گشت و گذار در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان، تجربه‌ای بی‌همتا توصیف می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره سواحل محبوب‌تر مکران بدانید.

سواحل محبوب‌تر مکران

سلام نو _ سرویس گردشگری: از زیبایی‌های منحصر به فرد این سواحل هم‌نشینی دو منطقه بیابانی و دریایی در کنار هم است. در یک سو شما شاهد کوه‌های بیابانی و کویر خواهید بود و بعد بلافاصله منظره بی‌کران دریا در مقابلتان ظاهر خواهد شد. این منطقه به دلیل اینکه واسطه ایران با سایر نقاط جهان از طریق اقیانوس است، از قدیم دارای اهمیت استراتژیک بوده است؛ اما اخیرا اهمیت گردشگری آن نیز درک شده و با احداث و افزایش امکانات تفریحی به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری، هم برای ایرانی‌ها و هم برای گردشگران خارجی مطرح شده است. در ادامه به برخی از مکان‌های دیدنی خط ساحلی مکران اشاره خواهیم کرد.

سواحل مکران چابهار

در جنوب شرقی کشورمان، در چابهار و در حاشیه دریای عمان، شما شاهد یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و بکرترین مناظر طبیعی خواهید بود که تجربه سفری بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. این منطقه سواحل مکران نام دارد. بومیان آن را «مَکران» می‌گویند، ولی فردوسی، حماسه‌سرای ایرانی، از اینجا با عنوان «مُکران» یاد کرده است. این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز ایران و پاکستان امتداد می‌یابد. بندر چابهار نیز در این سواحل واقع شده است.

سواحل محبوب‌تر مکران

درباره نام مکران می‌توان به ذکر نام این سواحل در کتاب تاریخ هرودوت، مورخ یونانی قرن پنج میلادی اشاره کرد. او از این سواحل با عنوان ساتراپ (استان) یاد کرده است. دیگر مستندات تاریخی نیز از نام سواحل مکران یاد کرده‌اند. اما درباره این که چرا نام مکران بر روی این سواحل گذاشته شده، نظریات مختلفی مطرح است؛ یکی از این نظریات برای واژه مکران ریشه‌ای سومری و بابلی قائل است. در زبان سومری و بابلی مکران را مگان می‌گفتند. مگان یعنی کرانه مگا و خود واژه مگا یعنی قایقران.‌

سواحل مکران دارای تنوع بی‌نظیری از پرندگان است؛ از پرندگان بومی گرفته تا پرندگان مهاجر، آبزی و شکاری. این پرندگان به بیش از ۲۰۰ گونه می‌رسند. پرندگان مهاجر اغلب در فصل‌های پاییز و زمستان این منطقه را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌کنند. پرندگانی کمیاب و دیدنی نظیر پلیکان پا خاکستری و گیلان‌شاه شاخدار در فصل‌های پاییز و زمستان، این سواحل را به عنوان پناهگاه امن و آرام خود در نظر می‌گیرند.‌

سواحل محبوب‌تر مکران

علاوه بر پرندگان، سایر حیوانات کمیاب نیز در این سواحل زندگی می‌کنند. خرس سیاه، پلنگ، سنجاب راه راه؛ همچنین شما می‌توانید پستانداران دریایی مانند نهنگ و دلفین را در این سواحل بکر مشاهده کنید.

پیشنهاداتی برای بازدید از سواحل مکران

یکی از لذت‌های گردشگری، لذت عکاسی از مناظر، طبیعت و بناهای تاریخی مقصد گردشگری است. امروزه به لطف وجود گوشی‌های همراه، تقریبا هر کسی می‌تواند از منظره دلخواه خود تصویری به یادگار ثبت کند. شک نداشته باشید در سواحل مکران و مناظر بکر و شگفت‌انگیزش به هر طرف که بچرخید شاهد قاب‌های ناب و ماندگاری خواهید بود.

کویرها و شن‌زارهای فراخ با تپه‌های ماسه‌ای که در میان‌شان نخل روییده، سوژه مناسبی برای عکاسی است. سرتان را که بچرخانید، تا چشم کار می‌کند آبی اقیانوس خواهد بود؛ گاه آرام و متین، گاه مواج و سرکش با پرندگانی در آسمان اقیانوس و ماهی‌هایی که گاه به گاه بیرون از آب می‌پرند. شب که می‌شود، نوبت به ستاره باران آسمان کویر می‌رسد. خلاصه کافی است دوربین را روشن کنید و دکمه عکس را فشار دهید.

سواحل محبوب‌تر مکران

سواحل مکران یکی از بهترین و مناسب‌ترین جاهایی است که در آن می‌توانید از انواع تفریحات آبی لذت ببرید. عمق کم ساحل و نبودن سواحل صخره‌ای، فرصت خوبی است برای شنا و آب‌تنی. در فصل‌های سرد سال نیز که مردم در اغلب مناطق کشور بخاری روشن کرده‌اند و لباس گرم بر تن دارند، دما در این منطقه کاملا مناسب شنا و آب‌تنی است. از سایر تفریحات می‌توان به قایق‌سواری و جت اسکی اشاره کرد. سواحل مکران برای علاقه‌مندان ماهیگیری نیز فرصت بسیار خوبی است که رو به غروب آفتاب در افق دریا بنشینند و به ماهیگیری بپردازند.

بدیهی است که لوازم مورد نیاز هر مسافرتی، بنا بر نیاز و سلیقه مسافر متفاوت است. در مورد سفر به سواحل مکران نیز این موضوع صدق می‌کند. چیزی که واضح است این است که در هنگام مسافرت به سیستان و بلوچستان و مناطقی نظیر چابهار و سواحل مکران، لازم نیست لباس گرم با خود بردارید. حتما لباس‌هایی بردارید که با توجه به دمای منطقه در آن احساس راحتی کنید.

سواحل محبوب‌تر مکران

لوازم و لباس شنا حتما همراه داشته باشید. داشتن کفش مناسب برای پیاده‌روی در مناطق کویری و ساحلی بسیار مهم است. در خصوص خوراک نگرانی چندانی نخواهید داشت. این منطقه پر است از غذاخوری‌هایی که انواع غذاهای خوشمزه دریایی با طبخی دل‌پذیر سرو می‌کنند. با توجه به بعد مسافت‌ها در منطقه، از شارژ گوشی قبل از عزیمت به جاهای دیدنی که احتمال وجود برق در آنها کم است اطمینان حاصل کنید. و در آخر چادر مسافرتی حتما به همراه داشته باشید.

همانگونه که تا الان متوجه شدید، بیشتر دیدنی‌های سواحل مکران جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش است. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اینکه به سری به جایی بزنید، حتما درباره شرایط آن مکان تحقیق کنید و از راهنماهای مجرب کمک بگیرید. مثلا اگر قصد شنا دارید، حتما درباره عمق ساحل و آب و هوای آن روز اطلاعات کسب کنید. در هنگام بازدید از حیوانات، بخصوص حیواناتی وحشی مانند تمساح گاندو، به یک راهنمای باتجربه و آشنا مراجعه کنید. اگر به مناطق کویری و بیابانی می‌روید، حتما آب کافی همراه خود ببرید.

منبع: سفرزون

سواحل محبوب‌تر مکران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید