بازدید از بعضی جاذبه‌های طبیعی بی‌همتا خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس بدانید.

جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنگل حرا قشم از جمله جاذبه‌های خاص و کم‌نظیری است که در کشور ما وجود دارد. جنگل حرای قشم از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های توریستی در استان هرمزگان می باشد که با داشتن ویژگی های منحصر به فرد مقصد بازدید انبوهی از گردشگران قرار می گیرد در زمان مد درختان حرا از زیر آب بیرون آمده و در زمان جزر دریای خلیج فارس جنگل حرا در آب فرو می رود. این جاذبه طبیعی در جهان شهرت زیادی داشته و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. پوشش گیاهی و جانوری بی نظیر این جنگل ها در سواحل دریای عمان و خلیج همیشه فارس از زیباترین پدیده های کشورمان می باشد. مشاهده این جنگل به هنگام جزر و مد تجربه بسیار شگفت انگیزی است که بازدید آن را به همه دوستداران طبیعت توصیه می‌کنیم.

طبیعت خیره کننده جنگل های مانگرو یا جنگل حرا قشم

جزیره قشم مناطق توریستی و زیبای کشورمان می باشد که با داشتن طبیعتی بی نظیر و فوق العاده خود از محبوب ترین و پرطرفدارترین مقصد گردشگری در میان مسافران ایرانی و خارجی به شمار می آید.

جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس

در استان هرمزگان میان انبوهی از زیبایی های نهفته در دل جزیره قشم جنگلی با طبیعتی خیره کننده وجود دارد که به عنوان معروف ترین و بهترین جاذبه های گردشگری در این منطقه شناخته می شود این جنگل دریایی با منظره های بی نظیر و چشم اندازهای زیبایش توانسته است در اولویت انتخاب های بسیاری از مسافران و توریست ها قرار بگیرد.

جنگل‌ حرا (مانگرو) از جاهای دیدنی قشم است که آن را به‌عنوان جنگل دریایی نیز می‌شناسند. با حرکت در میان آب‌های این جنگل، شاهد درختان سبزی خواهید بود که گویی در میان انبوهی چوب روییده‌اند. جالب اینکه این چوب‌ها در واقع ریشه درختان هستند که انتهای آن‌ها رو به آسمان است و با تبدیل آب شور دریا به آب شیرین توانسته‌اند سالیان زیادی در این شرایط دوام بیاورند. پوشش گیاهی این جنگل‌ها را درختان «حرا» و «چندل» تشکیل می‌دهند. این درختان زیبا زمان جزر دریا، از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا تا نیمه در آب فرو می‌روند. آب‌وهوای استوایی این مناطق نیز مزید بر علت شده است تا درختان حرا رشد خوبی داشته باشند.

جنگل حرا قشم که با نام جنگل های مانگرو نیز شناخته می شود در هنگام مد و جزر، نمایان و ناپدید می شود از این رو گردشگرانی که قصد بازدید از این زیبایی خیره کننده و شگفت انگیز را دارند بایستی در زمان مد دریای نیلگون خلیج فارس در این منطقه حضور داشته و بیرون زدن درختان از زیر آب را مشاهده کنند.

جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس

جنگل های رویایی حرا قشم با خاصیت درمانیشان شناخته می شود که علاوه بر این موضوع مکان ایده آلی برای زیستگاه بسیاری از گونه های پرندگان و گیاهان می باشد که این امر سبب معروفیت جنگل های حرا شده است. درختان و درختچه های این جنگل که در مرداب های مناطق گرم رشد می کنند می توانند در شرایط زیستی در ارتفاع های مختلفی از ۵ الی ۱۰ متر نیز برسند.

جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان «منطقه حفاظت شده حرا» معرفی شد؛ سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. تا اینکه این جنگل دیدنی قشم در سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌کره یونسکو ملحق شد. این منطقه هم‌اکنون توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان محفاظت می‌شود.

جنگل حرا شرایط اکولوژی مناسبی دارد و از همین رو زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی است. همچنین انواع گوناگون پرندگان، آبزیان و دوزیستان نظیر انواع مارهای دریایی و ماهی‌ها و همین طور لاک‌پشت‌ها در این منطقه ساکن هستند. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند.

جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس

ویژگی های جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که این امر سبب معروف بودن و محبوبیت بسیار این جاذبه گردشگری در سالیان دور و دراز شده است از جمله این ویژگی های جنگل های حرا می توان به سازگاری آن با آب شور دریای خلیج فارس اشاره کرد و پوست درختان حرا با خاصیت جذب آب شور و دفع نمک آن از آب شیرین تغذیه می کنند.

درختان زیبا و دیدنی جنگل های حرا در طول سال های بسیار همیشه سبز و باطراوت بوده و طول آنها با توجه به شرایط زیستی شان متفاوت می باشد. این جنگل ها با در برگرفتن سواحل خلیج فارس و دریای عمان از زیباترین مناطق توریستی در استان هرمزگان می باشد که در سفر به این جزیره رویایی حتما از این منطقه دیدن کنید که بی شک گشت و گذار در میان جنگل های مرتفع حرا از زیباترین تجربه های سفر گردشگری شما به این جزیره خواهد بود.

جنگلی جالب در میان آب‌های خلیج همیشه فارس

بهترین زمان بازدید از جنگل حرا قشم

همانطور که می دانید جزیره قشم از شرایط اقلیمی گرم و مرطوب برخوردار می باشد و این امر به دلیل موقعیت جغرافیایی این جزیره می باشد از این رو بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم را می توان فصل بهار و اوایل فصل پاییز دانست چرا که در این ایام به دلیل شرایط اقلیمی حاکم جزر و مد دریای خلیج فارس همواره مشاهده شده و مسافران می توانند در دو حالت از این منطقه زیبا و رویایی دیدن نمایند.

در فصل تابستان به دلیل گرم بودن هوا گاهی ممکن است مسافران از آفتاب سوزان جزیره قشم شاکی شوند که این امر سبب خواهد شد بازدید از زیبایی های نهفته در دل جنگل های حرا قشم با لذت بسیار سپری نشود هم چنین به دلیل فصل مسافرت بودن در این ایام شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در این جزیره می باشیم.

منبع: همیشه سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • Korosh IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    2 0
    درود بر شما بزرگوار مد از آمدن میاد ویعنی بالا آمدن آب جز از جذب شدن میاد یعنی پایین رفتن آب دریا لطفا تصحصح بفرمایید
  • اذرگون IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    2 0
    قشنگه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید