جاذبه‌های طبیعی در اطراف تهران پر شمار هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران بدانید.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ برای پایتخت‌نشینان تجربه روزی به دور از هوای آلوده و سروصدا و ترافیک شهری موهبتی بزرگ به حساب می‌رود. ازهمین‌رو جاذبه‌های طبیعی اطراف پایتخت از اهمیت زیادی برخوردار هستند و همیشه طرفداران زیادی داشته‌اند. دشت هویج که به آن دشت گرچال نیز گفته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است و با فضایی دل‌انگیز در نزدیکی روستای افجه قرار دارد.

آشنایی با دشت متحیرکننده هویج

دشت هویج از جمله جاذبه های دیدنی لواسان است که با نام «گرچال» نیز شناخته می شود. در واقع این دشت خارق العاده و زیبا بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات اخر هفته به دور از شلوغی و دود و دم تهران است و شما می توانید با طی نمودن مسافتی کوتاه خود را به یک مکان سر سبز و خوش اب و هوا برسانید.

دشت هویج در مرکز و بالادست یکی از روستا های شهر فوق العاده لواسان به نام افجه و در ناحیه گلندوک و در ارتفاع دو هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده که می توان به جرات گفت که این دشت، یکی از نقاط بی نظیر این منطقه محسوب می شود.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

در گذشته در این مکان به کاشت گسترده هویج پرداخته می شد از همین رو این دشت را با نام دشت هویج می شناسند اما امروزه هیچگوه کشت هویجی در این دشت صورت نمیگیرد و تبدیل به یک مکان گردشگری شده است. امروزه در این منطقه می توان باغ های گیلاس متعددی را مشاهده نمود.

علاوه بر تمامی این ها در مسیر رسیدن به این دشت خارق العاده و بی نظیر می توان آبشاری بکر و با صفا را مشاهده نمود که این آبشار به نام پسچویک شناخته می شود و ارتفاع ان به حدود ۱۵ متر می رسد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این دشت خارق العاده با نام دشت هویج شناخته می شود؟ در واقع می توان گفت که حکایت های تاریخی بسیاری در این باره وجود دارد اما همان طور که در ابتدا اشاره نمودیم در گذشته به دلیل کشت هویج در این مکان، این دشت با نام دشت هویج شناخته می شود اما امروزه هیچ اثری از کاشت هویج در این مکان نیست.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

نام دیگر این دشت گرچال است که این نام ترکیب دو نام گُر و چال است که گفته می شود که این نام در گویش ایرانیان باستان به معنی آتش است و کلمه چال هم به معنی جایگاه می باشد. از همین رو گفته می شود که این نام به معنی آتشدان یا جایگاه آتش است. این نام به دلیل گرم بودن این دشت نسبت به دشت اطراف گذاشته است و امروزه این دشت با نام گرچال و دشت هویج شناخته می شود.

بازدید از دشت هویج

راه رسیدن به این دشت خیلی سخت نیست. نگران مسیر دسترسی به این منطقه زیبا نباشید؛ چرا که از طریق یکی از اتوبان ‌های منتهی به اتوبان شهید بابایی، لازم است وارد جاده لشگرک شوید. اگر از شمال تهران، قصد رفتن به این دشت زیبا را دارید؛ کافیست از اتوبان ارتش، جاده سوهانک، به گردنه قوچک و میدان لشگرک روید. عزیزانی که از کرج و یا شهرهای شمالی کشور، قصد بازدید دارند؛ می توان از مسیر جاده بالای دیزین، میگون، فشم، اوشان و زرده بند به میدان لشگرک برسند.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

زمانی که به میدان لشگرک رسیدید کافیست با کمک تابلو های دسترسی به افجه، به افجه برسید. زمانی که به افجه رسیدید؛ یک دو راهی را مشاهده خواهید کرد. شما مسیر خاکی را دنبال کنید و وسیله نقلیه خود را پارک کنید. حالا زمان پیاده ‌روی فرا رسیده است.

شما به دشت هویج تهران رسیده اید. اگر قصد بازدید از این دشت را دارید؛ باید بدانید که این دشت متعلق به مردمی است که در آن به باغداری مشغولند و برای استفاده از فضای این دشت، نیاز به کسب رضایت از صاحبان آن است.

اما اگر لازم شد؛ می توانید برای استفاده از امکاناتی مثل فروشگاه، سرویس بهداشتی و رستوران، به روستای شناخته شده ی افجه بروید.

بازدید در تمامی فصول سال از دشت هویج بسیار امکانت پذیر است و این دشت در اغلب فصول سال دارای آب و هوای مناسبی است اما خوب است بدانید که دشت هویج به نسب دیگر مناطق اطراف دارای آب و هوای گرم تری و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل تابستان برای بازدید به این مکان نروید، زیزرا که گرمی هوا ممکن است کمی برایتان آزار دهنده باشد.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه منحصر به فرد فصل بهار است زیرا که در این فصل آب و هوایی با طراوت در این منطقه حاکم است و علاوه بر آن طبیعت آن زیبایی دو چندان پیدا می کند و از همین رو پیشنهاد می شود که در فصل بهار برای بازدید از این منطقه بروید.

خوب است بدانیدکه فصل زمستان و پاییز نیز برای بازدید از دشت هویج مناسب است و این دشت جلوه ای زیبا و زمستانی به خود می گیرد و مکانی مناسب برای تفریحات زمستانی است و این فصول از سال نیست برای رفتن به دشت هویج مناسب است.

سفر به دشت هویج در تمام فصول به جز تابستان پیشنهاد می‌شود.

بهار: در فصل بهار دشت پر از گل می‌شود و جلوه بسیار زیبایی دارد. همچنین آب و هوا بسیار مطبوع است و در مسیر می‌توانید از دیدن باغ‌های پر از شکوفه لذت ببرید.

تابستان: به دلیل نبود درخت و سایه در دشت سفر به این منطقه در تابستان توصیه نمی‌شود.

دشت هویج؛ جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در اطراف تهران

پاییز: دشت گرچال یکی از مقاصد محبوب سفرهای پاییزی است؛ اما کمی آب و هوای آن سرد است که به دیدن زیبایی‌ها می ارزد.

زمستان: در این فصل دشت پر از برف می‌شود و از مقاصد محبوب برف‌بازی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید