بازدید از بعضی فضاها به یادماندنی و فراموش‌نشدنی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد بدانید.

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

سلام نو _ سرویس گردشگری: این خانه با ۱۴۰ سال قدمت یکی از زیباترین خانه‌های به یادگار مانده از معماری دوران قاجار در شهرکرد است. بخش مهم این خانه، که تالار یا اتاق آیینه نامیده می ‌شود، در واقع اتاق شاهنشینی به شکل چلیپایی است که در معماری مسکونی قاجاری بسیار دیده می ‌شود. اتاق آیینه بخشی از عمارتی بزرگ متعلق به خانواده محمودیه است که دارای فضاهایی بزرگ، باربند، میان‌ سرا، اندرونی، حیاط خلوت، انبارها و اتاق‌هایی با تزیینات آینه است. در دوره پهلوی دوم بیشتر قسمت‌های این خانه تخریب و فقط فضای موسوم به تالار آینه و اتاق‌های همجوار آن و بخشی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی (حیاط خلوت) باقی مانده است. اکنون انجمن خوشنویسان استان چهارمحال و بختیاری در این مکان مستقر است.

اتاق آینه شهرکرد؛ باورنکردنی و قدیمی

تا حدود پنج دهه پیش خانه های تاریخی مجلل زیادی در شهرکرد وجود داشته است که به دلیل توسعه لجام گسیخته شهر اکثر قریب به اتفاق آنها تخریب شده است.

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

اتاق آیینه بخشی از عمارت بزرگ متعلق به خانواده محمودیه بوده است که دارای فضاهایی بزرگ، باربند، میان سرا، اندرونی، حیاط خلوت و انبارهایی بوده است و در خیابان کشی های انجام شده در دوره پهلوی دوم در شهرستان شهرکرد انجام شده و اجرای خیابان ولیعصر بیشتر عرصه این خانه تخریب می شود و فقط فضای موسوم به تالار آیینه و اتاقهای جوار آن و بخشی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی (حیاط خلوت) باقی مانده است.

این خانه حدود ۱۴۰ سال قدمت داشته و شاخص های گونه مسکونی معماری ایرانی در آن مشاهده می شود. بخش مهم این خانه که تالار یا اتاق آیینه نامیده می شود در واقع اتاق شاه نشین به شکل شکم دریده یا چلیپایی است که در معماری مسکونی قاجاری بسیار دیده می شود. این شکل اتاق در خانه ها و قلعه چالشتر نیز به وفور وجود دارد اما آنچه این اتاق را منحصر به فرد نموده است تزیینات آیینه کاری،گچبری و نقاشی و چوبی جداره ها و سقف است.

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

عمارت محمودیه قدمتی در حدود ۱۴۰ سال دارد و از زیباترین خانه های به جا مانده از معماری دوران قاجار در شهر کرد می باشد. اتاق آیینه بخشی از عمارت بزرگ متعلق به خانواده محمودیه بوده و از یک عمارت قاجاری که محل زندگی خانواده محمودیه بود، به‌ جای مانده‌ است. باقی عمارت در عملیات عمرانی ساخت خیابان ولیعصر کنونی در شهرکرد در زمان پهلوی دوم از بین رفته و تنها همین اتاق با پلانی چلیپائی و تزئینات معماری دوره قاجار به ویژه آئینه کاری‌های نفیس، چند اتاق همجوار و بخشی از حیاط خلوت و ایوان آن بر جای مانده‌ است.

جرزها خشتی بوده و سقف آنها تخت و تیر پوش است که با پرواز بندی چوبی از زیر تزیین شده است. آیینه کاری ها با قطعات هندسی ریز بر روی جرزها،قاب بالای درها، کلاف زیر سقف کار شده است که بین آنها را با نقوش گیاهی و هندسی و پرندگان نقاشی کرده اند.سربخاری این اتاق دارای گچبری کلوخه ای است. درهای باقیمانده در این خانه دو لنگه چوبی با تزیینات خورشیدی در کتیبه هاست.

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

ثبت ملی اتاق آینه شهرکرد

بعد گذشت دوره پهلوی و با انقلاب اسلامی ایران این مکان تاریخی ساختار گردشگری به خود گرفت، بطوریکه سالانه گردشگران بسیاری از این بنای تاریخی و مهیج دیدن می کردند. از همین رو سازمان میراث فرهنگی اتاق آینه را جزو آثار ملی کشور ثبت نمود تا یکبار دیگر فضای این اتاق پذیرای افرادی باشد که رخ به آینه های سپرده و با آرامشی خاص سیرت خود را هماننده حقیقت این آینه ها نمایش دهند. حال این اتاق پذیرای خوشنویسان با احساس ایرانی است و اینجا خانه آنهاست تا با قلم خاطره ها، احساس آینه را بیان کنند.

این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است .بخش مهم این خانه که تالار یا اتاق آیینه نامیده می شود در واقع اتاق شاه نشین به شکل شکم دریده یا چلیپایی است که در معماری مسکونی قاجاری بسیار دیده می شود. این شکل اتاق در خانه ها و قلعه چالشتر نیز به وفور وجود دارد اما آنچه این اتاق را منحصر به فرد نموده است تزیینات آیینه کاری،گچبری و نقاشی و چوبی جداره ها و سقف است.

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

علاوه بر آئینه کاری، نقاشی‌هایی از نقوش پرندگان و گیاهان و … هم به چشم می‌خورد و از سوی دیگر روی بخاری دیواری هم گچبری‌های زیبای کلوخه ای دیده‌ می‌شود. درهای این اتاق دو لنگهچوبی با تزیینات خورشیدی در کتیبه ها است و شیشه‌های رنگی بر بالای آن جای گرفته‌اند. جرزها خشتی بوده و سقف آنها تخت و تیر پوش است که با پرواز بندی چوبی از زیر تزیین شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید