حریره از تماشایی‌ترین شهرهای باستانی ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره بدانید.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

سلام نو _ سرویس گردشگری: حریره کیش یک شهر باستانی است که شاید تا بحال نام آن را نشنیده باشید. شاید هم نام برای شما آشنا باشد، در هر حال این شهر یک شهر باستانی است و تمدن ارزشمندی دارد. جزیره کیش را منطقه‌ای لوکس با تفریحاتی مهیج و سرگرم کننده می دانیم، اما کمتر کسی می داند که ممکن است در این جزیره علاوه بر بناهای مدرن و پیشرفته، تاریخی غنی آرمیده باشد که گذشته این جزیره را روایت می کند.

بازدید از شهر حریره در کیش

در میان پیچ و خم با عظمت و با شکوه جزیره کیش، می خواهیم سفری داشته باشیم به عصر طلایی این جزیره زیبا که روزگاری منطقه ای پر آوازه برای میهمانان عربی، هندی، چینی و ایرانی خود بوده است. شهر تاریخی حریره کیش به روایت تاریخ نگاران و سیاحان، شهری متمول، جادویی، زیبا و سرسبز بوده که حتی حضرت سعدی نیز سفری چند باره به این شهر داشته اند. این شهر تاریخی قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و آن را مربوط به قرن پنجم تا دهم هجری کرده، که البته جای تاسف دارد چون بخش اعظمی از این شهر تخریب شده است.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

به گفته برخی تاریخ نویسان و بر اساس بعضی اسناد باقی مانده از آن دوران، شهر حریره کیش را مربوط به زمان حکومت قیسی ها و ساخته شده در دوره ساسانیان می دانند، که به علت سبز بودن دائمی آن، لطیف بودن طبع مردمان و البته جو حاکم بر شهر، آن را مانند حریر میده و به آن حریره می گفتند.

حتی ایلخانان نیز شهر حریره کیش را دوست داشته و آن را بازسازی کرده بودند. همزمان با فراموش شدن بندر سیراف، شهر حریره کیش دوران طلایی خود را آغاز کرده و در حدود ۵۰۰ سال رونق خود را حفظ کرده بود.

باستان شناسانی که به کاوش در این شهر باستانی پرداخته‌اند ظروف و وسایل سفالی، چینی و البته چندین سکه از بقایای این شهر را پیدا کرده اند. نکته جالب اینجاست که برخلاف سایر بناهای ایران در گذشته، بناهای موجود در شهر حریره کیش از خشت نبودند بلکه از سنگ های مرجانی، آهکی، گچی و ملات ساخته شده بودند.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

دیوار ها را از سنگ می ساختند و بر روی آنها یک لایه گچ می کشیدند و بقدری آن‌ها را مستحکم‌تر تجهیز می‌کردند که بیشترین مقاومت را در مقابل حملات احتمالی دشمنان از خود نشان بدهند.

دولت وقت به دلیل این که شهر حریره کیش از لحاظ موقعیت اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا می کرده اتاقی را برای تبادل نظر، گفتگو و دیدار با بازرگانان و تجار بزرگ کشورهای همسایه در این شهر آماده کرده بوده است.

جاذبه‌های هیجان‌انگیز شهر حریره

جزیره کیش به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین جاذبه گردشگری ایران، دارای تفریحات و امکانات بسیار لوکس می باشد. این جزیره علاوه بر جاذبه های تفریحی و توریستی مدرن خود، آثار تاریخی و زیبایی هم دارد که یکی از آنها شهر باستانی حریره می باشد.

شهر باستانی حریره دارای جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری می باشد. در صورتی که قصد سفر به جزیره زیبای کیش را دارید، بازدید از شهر تاریخی حریر را فراموش نکنید. از آثار و جاذبه های دیدنی این شهر می توان به خانه اعیانی، حمام بزرگ شهر، قنات های قدیمی، مساجد و بخش های صنعتی و کارگاهی اشاره کرد.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

خانه اعیانی شهر قدیمی حریره کیش

در شهر حریره خانه ای اعیانی وجود دارد که شباهت زیادی به خانه ها و سراهای سنتی شهر های یزد و کاشان دارند. مساحت و کاشیکاری های باقی مانده این خانه، نشان دهنده این است که مالک آن فردی ثروتمند بوده است.

مشابه این کاشی های ستاره دار را میتوان در تخت سلیمان آذربایجان و سلطانیه زنجان مشاهده کرد. خانه اعیانی شهر حریره از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت کوچک و یک قسمت بزرگ که یکی از سبک ها خاص معماری به حساب می آید.

این خانه، قدیمی ترین خانه در جنوب ایران است که به این سبک طراحی شده است. بخش های باقی مانده از این خانه عبارتند از اتاق شاه نشین، حیاط مرکزی بسیار بزرگ، سکو های درب ورودی، اشیای سفالی و تزئینات دیوار مانند گچکاری و کاشی های لعاب دار که متعلق به قرن ۱۴ میلادی می باشد.

حمام شهر حریره

یکی از بنا های به جامانده در شهر حریره حمام بزرگ شهر می باشد که دارای مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع می باشد. این حمام دارای دو خزینه بزرگ و کوچک، گرمخانه و یک انبار می باشد.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

به گفته باستان شناسان این حمام از قدیمی ترین حمام های جنوب ایران می باشد. این حمام در نزدیکی خانه اعیانی شهر حریره قرار دارد و به نظر می رسد که یک حمام خصوصی بوده و برای استفاده شخصی افراد این خانه ساخته شده است.

در داخل این حمام راهرو و دالان های عجیبی وجود دارد که ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد. به گفته بعضی ها، این راهرو ها محل عبور صیادان و یا راهی برای فرار اهالی شهر بوده است. این حمام به عنوان قدیمی ترین حمام ایران شناخته شده است.

اسکله شهر حریره

زمانی که وارد شهر تاریخی حریره می شوید با اسکله این شهر روبه رو می شوید که چندین مسیر را مانند یک هزار تو به یکدیگر متصل کرده است. هرچند این اسکله تخریب شده است و چیز زیادی از آن باقی نمانده است، اما معماری کلی این اسکله هنوز هم پابرجا و قابل مشاهده می باشد.

کارگاه های صنعتی شهر

کارگاه های صنعتی شهر حریره یکی از جذابترین بخش این شهر می باشد. در یکی از این کارگاه ها، اتاق هایی با کف شیارداری وجود دارند.

بازدیدی مهیج از شهر باستانی حریره

برخی از کارشناسان معتقد بودند که از این اتاق ها برای بدست آوردن مروارید استفاده می شده است. اما به تازگی به این نتیجه رسیده اند که از این شیارها برای عبور شیره خرما به سمت مخزن گوشه اتاق، استفاده میشده است. در این کارگاه حفره های ایجاد شده است که به گفته کارشناسان از آنها برای انتقال کوزه های شیره خرما، به سمت ساحل استفاده می کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید