جاذبه‌های طبیعی جنوب کم‌نظیر هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران بدانید.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: پناهگاه حیات وحش شیدور (شتور)در موقعیت جغرافیایی N۲۶۴۷۲۶ E۵۳۲۶۰۶ در استان هرمزگان و در نزدیکی جزیره لاوان واقع شده است. مساحت آن در حدود ۹۸ هکتار می باشد. این جزیره در فاصله ۵/۱ کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان واقع شده است و مساحت آن ۴/۱ کیلومت مبربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰متر استا . تنها ارتفاعاتی که در این جزیره به وجود آمده اند دو رشته از تپه های شنی در شمال وجنوب جزیره است .

پوشش گیاهی این تپه ها ،‌به ویژه در مناطق پست جزیره از گیاهان « شور پسند » و مقاوم در مقابل کم آبی است که به طور پراکنده رشد کرده انید.حد اکثر ارتفاع این گیاهان یک متر است جزیره شتور جزیره ای است غیر مسکونی که هیچگونه فعالیتی در آن دیده نمیشود.

آشنایی با پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

این جزیره در فاصله ۵/۱ کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان واقع شده و مساحت آن ۴/۱ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰ ‏متر است. تنها ارتفاعاتی که در این جزیره بوجود آمده اند، دو رشته از تپه های شنی در شمال و جنوب جزیره است.

پوشش گیاهی این تپه ها بویژه در مناطق پست جزیره، از گیاهان شورپسند و مقاوم در مقابل کم آبی است که بطور پراکنده رشد کرده اند. حداکثر ارتفاع این گیاهان یک متر است. جزیره شتور جزیره ای است غیر مسکونی که هیچ گونه فعالیتی در آن دیده نمی شود. ‏پرندگان موجود آن شامل چهار گونه پرستوی دریایی است که در جزیره تولید مثل می کنند.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران

در این جزیره تعداد زیادی مار سمی سیاه رنگو کوچک که معمولا زیر شن مخفی می شوند، مشاهده شده و به همین ‏جهت به جزیره ماران نیز معروف است. همچنین لاکپشت های دریایی در سواحل آن تخم گذاری می کنند.

‏صیادان و بومیان جزایر اطراف در هنگام طوفانی بودن دریا و همچنین برای جمع آوری لاکپشت ها و تخم پرندگان دریایی به این جزیره مسا‏فرت می کنند. شتور با اینکه مساحت بسیار کمی دارد، از مهمترین و با ارزش ترین زیستگاه های پرندگان و لاکپشت های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است.

تحقیقات و پژوهش های علمی در خصوص حیات وحش جزیره، جانوران مختلفی از جمله پرستوی دریایی، پشت دودی، پرستوی دریایی تیره، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، بالان گلو سیاه، اگرت ساحلی، چکاوک کاکلی، عقاب ماهیگیر، سلیم شنی، حواصیل ساحلی، حواصیل ارغوانی، لاکپشت های دریایی، لاکپشت سرخ و سبز و عقابی و چرمی را مورد بررسی و شناسایی قرار داده است. بازدید از این جزیره همراه با راهنمایان آشنای محیط زیست و مجوزهای لازم امکان پذیر است.

تجهیزات و امکانات حفاظتی در منطقه موجود نمی باشد و این منطقه توسط اداره حفاظت محیط زیست بندر لنگه مدیریت می شود. این تالاب با توجه به دور بودن جزیره از ساحل و مسکونی نبودن آن دارای کاربری خاصی نمی باشد و اهمیت ویژه آن شرایط خاص و منحصر به فرد آن جهت جوجه آوری پرندگان و تولید مثل لاک پشتان دریایی بوده که به همین منظور از آن به عنوان بهشت پرندگان یاد می شود.

این جزیره غیر مسکونی است و هیچگونه فعالیت انسانی در آن مشاهده نمی گردد.ساختار بیشتر سواحل این جزیره صخر ه ای بوده به گونه ای که ضلع جنوبی ،غربی و بخشهای بیشتر ضلع شمالی را سواحلی به صورت صخر ه ای در بر گرفته است. به طور کلی می توان گفت: جزیره ای مسطح (حداکثر ارتفاع ۶ متر) و توده ای مرجانی می باشد که با خاک شنی – رسی پوشیده شده است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران

چشمه یا آب سطحی در این جزیره وجود ندارد.میزان بارندگی بسیار کم و دمای آن در تابستان بطور متوسط ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد.در طول ساحل جنوبی ، غربی و شمال غربی جزیره صخره هایی با ارتفاع ۲ متر ظاهر شده است .

در گوشه جنوب شرقی آن ، صخره ها به شکل توده های در هم فرو رفته ای از تخته سنگها ، حتی در شرایط مد نیز دیده می شود. سایر نواحی ساحلی به صورت نوار ماسه ای باریکی است که تا شمال شرقی جزیره به شکل دماغه ای بلند امتداد می یابد.

ویژگی‌های درجه یک پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

آرامش زیستگاهی ، بکر بودن و برخورداری از امنیت زیستی عامل اصلی مهاجرت پرندگان به این جزیره است. در زمان مهاجرت جزیره مملو از انواع پرستوهای دریایی و جوجه های آن است .

پرواز دسته جمعی انواع پرستوها منظره ایی زیبا را در این جزیره کوچک به وجود می آورد این چشم اندازهای بدیع و سواحل دنج مکان مناسبی برای طبیعت گردان و عکاسان می باشد. امابا توجه به شرایط جغرافیایی جزیره مذکور و دوری آن از ساحل استفاده توریستی چندانی نداشته و بیشترین توجه آن از سوی پرنده شناسان و پژوهشگران می باشد.

پوشش گیاهی جزیره از نظر تنوع فقیر ولی از نظر تراکم غنی است. پوشش گیاهی سواحل کم‌پشت و تنک بوده و در مناطق مرکزی متراکم‌تر است بیشتر گونه‌های منطقه از انواع شورپسند و شن‌دوست می‌باشند این گونه‌ها عمدتاً از جنس‌های زیر هستند:

Salvadora , Atriplex , Sueda , Ephedra , Aeluropus , Sensio , Cyperus , Heliotropium , Erodium , Cistanche

جوامع گیاهی جزیره در بخش گودالی وسط جزیره بسیار متراکم می باشدکه بیشتر از جنس Sueda و Atriplex بوده که ارتفاع جامعه گیاهی جزیره حداکثر به ۶۰ سانتی متر می رسد و در برخی نقاط جزیره تراکم پوشش گیاهی به ۱۰۰% نیز می رسد.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و دیدنی در جنوب ایران

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور (شیدور) در نزدیکی جزیره لاوان قرار دارد که برای یک ماجراجویی هیجان انگیز محل بسیار مناسبی است. در این جزیره هیچ گونه فعالیتی دیده نمی‌شود و یک مکان غیر مسکونی محسوب می‌شود.

همراه با راهنمایان آشنا با محیط زیست در تورهای طبیعت گردی به جزیره شتور سفر کنید و با دیدن حیوانات مختلف در طبیعت بکر و گرم‌ومرطوب آن هیجان را تجربه کنید.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های لاک پشت‌ها و پرندگان دریایی در خلیج فارس شناخته شده است.

تحقیقاتی درباره حیات وحش این جزیره صورت گرفت که انواع حیوانات آن را مانند پرستوی دریایی پشت دودی، پرستوی دریایی تیره، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، عقاب ماهی‌گیر، چکاوک کاکلی، لاک پشت‌ها (در گونه‌های سرخ، سبز، عقابی و چرمی) و مار سیاه رنگو و غیره را مورد شناسایی و بررسی قرار داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید