۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 55444986

مسجد جامع یزد از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره مسجد درخشان یزد بدانید.

مسجد درخشان یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع یزد به انگلیسی Yazd Grand Mosque این بنای باشکوه دارای یک درگاه ورودی کاشی کاری شده (یکی از بلندترین آنها در ایران) است که در کنار آن دو مناره به ارتفاع ۴۸ متر و مزین به کتیبه هایی از قرن پانزدهم است. مسجد جامع یزد، مسجد جامع اصلی یزد است. سه سلسله اصلی در ساخت مسجد جامع یزد مشارکت داشتند: سلسله بویید (قرن ۱۰)، سلسله ایلخانی/مغول (قرن ۱۳ تا ۱۴) ، سلسله تیموریان (قرن ۱۴ تا ۱۶). به گفته مورخان، این مسجد در ابتدا در محل آتشکده ساسانی زیر نظر علاءالدوله گرشاسب از سلسله آل بویه ساخته شد. سپس دوبار بین سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۶۵ ابتدا به دستورعلاءالدوله کلانجر در قرن ششم هجری قمری بازسازی شد. ساخت اصلی ساختمان فعلی به دستور "سید رکن الدین محمد قاضی" انجام شد.

نقاشی مسجد جامع یزد

این مسجد شاهد معماران شگفت انگیز گذشته ایران با دانش و تخصص فوق العاده ای است که اگر این شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی را در شهر آجرهای گلی نمی دیدید، تصور نمی کردید.

مسجد درخشان یزد

هنر خوشنویسی و آثار فاخر به همراه نقوش و طرح های زیبا در گوشه های سقف آن در داخل مسجد که نام مقدس علی را به تصویر کشیده است که واقعاً شگفت انگیز و نفیس است. این مسجد هنوز در حال استفاده است و نمونه خوبی از سبک آذری یا سبک مغولی در معماری ایرانی است که بر ارتفاع متمرکز شده است.

یکی از بزرگترین ویژگی های این مکان شکل مربع مسجد است که آن را شبیه کعبه (مسجد بزرگ مکه) کرده است. تزئینات انجام شده با گچ، کاشی و آجر، آن را به یکی از شگفت انگیزترین مساجد جهان تبدیل کرده است. نورپردازی مسجد به طور غیرمستقیم با انعکاس به گچ بری های سفید گنبد و دیوارها تأمین می شود.

ورودی های مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد هفت ورودی دارد، اما تنها چهار ورودی آن باز است و درگاه مناره ها اصلی ترین ورودی آن است و حدود ۲۴ متر ارتفاع دارد. نمای ورودی با کاشی کاری تزئین شده است که در میان آنها نود و نه نام مقدس خدا نوشته شده است.

مسجد درخشان یزد

دو مناره بلند حدود ۵۲ متر ارتفاع (با قطر ۶ متر) دارند و قدمت آنها به دوران صفویه برمی گردد. این دو مناره در راه پله های خود تفاوت دارند. مناره سمت راست دارای دو راه پله است، اما در سمت چپ تنها یک راه پله وجود دارد.

در پشت ایوان جنوب شرقی مسجد در حیاط، اتاق گنبد وجود دارد که با موزاییک فاینس تزئین شده است. نقوش معرق با نام پیامبر اسلام و جملاتی از کتاب مقدس قرآن پر شده است. مسجد جامع یزد از سنگ مرمر ساخته شده است. اعتقاد بر این است که خاک مورد استفاده در آن خاک مقدس کربلا بوده و به جای استفاده از آب، از گلاب استفاده می شود. نمازخانه مسجد دارای دو بخش است ، یکی در زمستان و دیگری در بهار استفاده می شود.

فضای جلوخان مسجد جامع یزد

فضای جلوخان مسجد جامع یزد که شامل حوضی است که هشت ضلع دارد و روبروی ستون مرمری است و روی آن نقش حیوانات و گیاهان کنده کاری شده است وهمچنین بیتی با خط خوش نسخ نوشته شده است اما به دلیل شکستکی خوانا نیست.

مسجد درخشان یزد

صحن داخلی مسجد جامع یزد

صحن داخلی مسجد جامع مستطیل شکل است و برای اقامه نماط استفاده می شود و دارای کاشی هایی با رنک آبی فیروزه ای است و نام های متبرک الله، محمد، علی، حسن و حسین روی آن دیده می شود.

سر شرقی مسجد جامع یزد

سرشرقی مسجد جامع یزد دارای ورودی بلند و چشمگیر مسجد جامع یزد که یکی از مهمترین و معروف ترین قسمتهای این بنا است که هنگام ورود چشم ها را خیره می کند.

ارتفاع این ورودی ۲۴ متر است و در دو طرف آن، طاقنمایی وجود دارد و دارای دو مناره ی باریک و بلند است. ورودی بنا دارای بدنه ای بسیار کشیده است و عناوین شاهرخ تیموری و میرزا جهانشاه با خط نسخ بر روی آن نوشته شده است.

کریاس مسجد جامع یزد

با ورود به مسجد و عبور از پیشخوان و ورودی، وارد فضای مربع کریاس می شویم که سقف آن به روش کاربندی ساخته شده است. جالب ترین قسمت کریاس، اسلب سنگی است که روی دیوار نصب شده است.

مسجد درخشان یزد

متن این لوح های سنگی، کلمات و دستورالعمل هایی است که توسط حاکمان در زمان های مختلف در طول تاریخ مسجد صادر شده است. با توجه به سنگ های یافت شده در کریاس ، متعلق به قرن هشتم ، این قسمت "دهلیز" نامیده می شد.

محراب مسجد جامع یزد

یکی دیگر از قسمتهای دیدنی مسجد جامع یزد محراب آن است که در قسمت فوقانی آن تزئیناتی مانند گچ بری و مقرنس به چشم می خورد.

این محراب زیبا از کاشی معرق ساخته شده است که ترکیبی از طرح هایی مانند گل و گیاه است و کلمات را در بالای محراب مشاهده می کنید. همچنین در دو طرف محراب تاریخ تکمیل کاشی کاری و نام معمار آن نوشته شده است.

مسجد شبستان غربی جامع مسجد جامع یزد

این شبستان به شکل مستطیل به طول ۳۸ متر و عرض ۹ متر ساخته شده است. در قسمتهای بالای شبستان، پنجره های مشبک و کاشی های زیبا متعلق به دوران تیموری دیده می شود. شبستان غربی در زمان امیر غیاث ساخته شد و نام این بنا تا سالها پیش "غیاثیه" نامیده می شد. این شبستان اکنون محل دائمی گنجینه و موزه مسجد جامع یزد است.

مسجد درخشان یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید