چابهار مملو از جاذبه‌های طبیعی است از این رو با ما همراه باشید و درباره کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد بدانید.

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه‌ها معمولا یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از کوه‌ها به‌حدی زیبا هستند که به شهرتی جهانی رسیده‌اند. البته کوه‌های نیز وجود دارند که با تمام زیبایی‌شان کمتر نامی از آن‌ها می‌شنویم. یکی از این نمونه‌ها، کوه‌های مریخی است که از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌آید.

بازدید از کوه های مریخی چابهار

رشته کوه های مریخی یا مینیاتوری به دلیل شکل غیرعادی، مناظری از کوه های کُره ماه را برای انسان تداعی می کنند و به عنوان یکی از عجیب ترین عارضه های طبیعی از زیباترین قطب های طبیعتگردی ایران به شمار می روند.

کوه‌های مینیاتوری چابهار یا کوه‌های مریخی چابهار نام کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است.

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

کوه‌های مریخی (آریا، کالانی) رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و دهها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند.

این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد بدبوم نامیده می‌شوند که عبارتند از زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند.

این پدیده های کم نظیر در امتداد کوه های زاگرس هستند که در نهایت به پاکستان می رسند و به رنگ های قرمز، خاکستری و سفید دیده می شوند و نسبت به دشت های اطراف ارتفاع آنها از ۵ تا ۱۰۰ متر متغیر است.

سنگِ این کوه ها جنسی مقاوم دارد و بالا رفتن از آنها خود نوعی صخره نوردی است. شکل های نامأنوس این رشته کوه ها ناشی از جنس رسوبی و فرسایش سریع در برابر باد و باران است، ولی بر خلاف فرسایش های آرام و طبیعی مهلتی برای رویش گیاهان باقی نمی ماند.

مقاومت نایکسان لایه های زمین شکل این منطقه را سرشار از دندانه ها، لبه ها، شیارها و تراش های زیبا کرده است و نیز سبب شکل گیری ستون هایی با کلاهک هایی بر سر یا کوه هایی شده است که گویی با چاقو سر آن ها را بریده اند.

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

تفریحات مهیج در کوه های مریخی چابهار

برای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی، سفر به چابهار می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های رصدشان باشد. امکان رصد هم‌زمان چند صورت فلکی، بسیار جذاب است. اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، کوه‌های مینیاتوری یکی از گزینه‌های روی میز شماست. به طور کلی چابهار شهری است پر از دیدنی‌های شگفت‌انگیز که هر انسانی را به حیرت وامی‌دارد. کوه‌های مریخی خوراک عکاسان است. همچنین چابهار پر از سواحل بکر و زیباست.

چابهار شهری گرم و خشک است. بهترین زمان سفر به این شهر پاییز و زمستان است. اوایل فصل بهار نیز می‌توانید به این بهشت جنوب شرق ایران سفر کنید. اگر می‌خواهید تابش مستقیم نور خورشید شما را اذیت نکند، سفر مارکت به شما پیشنهاد می‌کند که صبح زود یا عصر از کوه‌های مینیاتوری بازدید کنید.

برای این کار باید از چابهار خارج شوید. وقتی به ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر می‌رسید، کوه‌های مینیاتوری را می‌بینید. در واقع این جاده یکی از زیباترین جاده‌های استان سیستان و بلوچستان است. تالاب صورتی لیپار از یک طرف، کوه‌های مخروطی مینیاتوری از طرف دیگر در کنار درختچه‌های بیابانی چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کنند.

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

پیاده‌روی

اولین و عمومی‌ترین تفریحی که می‌توانید در کوه‌های مریخی چابهار از آن لذت ببرید، پیاده‌روی است. کافی است اندکی تخیل خود را چاشنی این کار کنید و تجربه‌ای از مریخ‌نوردی را برای خود خلق کنید.

تماشای ستارگان

از آنجا که این ناحیه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد، یکی از بهترین تفریحاتی که علاقه‌مندان زیادی نیز دارد، تماشای ستاره‌ها در آسمان شب است. آسمان این نقطه قابلیت رصد هم‌زمان ‍۱۴ صور فلکی را دارد.

صخره‌نوردی

خوشبختانه امکان صخره‌نوردی در کوه‌های مریخی وجود دارد. بنابراین اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره‌نوردی را همراه خود داشته باشید.

عکاسی

بدون‌شک یکی از محبوب‌ترین تفریحات در هر تجربه طبیعت‌گردی، عکاسی است. اگر قصد عکاسی حرفه‌ای دارید، تجهیزات مربوطه را فراموش نکنید.

خوشبختانه مجتمع گردشگری کوه‌های مریخی برای رفاه حال گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه‌ آن تاسیس شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این مجتمع با مساحتی بالغ بر هفت هکتار، بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده است و شامل دو سالن ویژه اردوهای دانش‌آموزی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، ۶ سوییت، آلاچیق و سکوی ویژه رصد ستارگان می‌شود.

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

اگر قصد دارید شبی را در مریخ زمینی چابهار بگذارنید، گزینه‌ هیجان‌انگیز کمپینگ پیش روی شما است. کمپینگ گردشگری کوه‌های مریخی در نزدیکی دریای عمان قرار دارد و مکانی مناسب برای برپایی چادر است. اگر به کمپینگ علاقه‌ای ندارید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف یا هتل‌های چابهار اقامت کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید