بناهای تاریخی خرمشهر دیدنی هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره زیباترین قصر خوزستان بدانید.

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ این مورد از جاذبه های گردشگری خرمشهر ۹۲ سال قبل توسط شیخ خزعل که آن زمان حاکم خوزستان بود در مساحت ۷۸۸ متر مربع ساخته شد. بنایی باشکوه که حوادث تاریخی زیادی را پشت سر گداشته است. در زمانی نه چندان دور مردم زیادی برای بازدید از آن مراجعه می کردند. ساختمانی با نقاشی بزرگ در ورودی آن که متاسفانه در سال ۸۹ کاملا تخریب شد.

آشنایی با قصر زیبای فیلیه

خرمشهر دارای جاذبه های تاریخی مختلفی می باشد و به همین دلیل می توان گفت یکی از شهر های مهم خوزستان تلقی می شود.

یکی از بهترین جاذبه هایی که در این شهر می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، کاخ فیلیه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری خرمشهر است که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید چرا که قدمت بالایی داشته و یکی از با ارزش ترین سازه های تاریخی این شهر می باشد.

این بنا در ۱۹۱۷ به دستور شیخ خزعل که در آن زمان حاکم خوزستان بود بنا نهاده شد. شیخ خزعل نه تنها حاکم خوزستان در زمان قاجار بلکه شیخ عشایر عرب بنی کعب نیز بود.

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

در ساخت این قصر از مصالحی مثل آجر و گچ استفاده شده که متاسفانه در زمان جنگ تخریب شد. در طول ساخت این بنا بار ها بر روی آن بازسازی هایی شکل گرفته ولی در حال حاضر به شکل یک مخروبه درآمده است. طراحی های به کار رفته در ساخت این بنا مربوط به معماری زمان قاجار می باشد و می توانید آجر کاری های زیبایی را در آن تماشا نمایید. بر روی سقف آیینه کاری شده و ایوان های این عمارت به مانند ایوان های زمان پادشاهان می باشد.

همان طور که به آن اشاره کردیم این قصر در سال ۱۹۱۷ ساخته شد و زیر بنای آن به ۷۸۸ متر مربع می رسد. محل قرار گیری این عمارت در کنار رودخانه فیلیه بود و به عنوان یکی از زیبا ترین سازه های زمان قاجار محسوب می شد. در سیزدهم آذر سال ۱۳۰۳ رضا شاه به علت یک سری از اختلافات پیش آمده با شیخ خزعل راهی خرمشهر شد و مدت اقامت خود را در قصر فیلیه گذراند.

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

علت اختلاف پیش امده نیز بر سر اختلافات مربوط به حکومت تهران با شیخ خزعل بود. در این کاخ مدتی بعد از حضور رضا خان یک توافق شکل گرفت و بر طبق آن اجازه ادامه زندگی در خوزستان به شیخ خزعل داده شد با این شرط که زین پس می بایست دستور های مربوط به حاکمیت خود را از ایالت دریافت نماید.

این در حالیست که با موافقت شیخ به املاک و دارایی های وی نیز احترام گذاشته شد. قصر فیلیه خرمشهر در طول تاریخ خود حوادث مختلفی را تجربه کرده که این عوامل ارزش این بنا را بیشتر کرده اند. اگر به خرمشهر سفر کردید بهتر است به این کاخ سری بزنید و آن را از نزدیک تماشا نمایید.

قصر فیلیه در محدوده شلمچه در کنار اروند رود واقع شده است.

برای ساختن این قصر زیبا از مصالحی ه‍م چون آجر و گچ استفاده شده است. آجر کاری های زیبا و درب و پنجره‌ های آن از چوب ساج و آب نوس ساخته شده و از آئینه کاری‌ های سقف، داخل اتاق ‌ها، طارم و ایوان‌هایی با تمثال پادشاهان قاجار برخوردار بود.

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

قسمت هایی از این بنای تاریخی در اثر جنگ تحمیلی و عوامل جوی آب و هوا تخریب شد ول‍‍ی بعد از پ‍‍ای‍‍ان جنگ ب‍‍ار دیگر قصر فیلیه م‍رم‍ت شد. قصر فیلیه در س‍‍ال ۱۳۵۵ م‍رم‍ت و بازسازی شد و بعد ها مورد استفاده دانشکده علوم دری‍‍ای‍‍ی خرمشهر قرار گرفت.

این ساختمان تاریخی که ت‍وس‍ط معماران‌ اصفهانی و شیرازی س‍‍اخته ش‍ده بود، از آن دیگر اثری به جا نمانده است و با تخریب کردن این بنا، آثار هنری بسیار زیبایی را نابود کردند که شاید دیگر نتوانند مانند آن را بسازند.

بازدید از قصر فیلیه

اگر تمایل دارید از این سازه تاریخی دیدن نمایید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات درباره آن به دست آورید و سپس برای مراجعه به آن اقدام کنید. این بنای تاریخی که هم اکنون تبدیل به یک مخروبه شده را می توانید به صورت رایگان تماشا نمایید و مدت بازدید از آن نیز کمتر از یک ساعت به طول می انجامد.

برای رسیدن به قصر فیلیه که در کنار رودخانه کارون قرار گرفته می توانید ابتدا خود را به خیابان بهارستان که یکی از خروجی های میدان مقبل می باشد برسانید.

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

در جهت شمال غربی این خیابان ادامه دهید تا به میدان برسید. در میدان به سوی بلوار رجایی رفته و از اولین خروجی به آن وارد شوید. در مسیر پیش رویتان به دو میدان دیگر نیز خواهید رسید که اولین میدان را به سمت اولین خروجی و دومین میدان را به طرف دومین خروجی خواهید رفت و بعد باید به طرف راست بپیچید.

مسیر پیش رویتان را تا رسیدن به کاخ فیلیه که در سمت چپ شما قرار دارد ادامه دهید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا ۲.۵ کیلومتر بوده و در حدود ۵ دقیقه بدون ترافیک در راه هستید. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا با نقشه و به آسانی خود را به مقصد برسانید.

آدرس قصر فیلیه: خوزستان، خرمشهر، جنب اداره کل گمرک خرمشهر، ساحل رود کارون

کد خبرنگار: ۲۶
۲۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    13 0
    عمو کجایی تو خوابی . قصر فیلیه سال ۸۹ تخریب و آثاری از آن باقی نمونده
  • بهار IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    7 1
    الان شمامیدونید قبرشیخ خزعل کجاست؟
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    6 0
    آخه چرا سال 89 خرابش کردند
  • سعید IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    2 0
    ممنونم از این اطلاعات که بهم دادین
  • باسم IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    3 0
    قبر شیخ خزعل تهران بود ک بعد چند سال نبش قبر میشه و پیکرش رو میبرن قبرستان نجف.
  • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 1
    اطلاعات داده شده کاملا غلط است دسنور ساخت قصر فیلیه را حدود ۴۰۰ سال پیش در زمان صفویه منوچهر خان فیلی یکی از والیان لرستان داده بود و بعد از مدتی که حکمرانی ایشان به پایان میرسد سایر حاکمین منطقه در انجا زندگی میکنند وموقعی که خزعل به حکومت میرسد دستور بازسازی و توسعه آن را میدهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید