جهنم دره از زیباترین و خاص‌ترین دیدنی‌های اردبیل به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره بدانید.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره

سلام نو _ سرویس گردشگری: امروزه روستای موئیل جزئی از منطقه جهنم دره محسوب می شود که در زمان های گذشته اراضی بسیار سرسبز و زیبایی بودند و عشایری ها به آن کوچ می کردند و از دره های آن برای عبور و مرور خود استفاده می کردند. این دره های زیبا که طول آن ها به ۱۳ کیلومتر می رسند، محلی برای رسیدن به ییلاق های آقار، هازامیغ و تندیرلی برای عشایری ها به شمار می رود. اگر جزء کوهنوردان حرفه ای باشید و بخواهید قله های سبلان را فتح کنید، می بایست از این محل عبور کنید. آتشفشان نیمه فعال سبلان در نزدیکی منطقه دره جهنم قرار داشته که دارای چندین چشمه آبگرم می باشد. در ادامه درباره جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره بیشتر اطلاعات کسب می‌کنیم.

جهنم دره؛ زیبا و تماشایی

منطقه زیبای دره جهنم منطقه ای سرسبز با چشم اندازهای بی نظیری است که از ترکیب دره عمیق، کوه های سر به فک کشیده، صخره های بلند، رودخانه خروشان و پرآب به همراه پوشش گیاهی و جانوری بسیار زیبایی تشکیل شده است.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره

این منطقه زیبا، به عنوان یکی از بکرترین و دست نخورده ترین طبیعت هایی می باشد که در کل استان اردبیل می توان پیدا کرد. این منطقه از پوشش گیاهی و پوشش جانوری بسیار متنوعی بهره می برد و یکی از اصلی ترین دلایل زیبایی و منحصر به فرد بودن آن شده است. همچنین جانورانی مانند پرندگان وحشی نظیر شاهین، عقاب و دیگر حیوانات همچون آهو، گراز، خرس، کفتار و… این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. اگر کنار رودخانه را نگاهی بیاندازید، رد پاهایی از خرس های قهوه ای و خاکستری را مشاهده خواهید کرد.

لازم به ذکر است که هر لحظه در این منطقه احتمال حمله حیوانات درنده ممکن بوده و پیشنهاد می شود حتما به همراه یک راهنما به سراغ این منطقه بروید. پوشش گیاهی وسیع دره جهنم به قدری زیباست که باید دوربینی به همراه داشته باشید و از هر نقطه آن عکسبرداری کنید.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره

در بالا دریافتیم که رودخانه خیاوچای از دل دره زیبای جهنم می گذرد و در محل ریزش آبشار گورگور، حوضچه ای را تشکیل داده و در آن ماهی های قزل آلا زندگی می کنند و منظره زیبا و هیجان انگیزی را پدید آورده اند و به عنوان مهمترین زیستگاه قزل آلاهای خال قرمز در این استان به شمار می رود.

دیدنی‌های اطراف جهنم دره

روستای موئیل

روستای موئیل یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر و یکی از روستاهای کمتر شناخته شده در استان اردبیل و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر است که در دره‌ای به همین نام قرار دارد.

موئیل که حدود ۱۰۰ سال پیش شکل روستا به خود گرفت روی شیب‌های تند دامنه‌های غربی کوه‌های سبلان استقرار یافته است و علاوه بر مناطق ییلاقی و چشم‌اندازهای تماشایی، به‌خاطر ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا، بهار و تابستانی خنک و دل‌انگیز و پاییزها و زمستان‌هایی سرد و یخبندان دارد.

کوه‌های ساری گونی، دوله سر، قره قیه و گیویل درسی این روستا را احاطه کرده‌اند و آب‌وهوای فرح‌بخش و باغ‌های زیبایی این روستا حاصل وجود چشمه‌های پرآبی چون قینرجه، ایلاندو و ملک‌سویی است.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره

از جاذبه‌های گردشگری روستای موئیل می‌توان به دره‌ی موئیل، مناطق ییلاقی متعدد، آب‌گرم‌های طبیعی و درمانی، تفرجگاه‌ها و اتراقگاه‌های عشایر و زیستگاه‌های دائمی حیات وحش اشاره کرد.

شیروان دره

یکی از چندین زیستگاه وحشی منطقه ساوالان که ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر و در نزدیکی لاهرود است. این دره عمیق و عریض مساحتی حدود ۷۵ کیلومتر مربع دارد و به‌خاطر وجود سنگ‌هایی به‌شکل تندیس‌های تراشیده‌شده، جلوه‌ای زیبا دارد؛ این اتفاق یک پدیده زمین‌شناسی و حاصل فرسایش رسوب‌های آذرآواری آتشفشان سبلان و رانش و ریزش‌های متعدد طی هزاران سال است.

برخی از این اشکال فرسایشی عبارت هستند از دودکش جن، تخت دیو و لانه‌زنبوری. این منطقه از تنوع گیاهی و جانوری غنی برخوردار است و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش ایران دانست که حیواناتی چون کل، بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ، میش ارمنی، خرگوش، کبک، قمری و فاخته در آن زندگی می‌کنند و هر سال، پرندگان بسیاری در فصل مهاجرت به آنجا پرواز می‌کنند. به خاطر موقعیت جغرافیایی، جهنم دره زمستان‌های سردی دارد.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک جهنم دره

اگر علاقه‌ای به سرما ندارید و می‌خواهید از طبیعت سرسبز و باطراوت آن لذت ببرید، بهتر است اواسط بهار تا اوایل تابستان به جهنم دره سفر کنید که آب‌وهوای مطبوعی دارد و طبیعت، سبزترین پیراهن خود را به تن کرده است. تا پیش از اردیبهشت، با اینکه زمین‌ها سرسبز هستند، اما هنوز دره مه‌آلود است و زمین لغزنده و پر از چمن‌های یخزده. در سایر فصل‌های سال هوای این دره بسیار سرد و کوهستانی و مه‌آلود است؛ طوری که حتی یک قدم جلوتر را نمی‌توان دید و در این مواقع فقط با کمک راهنماهای محلی می‌توان به دره جهنم سفر کرد.

شاید یک دلیل نام‌گذاری پارادوکس‌گونه جهنم دره نیز همین آب‌وهوای نامتعارف آن باشد؛ اما به‌خاطر وجود آب‌ها و چشمه‌های آب گرم آن، اینجا این قابلیت را دارد که مقصدی ایدئال برای روزهای سرد زمستانی هم باشد؛ به‌ویژه اینکه تماشای آبشارهای یخ‌زده و قندیل‌های آویزان از دیواره‌های صخره‌ای کنار رودخانه خود به‌تنهایی عاملی برای جذب مسافر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید