روستای جواهرده به شدت دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای جواهرده با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، یکی از بهترین ییلاق‌های گردشگری شمال کشور به شمار می‌آید. در ادامه برخی از زیباترین دیدنیهای این روستا را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به جواهرده از آن‌ها دیدن کنید.

جاذبه‌های تماشایی روستای جواهرده در رامسر

آبشارها و چشمه‌های روستا جواهرده

چند چشمه از جمله چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین در جواهرده وجود دارند که آب آشامیدنی این منطقه را تامین می‌کنند. آب این چشمه‌ها در گذشته توسط افراد خیرخواه تا نزدیکی ده هدایت شده است و امروزه این چشمه‌ها علاوه بر تامین آب، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جواهرده هستند.

آبشارهای روستای جواهرده از دیگر جلوه‌های طبیعی در این روستا هستند که گردشگران برای استراحت و عکاسی در کنار آن‌ها توقف می‌کنند. یکی از این آبشارها در انتهای روستا و حدود ۱۰۰ متری پارکینگ در کنار یک تخته سنگ بزرگ قرار دارد. بازدید از آبشار کوهستانی جواهرده نیز یکی دیگر از تجربیاتی است که در سفر به جواهرده نباید از دست داد. برای رسیدن به این آبشار با آب روان، بسیار زلال و گوارا باید از شیب‌های تند و مسیر باریکی عبور کنید؛ آبشاری که به‌محض رسیدن به آن تمام خستگی مسیر از تنتان درخواهد آمد.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

جنگل، دشت و قله‌های روستای جواهرده

پس از عبور از جاده جنگلی و پرپیچ و خم جواهرده و نزدیک شدن به روستا، پوشش گیاهی رفته‌رفته کم می‌شود و کم‌کم مراتع و چمنزارها پدیدار می‌شوند. صعود به قله‌های سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس)، واژک سه براره رژه و قله سماموس، بلندترین قله رامسر و همچنین گشت و گذار در جنگل‌های هیرکانی، ارتفاعات سرسبز و دشت پرگل لپاسر با چشمه‌های درمانی در قله‌های اطراف از پرطرفدارترین فعالیت‌های گردشگری در جواهرده به شمار می‌آیند.

مسجد آدینه

مسجد آدینه با قدمتی از ۷۰۰ سال قبل تا چند دهه گذشته، یکی از جاذبه‌های اصلی جواهرده به شمار می‌آمد و در فصول مختلف سال، میزبان مسافران بسیاری بود که برای شرکت در مراسم مربوط به مسجد مانند سنت گل کاری به آنجا می‌آمدند. این جشن مذهبی و سنتی گِلکاری با نام قدیمی «دزگا مزگتی»، رسمی بود که مردم را از نقاط مختلف مازندران، گیلان و الموت در جواهرده گرد هم جمع می‌کرد و روزی خوش برای آن‌ها می‌ساخت.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

در منابع تاریخی آمده است که مسجد آدینه در گذشته‌های دور، معبد و آتشکده زرتشتیان بوده است. برخی افراد نیز مکان مسجد آدینه را به آیین میترایی نسبت می‌دهند و می‌گویند که این مکان، محل پرستش میترا، الهه آب بوده است. این قداست سبب شد تا این مسجد در صدها سال قبل در همان مکان آتشکده با معماری از گل و چوب و بدون شمع و ستون به شیوه معماری قدیم مردم شمال توسط فردی به نام «شل شریف» از بزرگان جواهرده بنا شود.

مسجد آدینه در طول سال‌ها چند بار توسط بلایای طبیعی متحمل آسیب و خسارات فروانی شد؛ اما اصلی‌ترین آسیب در سال‌های اخیر، برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشک کنار مسجد و آتش گرفتن کل مسجد بود. پس از این آتش‌سوزی گسترده، ساختمان فعلی مسجد آدینه ساخته شد و در حال حاضر، این مسجد در ورودی روستا، پذیرای علاقه‌مندان است.

جاذبه‌هایی دیدنی و درخورتوجه جواهرده

گورهای تاریخی گبری

گورهای تاریخی گبری با قدمتی از دوران هخامنشیان و زرتشتیان (دو تا سه هزار سال قبل)، از دیگر جاذبه‌های شگفت‌انگیز جواهرده هستند.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

گبر اصطلاحی بود که مردم در گذشته به مردم غیر مسلمان پیش از خود می‌گفتند؛ اما بعدها این نام به اشتباه به کافران نسبت داده شد و میراث چندهزار ساله گبریان به انحراف کشیده شد. گورهای تاریخی گبریان به‌شکل سرداب یا خمره ساخته شده‌اند. گبریان در زمان دفن، گنجینه‌هایی چون جواهرات یا اشیای گرانقیمت را به‌همراه فرد دفن می‌کردند و همین موضوع می‌تواند نشانی از اعتقاد آن‌ها به معاد باشد.

متاسفانه در طول سال‌ها حمله‌های شبانه و غارت این گورهای تاریخی، گنج‌های این منطقه به تاراج رفته است و در حال حاضر چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده است. امید می‌رود که با توجه مسئولان، گورهای تاریخی گبری در جواهرده به عوان منطقه محافظت شده شناخته شوند تا بخش کوچک باقی‌مانده از تاریخ نیز در این منطقه به یغما نرود.

بوستان جنگلی صفارود

اگر الویت شما برای سفر، دستیابی به آرامش و گذراندن اوقاتی خوش در یک جای دنج و باصفا است، پس حتما از بوستان جنگلی صفارود که در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است، دیدن کنید.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

وجود درختان انبوه و سرسبز در این جنگل و ترکیب آن با صدای آبشار صفارود، بدون تردید آرامشی وصف‌ناپذیر به شما هدیه خواهد کرد. از ویژگی‌های این بوستان جنگلی می‌توان به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد که بسیار گوارا بوده و ساکنین این منطقه از آن برای نوشیدن استفاده می‌کنند.

وقت گذراندن در دل طبیعت این جنگل باصفا، بسیار لذت‌بخش بوده و صرف چای هیزمی هم قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد کرد، اما خالصانه از شما خواهشمندیم که حتما به محض خارج شدن از این جنگل زیبا، آتش را خاموش کنید تا این سرمایه ملی برای نسل‌های آینده حفظ شود، همچنین نریختن زباله در طبیعت را هم جدی بگیرید و رعایت این مسئله تنها محدود به جواهرده نمی‌شود؛ با طبیعت مهربان باشیم و رسم مهمان را به شیوه‌ای درست به جا آوریم.

دریاچه قو

وجود دریاچه‌ای به نام قو در دل طبیعت چشم‌نواز جاده جواهرده، همانند نگینی می‌درخشد. این دریاچه مصنوعی از یک برکه کوچک به دست آمده و توسط بخش خصوصی گسترش پیدا کرده است.

بازدید از جاذبه‌های روستای جواهرده رامسر را از دست ندهید!

وجود آلاچیق‌های زیبا و چوبی در دورتادور این دریاچه موجب شده تا با آسودگی خاطر در این محیط استراحت کرده و از سکوت بی‌بدیل این طبیعت بکر لذت ببرید. اگر اهل اندکی هیجان هستید، حتما قایق‌های پدالی موجود در دریاچه قو را امتحان کرده و از همه قسمت‌های این دریاچه دیدن کنید.

بهتر است بدانید که دریاچه قو در یک مسیر فرعی از این جاده ییلاقی واقع شده که برای رسیدن به آن باید ۲.۵ کیلومتر در یک جاده خاکی رانندگی کنید. یک بار رفتن به این دریاچه زیبا کافی‌ست تا هر بار در سفر خود به شهرستان رامسر از این منطقه زیبا دیدن کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 1
    اگر اشتباه نکنم جواهرده جزو شهرستان چابکسر گیلان می‌باشد و نه شهرستان رامسر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید