سفر به کرمانشاه و بازدید از طبیعت درجه یک آن، به یادماندنی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان بدانید.

طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه با پیشینه تاریخی و فرهنگی کهن جزو شهرهایی است که مورد توجه فراوان گردشگران وباستانشناسان قرار دارد و از جمله شهرهایی است که قدمت دیرینه ای در زمینه سکونتگاه های بشر در تاریخ دارد و با دارا بودن ۵۰۰۰ سال اثر باستانی به عنوان اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام از سوی سازمان ملل انتخاب شد وسومین شهر گردشگری بعد از شیراز و اصفهان است.

ویژگی های جالب تالاب

تالاب هشیلان در روستای باهمین نام قرار دارد که بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه قرار دارد. تالاب هشیلان در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه ودر دهستان الهیار خانی واقع شده است و مساحت آن حدود ا۴۵۰ هکتار است .در دشتی پهناور از اراضی پشت دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد.در گذشته خوانین منطقه مالک تمامی اراضی منطقه بوده اند ودر دوره ای علی یاور خان مرادی هشیلانی مالکیت آن را در دست داشت . نام این تالاب به زبان کردی است و از دو بخش “هشی” به معنی مار و “لان” به معنی خانه است که معنی آن لانه ماران می شود.

طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان

سرچشمه آب تالاب سر سبز علی است که در بالا دست به صورت چشمه جوشان است و در سطح تالاب به صورت رود بزرگ وگاها چند شعبه باریک تقسیم می شود.پوشش گیاهی تالاب از گیاهان آبزی است و در داخل آب رشد می کنند.جالب است بدانید که در این تالاب ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد. این تالاب با ارتفاع ۱۳۰۰ متر از سطح دریا زیستگاه مناسبی برای لک لک ، حواصیل ، بوتیمار ، غاز خاکستری و انواع اردک است. این منطقه دارای وزش با سراسری در طول سال است و دارای میانگین بارش ۴۵۱ میلی متر در سال است.

تالاب هشیلان تنها تالاب استان کرمانشاه است و یک اکو سیستم آبی با گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر است که این امر تالاب را به منطقه ای مورد توجه برای طبیعت گردان و پرنده شناسان و بوم شناسان تبدیل کرده است.

این تالاب دارای پوشش گیاهی و گل های متنوع است و در محیط تالاب بجز گونه ای بید آن هم به صورت اندک و پراکنده هیچ درخت خودرویی ندارد و پوشش گیاهی آن علفی بوده و از نوع گیاهان آبزی است و داخل رشد می کنند.

طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان

در حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش ها و پستاندارانی مانند یوز پلنگ ایرانی ، گرگها ، گراز وحشی ، روباه، خرگوش ، شغال ، بز کوهی ، گربه وحشی زندگی می کنند و این تالاب به دلیل وجود پرندگان مهاجر جزء مناطق حفاظت شده قرار دارد.

انواعی از مارها همچون مار آبی چلیپر نیز در این تالاب زندگی می کنند و ماهیانی همچون عروس ماهی ، سیاه ماهی ، سفید کولی ، زردک و سس ماهی از خانواده ماهیان کپور جزو ماهیانی هستند که در این تالاب زندگی می کنند.

در این تالاب انواعی از گونه های خرچنگ و قورباغه و لاک پشت نیز به چشم می خورند. این تالاب یکی از استراحت گاه های اصلی پرندگان مهاجری همچون غاز خاکستری ، اگرت ،حواصیل ، سرسبز و… است که هر ساله به این تالاب مهاجرت می کنند.

بازدیدی راحت از هشیلان

برای رسیدن به تالاب هشیلان لازم است که در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در محور سه راهی قزانچی شهرستان جاده به سمت امیر آباد بروید و بعد از آن به سمت ملک تپه ادامه مسیر بدهید وبعد از رسیدن به ملک تپه واقع در ۲۶۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در اطراف دهستان الهیار خوانی به تالاب هشیلان میرسید.

طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان

۱: قدمت تالاب هشیلان از نظر سنی به دوران ژوراستیک برمی‌گردد.

۲: با اینکه گونه‌های جانوری زیادی در این تالاب زندگی می‌کنند اما منطقه بسیار امن است و گردشگران زیادی در فصل‌های مختلف به آن سفر می‌کنند.

۳: اهمیت تالاب هشیلان به لحاظ تغذیه آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیل است و همچنین زیستگاه منحصر به فردی برای پرندگان بومی و مهاجر است تا زمستان را به راحتی پشت سر بگذارند.

۴: سراب سبزعلی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب این تالاب شناخته می‌شود.

۵: اگر به پژوهش در مورد پرندگان و گیاهان آبزی علاقه‌مند هستید فصل های پاییز و زمستان هشیلان را از دست ندهید.

تالاب هشیلان یک جاذبه طبیعی است پس خودتان را برای طبیعت‌گردی آماده کنید. اگر بخت با شما یار باشد و سطح آب بالا باشد شما این امکان را دارید که شنا و قایق سواری را در تالاب تجربه کنید، البته فراموش نکنید که حتما تجهیزات مورد نیاز شنا یا قایق سواری را باید با خودتان ببرید.

طبیعتگردی در تالاب خاص هشیلان

زیپ‌لاین هم از دیگر تفریحاتی ست که در این تالاب می‌شود انجام داد. اگر دوست دارید این ورزش هیجان‌انگیز را تجربه کنید پیشنهاد ما استفاده از تورهای مختلف گردشگری است که امکان زیپ‌لاین را برای شما فراهم می‌کنند.

اگر هم از علاقه‌مندان به عکاسی هستید حتما از تالاب لذت خواهید برد. قاب های تالاب برای عکاسان جلوه‌ای دیگر دارد و یا اگر می خواهید با خانواده‌تان در یک طبیعت بکر چادر بزنید و پیک‌ نیک کنید هم تالاب هشیلان انتخاب خوبی ست.

برای گذراندن یک آخر هفته آرام در محیطی خارج از شهر هم می‌توانید روی این تالاب حساب باز کنید.

نکته: اگر قصد شنا، قایق سواری و یا زیپ لاین و کوه‌نوردی دارید حتما از قبل وضعیت آب و هوا را کنترل کنید و بهتر است با جمع دوستان یا خانواده و یا تورها به هشیلان سفر کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اذرگون IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    خوبه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید