باداب سورت از جذاب‌ترین دیدنی‌های مازندران است، به همین جهت بسیاری از گردشگران آگاه تمایل دارند بدانند فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است.

فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: درابتدا، به ویژگی ها زمین شناسی چشمه های باداب سورت می پردازیم. این چشمه ها از نوع ژئوپارک هستند و در دوران چهارم زمین شناسی یعنی پلیستوسن و پلیوسن همزمان با آخرین چین خوردگی البرز پدید آمده اند. چشمه های باداب سورت از دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ حجم آب، بو، مزه و رنگ تشکیل شده اند. در ادامه به مسافتی که بین باداب سورت در ساری و تهران وجود دارد می‌پردازیم و نحوه رسیدن به این چشمه شگفت‌انگیز را توضیح می‌دهیم.

درباره باداب سورت در ساری

یکی از جذاب ترین و زیباترین جاذبه های مازندران چشمه های باداب سورت (Badab Sort Springs) در جنوب شهر ساری هستند که چشمه های رنگی نیز نامیده می شوند. این چشمه ها در بخش چهار دانگه روستای سورت، پشت کوه، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده اند. چشمه های باداب سورت از ناحیه شمال به ارتفاعات و تپه های مملوء از جنگل هایی با درختان سوزنی، از شرق به ارتفاعات پوشیده از درختچه ها و گیاهان بوته ای، از جنوب به دره های پایین دست و از غرب به روستا اروست می رسند.

فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است؟

معنای لغوی باداب "آب گازدار" و سورت "شدت اثر" است. این چشمه ها در سال ۱۳۸۷ عنوان "دومین اثر طبیعی ملی ایران" را از آن خود کردند. همچنین، در همین سال چشمه های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان سه اثر طبیعی شبت شدند. چشمه های باداب سورت پس از چشمه پاموک کاله ترکیه، دومین چشمه آب شور جهان است. یکی از برنامه هایی که برای چشمه های باداب سورت در نظر گرفته شده، کسب عنوان اثر طبیعی بی نظیر در سطح جهان است. انتظار می رود این اثر به عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و خواهرخوانده چشمه های پاموک کاله ترکیه بشود.

مسافت بین باداب سورت ساری و تهران

آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای اروست، جاده چشمه باداب سورت

برای رسیدن به چشمه‌های باداب سورت راه‌های زیر پیش روی شماست:

از تهران

برای مسافرانی که از پایتخت به سوی این چشمه می‌روند دو مسیر وجود دارد:

مسیر استان سمنان: تهران - سمنان - مهدیشهر - شهمیرزاد - فولاد محله - سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت اروست

فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است؟

محور استان سمنان از مسیر دوم ایمن‌تر است و با متوسط سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌توانید آن را طی کنید. در این مسیر فرصت تماشای غار دربند مهدیشهر، بزرگترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد و ... را دارید. این مسیر ۳۸۴ کیلومتر طول دارد و از تهران تا سمنان، ۲۳۹ کیلومتر و از سمنان تا اروست ۱۴۵ کیلومتر است. سمنان تا شهمیرزاد حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و از شهمیرزاد تا سه راه تلمادره ۹۷ کیلومتر راه پیش رو دارید.

مسیر استان مازندران: تهران - ساری - کیاسر - سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت اروست

جاده مازندران (محور کیاسر) جاده زیبایی است و به عنوان طولانی‌ترین جاده جنگلی کشور از آن یاد می‌شود متوسط سرعت در این محور ۷۰ کیلومتر در ساعت است و طی آن کمی بیشتر از مسیر اول به طول می‌انجامد. در این مسیر می‌توانید از جاذبه‌هایی همچون دریاچه شورمست، سد شهید رجایی و دریاچه سلیمان تنگه، دریاچه چورت، دریاچه الندان، آب بندان بکر روستای لالا نیز دیدن کنید. از تهران تا ساری ۲۵۰ کیلومتر راه در پیش دارید و از آنجا حدود ۱۰۹ کیلومتر را باید بپیمایید تا به اروست برسید.

فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است؟

از ساری تا کیاسر ۷۴ کیلومتر است و از آنجا تا سه راه تلمادره ۱۷ کیلومتر راه پیش‌رو دارید. به طور کلی از این مسیر با طی ۳۵۹ کیلومتر به چشمه می‌رسید.

از شمال شرق ایران

کسانی که از شمال شرق راهی باداب سورت می‌شوند می‌توانند از این مسیر استفاده کنند: مشهد - شاهرود - دامغان - چشمه علی - سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت اروست.

نکات مهم

نکته مهم درباره همه مسیرها این است که در هر صورت باید از سه راه تلمادره گذر کنید. در سه راهی تلمادره امکاناتی از قبیل پمپ بنزین، رستوران، نانوایی، سوپر مارکت، قصابی، پست بانک، تعمیرگاه، سرویس بهداشتی موجود است و می‌توانید نیازهای خود را در آنجا برطرف کنید. یک پاسگاه نیروی انتظامی و پلیس راه در این سه راه قرار دارد. جاده روبروی پاسگاه به سوی اروست می‌رود و در مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر عبور می‌کنید. در نهایت یک سه راهی را می‌بینید که باعنوان سه راهی اروست - مالخواست - باداب سورت شناخته می‌شود و به سه خط معروف است.

فاصله باداب سورت تا تهران چقدر است؟

مسیر سمت چپ این سه راهی آسفالته است پس از طی ۲ کیلومتر شما را به روستای اروست می‌رساند. مسیر آسفالته سمت راست به روستای مالخواست می‌رسد. مسیر مستقیم خاکی و سنگلاخی است و در حریم روستای اروست قرار دارد که پس از شش کیلومتر به باداب سورت منتهی می‌شود.

از سه راه تلمادره با طی ۱۸ کیلومتر به پارکینگ رسمی باداب سورت در سه راهی "اروست - مالخواست - باداب سورت" می رسید. از آنجا تا محل چشمه‌ها ۶ کیلومتر جاده خاکی و سنگلاخی در پیش دارید. از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از آنجا برای رسیدن به باداب سورت باید جاده‌ای خاکی را پشت سر بگذارید. این مسیر خاکی پس از ۶ کیلومتر به تپه‌ای می‌رسد که چشمه‌های باداب سورت بر روی آن واقع شده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید