۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 55463342

گیلان دیدنی‌های درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل بدانید.

جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل

سلام نو _ سرویس گردشگری: سیاهکل یکی از شهرهای خوش آب و هوای استان گیلان است که از سه منطقه تشکیل شده است؛ منطقه آبرفتی که از بر جای ماندن گل و لای رودخانه‌ها و همچنین رسوبات دریا در زمان‌های کهن ایجاد شده است و منطقه کوهپایه‌ای با جنگل‌های راش فراوان و دیگری منطقه کوهستانی که تا نیمی از سال معمولا در آن برف وجود دارد.

نام محلی سیاهکل در تلفظ سی کل است. سی به معنی کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی است و در حقیقت نام سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه با شیب تند است. این شهر دیدنی‌های فراوان طبیعی و تاریخی دارد که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های سیاهکل آشنا شوید.

جاذبه‌های طبیعی سیاهکل

آبشار لونک

آبشار لونک در منطقه جنگلی مسیر سیاهکل به دیلمان قرار دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است. آبشار لونک تنها یکی از چندین آبشارهای زیبا و جاهای دیدنی سیاهکل محسوب می‌شود. این آبشار در فصل بهار و پاییز بسیار پرآب است.

در اطراف این آبشار می‌توان جنگل‌های طبیعی و سرسبزی را درختان راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری تماشا کرد. این آبشار دوقلو است و به‌دلیل زیبایی و سرسبزی محیط اطرافش به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه تبدیل شده است.

آدرس: دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهک

جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل

آبشار بابا ولی

آبشار بابا ولی در روستایی با همین نام قرار دارد و در حدود پنج کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در ساحل رودخانه پاکرود واقع شده است. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است و چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی دارد. این آبشار فصلی است که بر اثر آب شدن و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف آن به جریان می‌افتد. این آبشار از آبشار لونک بزرگ‌تر است و ارتفاع آن به حدود ۲۰ متر می‌رسد.

آدرس: روستای بابا ولی،۵ کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر

درفک
درفک نام قله‌ای در رشته‌کوه البرز مرکزی در استان گیلان، منطقه عمارلو، بخش خورگام شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده است. کوه درفک از جاهای دیدنی سیاهکل در ضلع شمالی قله دیوار بلندی با ارتفاع ۵۰۰ متری دارد که زیبایی خاصی به این کوه بخشیده است.

همچنین در قسمت کاسه قله چند دهنه غار که معروفترین آنها غار یخ است، قرار گرفته اند. در مورد نام کوه روایتی وجو دارد که، در زبان گیلکی، دال، نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است؛ بنابراین دال فک، آشیانه عقاب معنی می شود. اگر اهل طبیعت‌گردی و چادر زدن هستید،بهتر است بدنید که بخش ییلاقی درفک خیلی سرسبز و باصفا است. گاهی مه غلیظی دور درختان می‌پیچد و فضایی رویایی خلق می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی سیاهکل

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان در ابتدای ورودی شهر دیلمان در ارتفاع یک هزار و ۴۶۶ متری واقع شده است و از جاذبه‌های تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. احتمال می‌رود قدمت این بنا متعلق به دوره ایلخانیان باشد. این بنا زیر انبوهی از گل و لای مدفون شده بود و به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر لایه‌های خاک بیرون آورده شد و مورد بازسازی قرار گرفت.

جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل

این حمام دارای یک صحن مرکزی است که چهار صحن دیگر در چهار جهت اصلی محوطه مرکزی حمام را احاطه کرده است. نورگیرها در بالای گنبد حمام قرار دارد و به‌علت در دسترس نبودن شیشه شفاف، از سنگ و مرمر شفاف برای عبور نور استفاده شده است. با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد منطقه، جز بناهایی است که با شرایط خاص کوهستانی در جهت سرما و مقابله با آن طراحی شده است. این حمام تاریخی در ردیف آثار میراث فرهنگی ثبت شده است.

آدرس: ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل، دیلمان، مجاورت کوچه میراث فرهنگی و قبل از میدان اصلی شهر

قلعه گرماور

این قلعه تاریخی که قدمت آن به قرن سوم و چهارم هجری باز می‌گردد نام خود را از روستایی که در نزدیکی آن واقع شده به خود اختصاص داده است. این روستا بر فراز یک کوه بلند و صخره‌ای واقع شده است.

علت این امر این بوده که از لحاظ دفاعی بتوانند بر دشت‌ های اطراف اشراف کامل داشته باشند. قطعات سفال زیادی مربوط به دوران قبل از اسلام و دوران اسلام در اطراف این قلعه که امروزه تنها برج دید بانی آن باقی مانده، یافت شده است.به غیر از برج دیدبانی در قسمت غربی آثاری از پی ساختمان قلعه به چشم می‌خورد.

در ساخت این بنا از خشت خام و خشت‌های رنگی استفاده شده که قدمت آن را در حدود قرن سوم و چهارم هجری تخمین زده ‌اند.

کاروانسرای تی تی

دیدنی زیبای بعدی که خدمت تاریخی دارد کاروانسرای تاریخی تی تی یا تی تی خانم است.

جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل

تی تی در زبان محلی به معنای شکوفه می ‌باشد. در محل تلاقی ساحل شیمرود و باباکوه این کاروانسرای تاریخی واقع شده است که ۴ کیلومتر با شهر سیاهکل فاصله دارد.

منطقه احداث این کاروانسرا در قدیم مسیر گذر دیلمان به لاهیجان بوده است؛ در ساخت این کاروانسرا از سنگ، آجر و گچ استفاده شده است با این تفاوت که دیواره‌های خارجی آن با سنگ و ساروج ساخته شده است. بر اساس کاوش‌های صورت گرفته قدمت این بنا مربوط به دوران حکومت صفویه در ایران قدیم است که بانی آن عمه یکی از شاهان صفوی بوده که تی تی خانم نام داشته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید