در قرارداد اجاره تعهداتی برای طرفین وجود دارد به همین جهت با ما همراه باشید تا بدانیم ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند.

ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند

سلام نو _ سرویس عمومی: برای تخلیه پیش از موعد باید بررسی شود که دلیل این کار چیست؟ سپس به سند قرارداد مراجعه شود تا توافقات طرفین در زمینه فسخ بررسی شود. اگر حق فسخی ساقط شده باشد نمی توان آن را اجرا کرد. اگر توافقی بر حق فسخ باشد که بین دو طرف صورت گرفته می توان از آن طریق تخلیه پیش از موعد را اجرا کرد. اگر توافقی در سند قرارداد نباشد ، با توافق جدید بین مالک و مستاجر می توان تخلیه پیش از موعد را اجرا کرد.

آیا موجر میتواند مستاجر را بیرون کند

طبق قانون روابط بین موجر و مستاجر، به مالک نیز این اختیار داده شده است که در صورت وجود مواردی، تقاضای برهم زدن قرارداد اجاره پیش از موعد و تخلیه ملک را در قالب دادخواست به دادگاه تقدیم کند.

به طور مثال در صورت عدم پرداخت به موقع اجاره‌بها توسط مستاجر، قانون این حق را به موجر می‌دهد که قرارداد را فسخ و تخلیه ملک را درخواست کند.

ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند

به این‌صورت که در مواردی که مستأجر در مهلت مقرر از پرداخت اجاره‌بها خودداری کند و با ابلاغ ظرف ده روز قسط یا اقساط عقب ‌افتاده را نپردازد، موجر می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه تخلیه ملک را درخواست کند.

البته هرگاه مستأجر قبل از صدور حکم دادگاه مبلغی اضافه بر اجاره‌بهای معوقه و صدی بیست آن را به نفع موجر در صندوق دادگستری بپردازد، حکم تخلیه صادر نمی‌شود.

مستأجر به پرداخت خسارت دادرسی محکوم می‌شود. همچنین مبلغ واریزی به صندوق دادگستری ‌نیز به موجر پرداخت می‌شود اما مستأجر فقط‌ یک بار می‌تواند از این ارفاق استفاده کند.

بنابراین درصورتی‌که مستأجر دو بار در یک سال در اثر اخطار یا اظهارنامه یاد شده اقدام به پرداخت اجاره‌بها کرده باشد و ‌برای بار سوم اجاره‌بها را در موعد مقرر به موجر نپردازد یا در صندوق ثبت تودیع نکند موجر می‌تواند با تقدیم دادخواست مستقیماً از دادگاه‌ تخلیه ملک را درخواست کند. حکم دادگاه در این مورد قطعی است.

قانون تخلیه پیش از موعد توسط موجر

۱.در اجاره‌نامه نوشته شود که در صورتی که مستاجر اجاره را پرداخت نکند موجر حق فسخ قرارداد را دارد و می تواند به راحتی و طبق قانون قرارداد را فسخ نماید.

ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند

۲.مستاجر بیش تر از یک هفته در پرداخت کردن اجاره تاخیر کند و پرداخت کردن اجاره را به عقب بندازد.

۳.مستاجر بدون اینکه از مالک ملکی که در آن زندگی می کند اجازه بگیرد آن ملک را در اختیار شخصی دیگر قرار دهد و یا آن ملک را بفروشد.

۴.مستاجر از ملک بدون اجازه موجر برای کاربرد خاصی (مثلاَ تجاری) استفاده نماید.

۵.مستاجر فعالیت‌های نادرست و غیر قانونی از لحاظ عرفی در ملک موجر انجام بدهد.

۶.مستاجر اجازه ورود و خروج به موجر برای انجام دادن تعمیرات در ملک را ندهد.

۷.مستاجر وظیفه هایی را که بر اساس قرارداد اجاره تعهد کرده است انجام ندهد.

۸.به طور کلی خوب تر است در صورت میل هر یک از دو طرف قرارداد به فسخ اجاره‌نامه موجر و مستآجر مسئله را به صورت توافقی بین خودشان حل کنند، زیرا فسخ آن زمان میبرد و هزینه و انرژی زیادی را مصرف می کند.

ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند

در شرایطی که بین مستاجر و مالک این قرار داد بسته شود که تا روزی سیستم سرمایشی و گرمایشی تعمیر می شود ولی این کار انجام نشود در این موقعیت مستاجر می تواند قرار داد را فسخ نماید و قانون تخلیه خانه پیش از موعد اجرا شود.

وقتی که صاحب خانه بخواهد قبل از زمان اتمام قرارداد ، خانه را از مستاجر تحویل بگیرد و با مستاجر به توافق برسد که قرارداد را پیش از زمان مقرر فسخ کند مستاجر می تواند مبلغی را به عنوان خسارت فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد از مالک دریافت کند . خسارت فسخ قرارداد تخلیه خانه قبل از موعد به میزان ضرر و زیانی که به مستاجر وارد شده می باشد و تا حد بسیاری به توافق بین دو طرف معامله بستگی دارد .

در شرایطی که قرارداد را فسخ کرده و عذر مستاجر را بخواهد و قانون تخلیه خانه قبل از موعد اجرا شود.

به طور کلی در شرایطی که موجر و یا مستاجر تصمیم بر فسخ قرار داد اجاره را داشته باشند باید دو ماه پیش از عملی شدن این تصمیم به طرف مقابل اطلاع رسانی کنند و بعد از تسویه حساب قرارداد اجاره فسخ می شود.

ایا موجر میتواند مستاجر را قبل از موعد تخلیه کند

لازم به گفتن است در شرایطی که در مدت اجاره برای ملک مورد اجاره تعمیراتی پیش بیاید که در صورت انجام ندادن آن مورد اجاره صدمه های بیشتری را ببیند مستاجر حق جلوگیری از تعمیرات را ندارد (حتی اگر در هنگام مدت تعمیرات قادر به استفاده از کل یا قسمتی از مورد اجاره نباشد)

وقتی که مالک بخواهد زودتر از موعد ملک را تحویل بگیرد( قانون تخلیه آپارتمان قبل از موعد ) و با مستاجر در بین خود و خارج از قرارداد به توافق برسند که قرارداد اجاره را قبل از موعد مقرر فسخ کنند ، مستاجر می تواند مبلغی را به عنوان خسارت فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد از مالک دریافت کند.

خسارت فسخ قرارداد تخلیه خانه قبل از موعد به میزان ضرر و زیانی که به مستاجر وارد شده می باشد و تا حد بسیاری به توافق بین دو طرف معامله بستگی دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • فری IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    سلام. ایامالک میتواند قبل ازپرداخت پول پیش حکم تخلبه بگیرد
    • حقیقت DE ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      بله میتواند..و در هنگام تخلیه حتما و باید پول پیش را در صندوق دادگستری بسپارد
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    1 0
    توجه این قرارداد با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی تنظیم شده و طرفی از مفاد قرارداد مطلع و آگاه شده و متععدبه اجرا تمام مفاد قرارداده شده اند . با اسناد به ماده 10و 190قانون مدنی توافق شد مستاجر تحت هر شرایطی قهری جبری وفرمایشی و دستوری مسؤلین محترم کشور در پایان قرار داد مورد اجاره را تخلیه کامل و به موجر تحویل دهد
  • وحیدمظلومی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام ،دوماه وقت قولنامه من تموم شده ،وحدود40روزخونه گرفتم جای دیگه وصاحب خونه که تازه خونه روازصاحب خونه فیلم خریده هردوروزبامن تماس می‌گرفت که خونمو تخلیه کن ،حالاکه خونه گرفتم پول رهنم رونمیده بایدچکارکنم خیلی هم منوتهدیدمیکنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید