قزوین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جالبی دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین بدانید.

باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغستان‌ سنتی قزوین به مجموعه باغ‌هایی گفته می‌شود که نیمه جنوبی، شرقی و غربی شهر را در بر گرفته‌اند. این باغ‌ها که حدود ۲,۶۰۰ هکتار وسعت دارند، علاوه بر قدمت تاریخی، به‌عنوان سپر دفاعی منطقه در برابر ریزگردها و آلاینده‌ها و کمربند سبز و ریه تنفسی شهر عمل می‌کنند. این باغستان از جمله جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌رود و عمده محصولات آن شامل انگور، بادام، پسته، قیسی، سیب، هلو، توت و گردو می‌شود.

معرفی باغستان سنتی قزوین

باغستان سنتی شهر قزوین میراث ارزشمند نیاکان و ساکنان این شهر در طول تاریخ و نمونه‌ای از کشاورزی سنتی پیشینیان به شمار می‌رود که تا امروز به حیات خود ادامه داده است و همچنان در زندگی اهالی شهر قزوین حضور دارد. عمر این باغستان بیش از ۱۰۰۰ سال است و هم‌اکنون درختان ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساله پسته زیادی در آن وجود دارد.

باغستان قزوین حدود ۲,۶۰۰ هکتار وسعت دارد و به‌صورت دایره‌ای اطراف شهر قزوین را احاطه کرده است. این باغ‌ها بیش از ۱۰ هزار قطعه هستند که هر یک با مرز خاکی مجزا شده‌اند و پلاک ثبتی با مالکیت خصوصی دارند.

باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین

باغ‌های قزوین که در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته‌اند، توسط پنج رودخانه‌ فصلی و سیلابی به نام‌های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می‌شوند و علت اطلاق کلمه «سنتی» به این باغستان، استفاده از روش سنتی آبیاری موسوم به «غرقابی» است. باغستان‌ به آبخوانی وسیع می‌ماند که با آب جاری و سیلاب پنج رودخانه فصلی در فصول زمستان و بهار در کرت‌هایی به ارتفاع متوسط یک متر، در یک یا دو نوبت غرقاب می‌شود. اکنون به‌علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه‌ها، باغستان‌ سنتی قزوین با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

باغستان به‌عنوان اساسی‌ترین عنصر اکوسیستم قزوین، رفتار انسان‌ها را در این منطقه شکل داده و هویت اجتماعی مردمان قزوین را رقم زده‌ است. همین موضوع باعث شد تا در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت برسد و در مسیر ثبت جهانی قرار بگیرد. با اینکه باغ‌های سنتی قزوین، سرمایه پایدار این منطقه هستند، با رویکرد غلط مدیریت شهری به‌شدت مورد تخریب و تهدید قرار گرفته‌اند.

باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین

یکی از این موارد در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ رخ داد؛ زمانی که گروهی از عوامل اجرای پروژه کمربندی شهر با ادوات و دستگاه‌های شهرداری قزوین به باغستان سنتی این شهر حمله و چندین درخت سبز و بارور بادام و پسته کهنسال را نابود کردند تا پروژه پل امام رضا به قوت پیش برود.

تاریخچه و ویژگی باغستان سنتی قزوین

شهر قزوین تا چند دهه پیش در حلقه سبزی از انبوه درختان بادام و پسته و بوته‌های انگور قرار داشت. باغستان سنتی که قدمت آن به استناد تاریخ مکتوب به بیش از ۱۱۰۰ سال و به گمان بسیاری به دوره ساسانی می‌رسد، به وسعت حدود ۴,۰۰۰ هکتار شهر را در بر گرفته بود. نقشه‌ای که از شهر قزوین و باغستان در سال ۱۹۱۵ میلادی ترسیم شده‌ است، نشان می‌دهد که ۱۰۰ سال پیش مساحت باغستان در گرداگرد قزوین، حدود ۶ برابر مساحت شهر بود. توسعه بدون برنامه و نامتوازن شهر باعث افزایش جمعیت قزوین در دهه‌های اخیر شده و وسعت باغستان تقریبا به نصف رسیده است.

باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین

باغ‌های بومی یا سنتی، باغ‌های میوه‌ای هستند که اکثرا در بیرون حصار شهر قرار گرفته‌اند. شهر قزوین همواره مورد تهدید سیلاب‌های رودخانه‌های مجاور بوده است. این باغ‌ها به‌دلیل طراحی خاص خود توانایی جذب سیلاب‌ها را در داخل خود داشته‌اند و علاوه بر حفاظت شهر سبب سرسبزی و طراوت شهر می‌شدند. باغستان علاوه بر نقش دفاعی در برابر سیل، منبع اقتصادی و محل اشتغال اهالی شهر بود.

وجود باغستان سنتی در سه طرف شهر، دمای شهر را حدود چهار تا ۶ درجه کاهش می‌دهد. در فصول گرم این میزان کاهش دما می‌تواند اثر بسیار مهمی در مصرف بهینه انرژی برای وسایل سرمایشی داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌های این باغستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگویی پایدار از کشاورزی طبیعی، تاریخی و فرهنگ باغداری بی‌نظیر و روش مدیریت ویژه سنتی
  • جذب آب رودخانه‌های فصلی و سیلاب‌های آن‌ها و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی
  • واحد تولیدی و اقتصادی برای ساکنان شهر
  • میراث کشاورزی و موزه تنوع زیستی
  • پالایش هوای شهر
  • زیبایی محیط و منظر شهر
  • ایجاد محیط تفریحی برای اهالی شهر

باغستانی با درختان ۴۰۰ ساله در قزوین

محصولات باغستان سنتی قزوین

باغ‌های اطراف قزوین دارای درختان مثمر نظیر پسته، بادام، زردآلو، انگور و گردو است که با یک نوبت آبیاری در زمستان و بهار، میوه‌های شیرین و خوشمزه‌ای تولید می‌کنند. عمده محصول تولیدی در باغستان بدون استفاده از سم و کود و به‌صورت ارگانیک هستند. پسته سبز مشهور قزوین، انگور شاهانی و زردآلو محمدرضایی از میوه‌های شاخص باغستان سنتی قزوین به شمار می‌آیند.

درختان و بوته‌های غیرمثمر که تماما مقاوم به خشکی و شرایط نامناسب محیطی هستند، در این باغستان وجود دارند. باغستان سنتی قزوین در هر فصلی شکوه خود را دارد؛ در بهار با شکوفه‌هایش، در تابستان با سرسبزی دلپذیرش، در پاییز با جلوه هزاررنگ و در زمستان با منظره برفی به استقبال گردشگران می‌رود. با این حال، بهترین زمان بازدید از این باغستان را می‌توان بهار و تابستان دانست.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید