۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
کد خبر: 55438302

بازدید از بعضی جاذبه‌ها جالب و هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تنگه جهنم دره کجاست.

تنگه جهنم دره کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جهنم دره شاید شما را یاد دعواها و بگومگوهایی که در گذشته داشته اید بیاندازد. جالب است بدانید جهن دره واقعا وجود دارد و جایی در دنیای واقعی به این نام در استان اردبیل دیده می شود. شاید در ذهنتان تصور کنید این منطقه چون نامش جهنم می باشد، جایی مخوف، ترسناک و خطرناک است. اما در رابطه با این جاذبه گردشگری هرچه درباره جهنم می دانید را به دست فراموشی بسپرید. شاید کمتر کسی بداند منطقه ای با این نام عجیب روی کره زمین، آن هم در ایران وجود داشته باشد. چرا که در این مطلب می خواهیم با جهنمی بسیار زیبا و خارق العاده که دست کمی از بهشت ندارد آشنا شویم.

جهنم دره؛ جاذبه‎ای در بهشت

جهنم دره نام طبیعتی زیبا، خوش آب و هوا و تماشایی است که در استان اردبیل جای گرفته است. جهنم دره درست برخلاف نامش، طبیعتی بسیار زیبا و فوق العاده می باشد که اگر هر گردشگری به سراغ آن برود، از تماشای زیبایی های آن متحیر خواهد شد و آن را به تکه ای از بهشت در میان طبیعت استان اردبیل تعبیر می کند.

تنگه جهنم دره کجاست؟

از میان این دره زیبا آبراهی بسیار پرآب اما باریک جریان دارد که اطراف آن را گیاهان سرسبز فرا گرفته و بر زیبایی آن افزوده اند. اگر در فصل های نیمه دوم سال که دمای هوای این شهر به شدت کاهش میابد به سراغ این پدیده زیبا بروید، قندیل های یخی متعددی را در اطراف آبراه خواهید دید که زیبایی دره جهنم را چندین برابر کرده اند. این دره ۱۳ کیلومتر طول دارد و شیب آن نیز بسیار تند می باشد.

در زمان های قدیم، مسیر ابریشم از دره جهنم می گذشت، اما باگذشت زمان، کمتر کسی پیدا می شود به سراغ آن برود. تنها افرادی جرات رفتن به این دره را دارند که جزء کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای باشند که آن ها هم حتما با تجهیزات و امکانات کامل قله های این دره خطرناک و در عین حال زیبا را فتح می کنند.

اما متاسفانه این دره جان چندین نفر را هم در این راستا گرفته است. مسیرهای این دره به قدری صعب العبور و خطرناک می باشند که جسد برخی از افراد کشته شده تا به امروز پیدا نشده اند و در همانجا مانده اند.

تنگه جهنم دره کجاست؟

از آنجایی که کوه های بلند قامت، دره عمیق و رودخانه پرآب و خروشان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، یکی از زیباترین دره های جهان را پدید آورده اند. رودخانه ای به طول ۵۰ کیلومتر با نام رودخانه خیاوچای یا خیوچای به عنوان یکی از مهمترین سرشاخه های رودخانه قره سو شناخته می شود و پس از آن که از کوه های آیی قاری، هزارمیخ و دالی آلی جنوار داغی می گذرد، وارد دره ای عریض و پهن به نام موئیل خواهد شد.

این رودخانه از جهنم دره نیز عبور می کند و سپس با قره سو ترکیب می شود و از مهمترین منابع تامین آب شرب روستاهای این منطقه را تشکیل می دهد. از دیگر زیبایی های دره زیبای جهنم می توان به آبشار گورگور اشاره کرد. منظره این منطقه ترکیبی از تناقض هاست. زیبایی وصف نشدنی در کنار چهره خشمگین و خطرناک دره عمیق جهنم.

محل قرارگیری جهنم دره

تابه‌حال کسی از شما پرسیده است «کدام جهنم دره‌ای بودی؟» این سوال آنقدرها هم که فکر می‌کنید، بی‌ادبانه نیست. جالب است بدانید که جهنم دره، مکانی واقعی در نزدیکی‌های مشگین شهر است که با نامی که روی آن گذاشته‌اند، تفاوت فاحشی دارد.

تنگه جهنم دره کجاست؟

در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شگین شهر، دره‌ای عمیق وجود دارد که دورتادور آن را صخره‌های سنگی احاطه کرده است و رودخانه خیاوچایی با سرخوشی راه خود را از میان آن‌ها باز می‌کند و می‌گذرد. تناقض باورنکردنی چهره خشن صخره‌ها را در کنار زیبایی‌های رودخانه پر آب و همچنین، آب سرد و خنک آن را در فصل تابستان در ذهن خود تجسم کنید. شاید باور نکنید! اما محلی‌ها این دره را که با زیبایی‌های وصف‌ناشدنی‌اش شوق زندگی در انسان‌ها برمی‌افروزد، «جهنم دره» یا «شیطان دره» می‌نامند.

«دره جهنم» یا به‌قول محلی‌ها، «جهنم دره سی» (جهنم درسی)، برخلاف آنچه از نامش به ذهن‌ها متبادر می‌شود، تکه‌ای کوچک از بهشت موعود است که در دامنه‌های شمالی کوه استوار سبلان و در شمال غربی ایران قرار دارد. این دره‌ بهشتی، یکی از شگفتی‌های طبیعت در نزدیکی روستای موئیل است.

برای رفتن به این دره، از مبدا روستای موئیل، بخشی از راه را باید با خودرو و بخشی را باید پیاده پیمود. آبراه کم‌پهنا و در عین حال، پرآب و خنکی از میان این دره عبور می‌کند که در تمام فصول سال زیبا است. با سرد شدن هوا، به‌خاطر تشکیل قندیل‌های یخی فراوان و زیبا در دو طرف آبراه در اشکال مختلف، زیبایی دره صدچندان می‌شود.

تنگه جهنم دره کجاست؟

آدرس جهنم دره: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر، کیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    یک جهنم دره ای در منطقه ای از اطراف شهرستان خوی آذربایجان غربی نیز وجود دارد که سرسبزوجنگلی است
  • علي عالي پور IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    كاش قبل از درج مطلب با يك جستجوي ساده ، متوجه ميشديد كه جهنم دره واقعيبه نام شهرستان خويدر آذربايجان غربي هست كه به معناي واقعي جهنم هست و بسيار ترسناك و مخوف با حيوانات درنده مي باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید