    روستایی به نام "ایستا" وجود ندارد .آنها مهاجرانی از تبریز هستند که در قسمتی از شهر شهرک طالقان ساکن شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید