در قرارداد اجاره تعهداتی برای طرفین وجود دارد، در این میان با ما همراه باشید تا از چگونگی خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر بدانیم.

خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

سلام نو _ سرویس عمومی: ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره ، در شرایطی قابل مطالبه است که دریافت خسارت در قرارداد اجاره پیش بینی شده و یا طرف زیان دیده ، اقدام به اثبات ضرر و زیان خود در دادگاه نماید . البته اگر به دلیل موجهی همچون وجود عیب در ملک ، قرارداد فسخ شود ، ضرر و زیان ، از سوی طرف مقابل فسخ کننده، قابل مطالبه نیست . نحوه مطالبه ضرر و زیان نیز از طریق طرح دادخواست و بسته به میزان خسارت ، با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی خواهد بود.

آشنایی با روند فسخ قرارداد اجاره

بر اساس قانون مدنی، عقد اجاره، یکی از عقود لازم محسوب می شود؛ به این معنا که اصل بر لازم الاجرا بودن آن است و کسی نمی تواند بدون دلیل موجه یا رضایت دیگری، آن را بر هم زده یا اصطلاحا فسخ نماید . به همین دلیل ، فسخ کردن قرارداد اجاره ، صرفا با رضایت دو طرف، امکان پذیر بوده یا اینکه برای بر هم زدن آن ، باید یکی از موارد حق فسخ قرارداد اجاره وجود داشته باشد .

خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

در غیر این صورت ، اگر شخصی بخواهد اجاره را قبل از پایان مهلت آن ، فسخ کند ، می بایست خساراتی را به طرف مقابل پرداخت کند که یا پرداخت این خسارت در قرارداد تعیین شده و یا در صورت عدم تعیین حق پشیمانی ، اثبات ضرر و زیان در دادگاه ، حق مطالبه خسارت را به وی می دهد . لذا افرادی که طرف مقابل شان ، با فسخ قرارداد اجاره به آنها ضرر و زیانی وارد کرده است ، می بایست با نحوه مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره آشنا شده تا بتوانند به صورت قانونی ، اقدامات لازم را انجام دهند .

اجاره‌نامه بین دو طرف بسته می‌شود، موجر که صاحب ملک است و مستاجر که خواهان اجاره ملک است. طی قرارداد اجاره مستاجر موظف است که مبلغی با عنوان اجاره‌بها به موجر بپردازد. بیشتر افراد این ذهنیت را دارند که فسخ اجاره‌نامه بیشتر از طرف موجر است تا مستاجر. اما خیلی اوقات اتفاق افتاده که مستاجر خواهان فسخ قرارداد بوده است. به همین دلیل قانون شرایط فسخ قرارداد توسط مستاجر را تنظیم کرده است که مستاجر با توجه به شرایط ذکر شده می‌تواند اجاره‌نامه را فسخ کند.

خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

قرارداد بین مالک و مستاجر در مواقع خاص قابل فسخ است و در صورت پیش آمدن مواردی که قانون تعیین کرده، مستاجر می‌تواند درخواست فسخ قرار داد کند.

شرایط فسخ قرارداد توسط مستاجر با توجه به در نظر گرفتن حدود قانون به شرح زیر است:

براساس ماده ۶ قانونی و رعایت ماده ۴۱۵ قانون مدنی در صورتی که ملک اجاره داده شده به مستاجر با شرایطی که در قرارداد اجاره نوشته شده منطبق نباشد. براساس خیار رویت و تخلف وصف بعد از رویت.

در مواردی که مطابق شرایط اجاره، حق فسخ مستاجر در اجاره نامه ذکر شده باشد. برای نمونه در برخی قراردادها اجازه فسخ اجاره از سوی مستاجر که محدود به دلایل خاصی است، امکان پذیر است. ضروری است که دلایل فسخ قرارداد با توافق طرفین در اجاره نامه نوشته شود.

کل یا قسمتی از ملک اجاره داده شده خراب شود یا در معرض خراب شدن قرار بگیرد بطوری که مستاجر نتواند از آن قسمت استفاده کند و غیرقابل تعمیر باشد.

خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

پیش آمده است که مستاجر پیش از اتمام قرارداد تصمیم به نقل مکان بگیرد، در این صورت باید از قبل به مالک خبر دهد. به عنوان مثال مستاجر به دلایل کاری از شهری که خانه را اجاره کرده است باید به شهر دیگر نقل مکان کند، در این صورت معمولا موجر همکاری کرده و با کمک آژانس املاک تا رفتن مستاجر فعلی، مستاجر جدید پیدا می‌کند.

محاسبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

وجود دلیل قانونی برای فسخ قرارداد از الزامات این کار است. حالا تصور کنید مستاجر با دلایل دیگر و غیر موجهی بخواهد قرارداد را فسخ کند؛ در این صورت باید ضرر و زیان و خسارت مالک را هم پرداخت کند.

معمولا میزان مبلغ خسارت در موقع عقد قرارداد اجاره در اجاره نامه تعیین شده و به امضای هر ۲ طرف قرارداد می‌رسد. اگر بخواهید از میزان خسارت فسخ قرارداد اطلاعات بیشتری داشته باشید، یک مثال برای شما داریم. این خسارت معمولا مبلغ ۱ ماه اجاره آپارتمان مورد نظر است.

خسارت فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

یکی از موارد هزینه مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره ، این است که ابتدا باید در سامانه ثنا ، ثبت نام کرده و سپس ، احراز هویت انجام داد تا بتوان دادخواست را از این طریق ، به ثبت رسانید . این امر را می توان در دفاتر خدمات قضایی نیز انجام داد که در این صورت ، هزینه ثبت نام در سامانه نیز ، به هزینه ثبت دادخواست ، اضافه می شود .

از دیگر موارد هزینه مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره ، پرداخت هزینه دادرسی است . هزینه دادرسی دعاوی مالی همچون مطالبه ضرر و زیان فسخ قرارداد اجاره ، به میزان سه و نیم درصد ارزش خواسته می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    1 0
    اگر موعد اجاره یک ساله تموم شد مالک مبلغ رهن را نداشته باشد وبرای تهیه مبلغ باید مستاجر جدید بیاید و یک ماه بگذرد کسی پیدا نشد تکلیف مستاجر چیه که پولش را میخواد که تخلیه کند
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    توجه این قرارداد با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی تنظیم شده و طرفی از مفاد قرارداد مطلع و آگاه شده و متععدبه اجرا تمام مفاد قرارداده شده اند . با اسناد به ماده 10و 190قانون مدنی توافق شد مستاجر تحت هر شرایطی قهری جبری وفرمایشی و دستوری مسؤلین محترم کشور در پایان قرار داد مورد اجاره را تخلیه کامل و به موجر تحویل دهد این متن حتما باید تو قرارداد نوشت چون هزینه های حکم تخلیه را کم می‌کنه
  • امان الله جاویدنیا DE ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    با عرض سلام، بنده ملکی اجاره دادم ومستاجر اجاره را تکمیل نمی داد وحالا که تخلیه کرده کلی خسارت به ملک زده و هیچی را قبول نمی کند البته در قولنامه نوشته بعد اتمام قرارداد اگر اضافه ماند روزی 2 میلیون علاوه بر اجاره بدهد ولایت اجاره 4ماه آخر چک صیادی داده و در سامانه ثبت نکرده و هیچ بانکی قبول نمی کنه حالا هم اجاره همان چک صیادی هست وپنج ماه از تخلیه می گذرد و جواب نمی ده اگر راهنمایی کنید بسیار سپاسگزاریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید