بازدید از جاذبه‌های طبیعی ایران جالب و مهیج است از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر بدانید.

جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنگل گلوبردکان از مناطق مهم و گردشگری استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و با چشم ‌انداز زیبای درختان، کوه، رود و پوشش گیاهی و گونه‌ های زیستی همواره در تمام طول سال میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی است.
این جنگل با بیش از ۵۰ گونه گیاهی، نفس شهرستان جم در استان بوشهر محسوب می ‌شود.

درباره بوشهر و جنگل بی‌همتای گلوبردگان

بوشهر، سرزمین مبارزان خستگی‌ناپذیر، دریانوردان و صیادان دریادل، شاعران و نویسندگان نام‌آشنا، نخلستان‌های پربار، آفتاب گرم و بادهای آتشین، بَمبَک و کلبوک، شَروه‌های سوزناک و دریای پرتلاطم ‌پارس است. بوشهر با سواحل زیبا و خرماهای شیرین و شرجی‌های معروف، در جنوب ایران و در کرانه‌ی خلیج فارس واقع شده است.

کهن‌ترین‌ نشانه‌های به‌دست آمده از زندگی انسانی در استان بوشهر به تمدن بین‌النهرین بازمی‌گردد. دست‌سازه‌هایی از زمان حکومت مادها، هخامنشیان و ساسانیان در این استان یافت شده است که نشان می‌دهد این سرزمین در مقاطع مختلف تاریخی از مناطق پراهمیت در میان شهرهای ایران بوده است.

جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر

موسیقی جزء جدایی ناپذیر آداب و رسوم در بوشهر است. در جشن‌ها و شادی‌ها، نی‌انبان و تمبک و در عزاداری‌ها و سوگواری‌ها، دمام و سنج به مراسم رنگ و لعاب ویژه‌ای می‌دهند. افزون بر جشن‌های ملی همچون نوروز و یلدا، سنت‌هایی چون نوروزخوانی (در آغاز بهار)، خیام‌خوانی، چاوشی‌خوانی (در بدرقه مسافران)، شَکّی و یَزله (پایکوبی) از آیین‌های مردم بوشهر در بزم‌ها و مهمانی‌هاست.

مراسم باران‌خواهی، نان‌پوشی، مراسم مداوای بیماران و تابه گرمک از دیگر آیین‌های سنتی این استان است.

در سوگواری‌ها هم سینه‌زنی سنتی بوشهر، نواختن شیپور و سنج و دمام، شروه‌خوانی و فایزخوانی از آداب و رسومی‌ است که بوشهری‌ها به انجام آن شهرت دارند.

جنگل گلوبردکان جم از مناطق مهم و گردشگری استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و با چشم ‌انداز زیبای درختان، کوه، رود و پوشش گیاهی و گونه‌ های زیستی همواره در تمام طول سال میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی است.این جنگل با بیش از ۵۰ گونه گیاهی، نفس شهرستان جم در استان بوشهر محسوب می ‌شود.این جنگل با داشتن درختان بسیار بلند و سایه ‌گستر و رود دائمی همواره پذیرای مهمانان است.جنگل گلوبردکان بخش ریز شهرستان جم، از مناطق پرتردد در ایام نوروز است. درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، جریان رودخانه دائمی، هوای مطبوع و همجواری کوه‌ ها از ویژگی‌ های این جنگل به شمار می رود.

این جنگل، زیست بوم وسیع با تنوع گسترده گیاهی و جانوری، مکانی بکر برای انواع تحقیقات زیستی به شمار می رود. جنگل گلوبردکان با بیش از چهل گونه پرنده مهاجر که شناسایی شده اند، مانند شاهین آمور، کورکور بال سیاه، عقاب طلایی، عقاب دوبرادر و… همچنین کفتار راه راه (در حال انقراض)، پلنگ، کله بز و چند گونه دیگر از جنگلهای چشمگیر ایران محسوب میشود.

جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر

ویژگی‌های جنگل منحصر به فرد گلوبردگان

این جنگل با مناظر طبیعی و چشم‌ اندازهای بسیار زیبا که از ترکیب سه عنصر جنگل، کوهستان و رودخانه بوجود آمده در برابر دیدگان گردشگران خودنمایی می کند.جنگل گلوبردکان که در سال‌ های نه‌ چندان ‌دور در مسیر خود رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی داشت؛ در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی ‌رویه از سفره‌ های آب زیر زمینی مواجه است و یگر نشانی از رودخانه پرخروش و چشمه‌ های پر آب در آن نیست.

خشکسالی، قطع درختان توسط غارتگران طبیعت، خالی‌ شدن سفره‌ های زیر زمینی، عدم توجه مسئولان به حفظ و احیای جنگل، آتش‌ سوزی، تجاوز به حریم جنگل دست به دست هم داده ‌است تا نابودی این جنگل هر چه زودتر رقم خورد.

آتش‌ سوزی های عمدی و سهوی، تخریب توسط انسان‌، دخالت ‌های ناسنجیده انسان‌ ها در طبیعت بخش ریز، تغییر کاربری، آلودگی ‌های ایجاد شده در این منطقه و کم‌ آبی از تهدیدات اصلی این جنگل بشمار می رود.
این جنگل که آوازه آب، آبادی و درختان دلربایش به اکثر شهرها رسیده است، جنگل‌ بان ندارد و هر تابستان بخشی از آن طعمه آتش‌ سوزی ‌های بی ‌رحمانه می ‌شود.

رودخانه دائمی جنگل، فرسنگ‌ ها عقب ‌نشینی کرده و درختان سایه ‌گستر و برافراشته، در هنگام یورش عظیم سیلاب ‌های زمستان، نقش بر زمین می ‌شوند.
جمعیت گسترده ماهیان در اردیبهشت ماه، در غربت بی ‌آبی، از نفس می‌ افتند و می ‌میرند.
حفر چاههای عمیق توسط شرکتهای مختلف و استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی از دیگر تهدیدات این جنگل است.

جنگل گلوبردگان؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در بوشهر

یکی از مناطقی که در سفر به استان بوشهر نباید دیدنش را از دست بدهید جنگل گلوبردکان، واقع در شهرستان جم است که با طبیعت زیبای خود آماده است خاطره متفاوتی از سفر به جنوب ایران برای شما رقم بزند. شما در این طبیعت زیبا، کوهستان، درختان متراکم و سرسبز و رودخانه زیبایی را در یک قاب خواهید دید و می‌توانید برای چند ساعتی با برپایی پیک‌نیک و یا آبتی در رودخانه، و یا حتی قدم زدن یک گشت‌وگذار خاطره انگیز داشته باشید.

این جنگل یک زیست بوم وسیع با تنوع پوشش گیاهی و جانوری است و از این حیث مکان بسیار ارزشمندی برای تحقیقات محیط‌زیستی به حساب می‌آید. خوب است بدانید که تا به حال در این جنگل حیوانات بسیاری از جمله پلنگ، کله بز، شاهین آمور، کورکور بال سیاه، عقاب طلایی، عقاب دوبرادر و ...دیده شده است.

جنگل گلوبردکان در فاصله سه کیلومتری بخش ریز شهرستان جم واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید