کرمانشاه جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد همراه باشید تا بدانیم فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است؟

سلام نو_سرویس گردشگری: غارها، اولین مکانی بودند که انسان‌ها برای زندگی خود انتخاب کردند.

هرچند، اگر واقع‌بین باشیم، گزینه بهتری هم سراغ نداشتند. به‌هرحال، غار به عنوان اولین مسکن سرپوشیده بشر، نقش بسیار مهمی در شناسایی تاریخ حیات انسانی دارد.

ایران، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مسکن‌های تمدن‌های بشری، از غارهای بسیار مهمی برخوردار است. از جمله می‌توان به غار قوری قلعه جوانرود اشاره کرد که در نزدیکی روستای قوری قلعه جوانرود قرار دارد.

اهمیت این غار به این جهت است که با قدمت ۶۵ میلیون سال، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه محسوب می‌شود. در جریان تسطیح دهانه غار، کاوشگران به آثاری از اواخر دوره ساسانی در کف غار دست پیدا کردند.

این آثار شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است. بر روی دو ظرف نیز کتیبه‌هایی به خط پهلوی میانه نوشته شده است.

در کنار این‌ها، اگر به غار قوری قلعه جوانرود بروید، با طولانی‌ترین غار کل ایران مواجه خواهید شد. غار از تالارهایی با نام‌های مختلفی چون تالار مریم، تالار تهون، تالار کوهان شتر، تالار عروس و غیره تشکیل می‌شود و هرکدام دارای نمای منحصربه‌فردی هستند.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است؟

قندیل‌های کریستالی آویزان شده از سقف غار، یکی از زیباترین منظره‌های غار محسوب می‌شوند که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. قوری قلعه، محل زندگی گونه نادری از خفاش‌ها یعنی «خفاش کوش گوشی» و سمندرهای زرد است.

هرچند باید دید با وجود بازدیدهای حفاظت نشده و بدون نظرات، تا چند سال آینده نسل این حیوانات برجای می‌ماند یا منقرض خواهند شد! غار در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر قرار دارد و می‌توانید با بازدید از آن، به دیدار یکی از زیباترین جلوه‌های خلقت بروید.

آشنایی با غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در لیست یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. غار قوری قلعه توسط عده ای از غارشناسان انگلیسی حدود ۴۰ سال پیش در سال ۱۳۵۵ کشف شد و پس از کشف غار، گروه دیگری از غارنوردان کشور فرانسه، به تحقیق در مورد این اثر طبیعی و ملی کشورمان پرداختند و با توجه به تخمین هایی که زدند دریافتند که این غار دارای قدمتی به مدت ۶۵ میلیون سال است.

اول از همه منظره های چشم گیر کوه ها و پوشش جنگلی آن منطقه و دره زیبایش گردشگران را به وجد می‌آورد. این منطقه مملو از درختان انجیر کوهی، بلوط، بادام وحشی و آلبالو بوده و ممکن است گاهی حیواناتی همچون روباه و خرگوش نیز جلوی راهتان سبز شوند.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است؟

از ورودی غار که بگذرید و مسیرهای پیچ در پیچ را پشت سر بگذارید به اولین محوطه وسیع غار قوری قلعه می‌رسید؛ جایی که به خاطر شکل و شمایل یکی از قندیل هایش و

شباهت آن به حضرت مریم (ع) با نام تالار مریم شناخته می‌شود. بعد از این تالار به تالار کوهان شتر می‌رسید.
در ادامه وارد تونل آبی برزخ می‌شوید که شما را به سمت زیباترین حوضچه غار هدایت می‌کند. ساختار اعجاب انگیز این حوضچه و قندیل های گوش فیلی بزرگش در عمق ۱۰۰۰ متری غار و در تالار بلور یا بتهوون قرار دارد.
به عمق ۱۵۰۰ متری که رسیدید، سنگ های شفاف و کریستالی سفید رنگ و براقی را می‌بینید که ممکن است رد پایتان روی آن ها بماند، اینجا تالار عروس است.

از بخش های دیدنی دیگر این غار می‌توان به آبشارهای ۱۰ تا ۱۴ متری آن اشاره کرد که در عمق ۲۷۰۰ متری قرار دارند و قرار گرفتن آن ها در دل غار به خودی خود همه را به حیرت وا می‌دارد.

ضمنا این غار محل زندگی گونه نادری از خفاش ها با نام «خفاش گوش موشی» و همچنین «سمندر خال زرد» است.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است؟

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه در فاصله ۸۷ کیلومتری از این استان و در ۲۵ کیلومتری شهرستان روانسر در مجاورت مسیر روانسر به پاوه قرار دارد.

این غار در دامنه ی کوهی به نام شاهو واقع است. طبیعت بی نظیر و چشم نواز این غار در شهرستان روانسر دلیلی شده تا گردشگران این غار را جزء مقاصد اصلی گردشگری خودشان قرار دهند.

چرا که در این منطقه می‌توان شاهد یکی از تماشایی ‌ترین دره‌ های استان کرمانشاه بود که غار در آن جای گرفته است. پوشش جنگلی ارزشمند، چشمه های متعدد و چشم اندازهای طبیعی متعددی نیز داراست که هر گردگشری از سفر خود رضایت کامل را خواهد داشت.

درختانی که در این منطقه وجود دارند شامل طیف گسترده از محصولات کشاورزی نظیر درختان بلوط، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی، بادام وحشی هستند و همچنین در کنار این درختان حیواناتی همچون روباه، خرگوش، کل و بز که در اطراف این غار زندگی می‌کنند، این موارد خود باعث به وجود آمدن جلوه ‌ای خاص در این ناحیه از استان شده است.

برای رسیدن به غار قوری قلعه باید خودتان را از به استان کرمانشاه برسانید. در این استان می‌توانید از جاده پاوه به روانسر، در قسمت شمالی شهر روانسر غار قوری قلعه را بیابید.

شش ماه اول سال، مخصوصا از اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور، بهترین زمان برای سفر به کرمانشاه است. در این زمان هوا دمای مطبوع‌تری دارد و سرما شما را اذیت نخواهد کرد.

فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید