قشم جاذبه‌های گردشگری درجه یکی در خود جای داده، با ما همراه باشید و درباره ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی بدانید.

ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره قشم یکی از رویایی‌ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می‌شود که این روزها مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کندطبیعت قشم به قدری زیبا و تماشایی است که به آن لقب بهشت زمین شناسان داده‌اند. از جمله جاهای دیدنی قشم که در تور قشم از آن بازدید خواهید کرد می‌توان به دره ستارگان، دره تندیس ها و تنگه چاهکوه اشاره کرد که همگی بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شوند.

ژئوپارک چیست؟

ژئوپارک از منظر یونسکو منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرزهای مشخصی دارد و در محدوده‌اش چندین پدیده بارز زمین شناسی قرار گرفته است. این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی، نقشی موثر ایفا کند. برخی ژئوپارک‌ها آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگری نیز در دل خود جای داده‌اند. ۳۵ کشور جهان تا کنون توانسته‌اند ۱۲۷ ژئوپارک را در یونسکو به ثبت برسانند اما ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه و ایران محسوب می‌شود. ایران حدود ۵۰ منطقه که پتانسیل ژئوپارک شدن دارند را شناسایی کرده است.

ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی

شورای عالی ژئوپارک‌ها اگر منطقه‌ای را تائید کنند، باید آن را به تصویب شورای اجرایی یونسکو نیز در آورده تا این مناطق به شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو به ثبت برسند. به ژئوپارک، پردیس زمین شناسی نیز گفته می‌شود.

حریم ژئوپارک قشم که در زمینی به مساحت ۳۰ هزار هکتار تعیین شده است در غرب جزیره واقع شده و محدوده طولی آن از شرق به روستای طبل و روستای سلخ منتهی می‌شود و ار غرب نیز به روستای گوری و کانی. شمال ژئوپارک قشم نیز منتهی به ساحل شمال جزیره می‌شود و در ساحل جنوبی نیز از سمت جنوب به انتها می‌رسد. برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم جهانی شد، دی ماه ۹۱ از فهرست ژئوپارک های جهانی خارج و سال ۱۳۹۶ دوباره به شبکه ژئوپارک‌ها اضافه شد.

ژئوسایت های ژئوپارک قشم

دره ستارگان

دره ستارگان یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری قشم محسوب می‌شود که وقتی در آن قدم می‌زنید حس می‌کنید که در کره مریخ یا دیگر کرات آسمانی قدم می‌زنید. لایه‌های رسوبی این منطقه توسط فرسایش به اشکال متنوع و گوناگونی در آمده و سبب ساخت احجامی جذاب شده است.

ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی

تنگه چاهکوه

اشکال اعجاب آور تنگه چاهکوه را در کمتر جایی از جهان می‌توان دید. فرسایش اینجا شاهکار کرده و در دل رشته کوه‌های دیدنی یک جای عجیب و غریب آفریده است. تنگه‌ای صد متری با حفره‌ها و دالان‌های شگفت آور که در واقع از برخورد دو دره به هم پدید آمده است. در گذشته مردم بومی قشم، چاه‌هایی را ساخته بودند تا از آب شیرین باران استفاده کنند.

دره تندیس ها

دره تندیس های قشم، یکی دیگر از ژئوسایت های ژئوپارک قشم، شباهت زیادی به دره ستاره افتاده دارد و فرسایش سنگ‌ها در آن سبب ساخت چشم‌اندازهایی زیبا شده که دیدنش هر بیننده‌ای را به حیرت می‌اندازد.

کاسه سلخ

کاسه سلخ منطقه‌ای به طول ۷ و عرض ۵ کیلومتر است که هیچ پوشش گیاهی و هیچ عنصری از حیات در آن دیده نمی‌شود. تپه‌های کوچک و بزرگی به شکل مخروط در کاسه سلخ وجود دارد که در گذشته‌های دور از زمین جوشیده‌اند و تپه ماهورهایی وسیع را ایجاد کرده‌اند. یک چشمه گوگردی نیز در این منطقه وجود دارد.

ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی

غار نمکدان

طولانی ترین غار نمکی جهان پیش از کشف یک غار نمکی در فلسطین اشغالی، غار نمکدان قشم بود. در کنار کوه نمکدان، چشمه‌های نمک و گنبدهای نمکی این منطقه را سپیدپوش کرده و رویایی‌ترین مناظر سپید رنگ را ایجاد کرده است.

تنگه عالی

تنگه عالی از دیگر پدیده‌های زمین شناسی است که در نزدیکی تنگه چاهکوه قرار گرفته و چشم‌اندازهایی اعجاب آور دارد. گیاهان و درختان زیادی در این تنگه وجود دارد که نشان از وجود آب فراوان در این تنگه تماشایی است. در دیواره‌های این تنگه شیارها و حفره‌های فراوانی وجود دارد که بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

دولاب

باران‌ها و رگبارهای فصلی در کوهپایه شمالی گنبد نمکی شبکه‌ای از رودها را در این منطقه ساخته که به آن دولاب گفته می‌شود. برخی از این رودهای فصلی و آبراهه‌ها تا ۲۰ متر عمق دارند و به هم پیچیده‌اند. این آبراهه‌های تو در تو و پیچیده، مناظری جذاب ساخته است. به این منطقه دولاب گفته می‌شود.

بام قشم

بام قشم فلاتی پهناور به ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر است که اگر از آنجا به منظره‌های اطراف نگاه کنید مناظری دیدنی از سواحل جنوبی و شمالی قشم را خواهید دید.

ژئوپارک قشم؛ ممتاز و تماشایی

از دیگر دیدنی های قشم که می‌توانید از فراز بام قشم ببینید می‌توان به جنگل حرا و دره تندیس ها اشاره کرد.

دره شور

دره شور یا همانگونه که محلی‌ها به آن می‌گویند تنگ مکینه یا هوباد، جایی است که قدیمی‌ترین لایه‌های رسوبی جزیره را می‌توانید در آن ببینید. چندین هزار آبراهه در دامنه تپه ماهورهای آهکی و همچنین چشمه سولفورهایی که سبب ایجاد نقش و نگارهای جذابی در این منطقه شده است، دره شور را به منطقه‌ای دیدنی تبدیل کرده است.

کوراکوراکوه

در نزدیکی روستایی به نام گیاهدان، مکانی به نام کوراکوراکوه وجود دارد که اگرچه خارج از سایت اصلی ژئوپارک قشم قرار گرفته اما از ژئوسایت‌های مورد تائید یونسکو محسوب می‌شود. کوراکوراکوه در واقع یک سری تپه ماهور از جنس مارن است که آب‌های جاری، دره‌ها و تنگه‌هایی بین آنها ایجاد کرده و منظره‌ای فوق‌العاده به آن بخشیده است.

منبع: علاءالدین

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید