عمارت باغ سپهدار در قزوین از بناهای تاریخی این دیار است، با ما همراه باشید تا بدانیم آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد.

آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت باغ سپهدار کوشکی آجری در دو طبقه است که در خیابان فلسطین غربی و محوطه باغ تاریخی هزار جریب قرار دارد و در دوره قاجار ساخته شده‌است. طبقه‌ فوقانی شامل تعدادی اتاق و یک تالار مستطیل شکل است. این عمارت شبیه کوشک ساخته شده، یعنی بنایی مستقل که تمامی اطراف آن فضای باز و مشجر بوده است. ایوان این عمارت هم به صورت غلام‌گردشی است، یعنی راهرویی است که دورتادور بنا می‌گردد. در ادامه به توضیحاتی راجع به عمارت و نحوه بازدید از آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با عمارت تماشایی باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار قزوین به دستور محمدولی خان تنکابنی معروف به رئیس الوزراء، از شخصیت‌های معروف دوره‌ قاجار در فاصله سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری احداث شد. این عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده‌ نظامیان روس و انگلیس قرار گرفت و بعد از آن به‌دلیل بدهکاری مالیاتی تنکابنی به دولت مانند اموال دیگرش به تصرف دولت درآمد. عمارت سپهدار به‌خاطر رسیدگی ناکافی دچار آسیب شده بود که در سال ۱۳۳۵ مرمت شد و در اختیار اداره‌ کشاورزی قرار گرفت.

آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد؟

این بنا در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ به شماره‌ ۲۲۲۷ به ثبت ملی رسید. موزه کشاورزی در سال ۱۳۸۹ به دستور رئیس جهاد کشاورزی طبق مصوبه هیئت وزرا در عمارت سپهدار تاسیس شد و آثار آن شامل ظروف سفالی بسیار قدیمی، تراکتورهای قدیمی، گاوآهن، خرمن‌کوب، انواع داس و اره، حوض‌های سنگی برای آبشخور چارپایان و... می‌شد. مرتضی تدین، شخصی است که زحمت زیادی برای باغستان و تاریخ کشاورزی در قزوین کشید و ماحصل تلاش‌هایش به موزه کشاورزی تبدیل‌ شد. او برای برپایی موزه کشاورزی حتی از درآمد خود وسایل موزه را خریداری کرد؛ در حالی که، مسئولان شهر هیچ حمایتی از موزه نکردند و تعطیلی آن را رقم زدند.

موزه کشاورزی پس از گذشت سال‌ها همچنان تعطیل و عمارت با حکم قضایی در اختیار جهاد کشاورزی است. مرتضی تدین بعد از تعطیلی موزه، بخشی از وسایل را به انبار خانه‌ و برخی را به مزرعه‌ خود منتقل کرد. جالب اینکه به گفته ایشان، کلیه هزینه‌های موزه حتی هزینه‌های کارمندان و تعمیرات موزه را شخصا پرداخت می‌کرد و موزه هیچ بار مالی برای جهاد کشاورزی نداشت.

آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد؟

معماری

عمارت باغ سپهدار در معماری خود شباهت‌هایی به کاخ چهل‌ستون قزوین (دوره‌ صفوی) و مهمان‌خانه‌ بزرگ قزوین (دوره‌ قاجار) دارد. الگوبرداری از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفوی و قاجاریه نمایانگر طبع قدرت‌طلبی سپهدار است.

عمارت باغ سپهدار دو طبقه دارد و طبقه‌ همکف آن مجموعه‌ای از چند اتاق با کاربری خدماتی، راهرو و یک سالن مرکزی است. طبقه‌ فوقانی شامل تعدادی اتاق و یک تالار مستطیل‌شکل می‌شود.

عمارت مزبور شبیه کوشک ساخته شده؛ یعنی بنایی مستقل که تمامی اطراف آن فضای باز و مشجر است. عمارت سپهدار، ایوانی به‌صورت غلام‌گردشی دارد که همچون راهرویی دورتادور بنا را احاطه می‌کند. نمای ضلع شمالی این بنا رو به‌سمت خیابان فلسطین است.

در اضلاع شرقی و غربی آن، هفت ستون و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون قرار گرفته‌اند. البته در تقاطع اضلاع، ستون‌ها مشترک هستند. از دیگر ویژگی‌ها معماری این عمارت می‌توان به اختلاف ارتفاع کف عمارت با کف حیاط اشاره کرد که بالاتر از کف حیاط است.

آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد؟

نحوه بازدید از عمارت سپهدار

می‌توانید از فضای بسیار زیبای کوشک عمارت سپهدار لذت برده و دقایق بسیاری را در آنجا قدم بزنید. بدون شک تماشای درختان سرسبز و گوش کردن به موسیقی دلنواز پرندگان شما را سرمست خواهد کرد. بسیاری از گردشگرانی که از عمارت سپهدار دیدن می‌کنند مشغول عکاسی از فضای جذاب آنجا شده و دقایق بسیار لذت‌بخشی را در آنجا سپری می‌کنند.

علاوه بر بازدید از فضای بسیار زیبای عمارت سپهدار می‌توانید از داخل عمارت که یک موزه بسیار جذاب است نیز دیدن کنید. همانطور که گفته شد این موزه‌ها مربوط به صنعت کشاورزی و دام‌پروری آن زمان بوده و می‌توانید در آنجا با تجهیزات مختلف و متعددی که گذشتگانمان برای کشاورزی و دام‌پروری از آن‌ها استفاده می‌کردند آشنا شوید.

ظروف سفالی بسیار کهن، ابزارآلات کشاورزی و دام‌پروری، تراکتورهای قدیمی و ... همگی جزو مواردی هستند که می‌توانید در این موزه جذاب از آن‌ها دیدن کنید. عمارت سپهدار در نزدیکی چهارراه فلسطین قرار دارد که روش‌های مختلفی برای پیدا کردن این چهارراه وجود دارد و ما قصد داریم شما را از سمت چهارراه ولیعصر (عج) راهنمایی کنیم.

آیا می‌توان از عمارت باغ سپهدار قزوین بازدید کرد؟

شما با پیدا کردن این چهارراه باید به سمت چهارراه قدس حرکت کنید. پس از اینکه به چهارراه قدس رسیدید سمت چپ بپیچید و آن مسیر را مستقیم طی کنید تا به چهارراه پادگان برسید.

بعد از اینکه چهارراه پادگان را رد کردید به چهارراه فلسطین خواهید رسید که فاصله بسیار کمی با عمارت سپهدار خواهید داشت. پس از اینکه چهارراه فلسطین را رد کردید به یک چهارراه دیگر خواهید رسید که یک روگذر در آنجا وجود دارد. هنگامی که از زیر روگذر آن تقاطع رد شدید کمی جلوتر سمت چپتان عمارت سپهدار را مشاهده خواهید کرد.

عمارت باغ سپهدار در اختیار جهاد کشاورزی است و به‌عنوان اداره استفاده می‌شود؛ در نتیجه امکان بازدید از عمارت وجود ندارد. در صورتی که گذرتان به عمارت سپهدار بیفتد، می‌توانید فقط از نمای بیرونی آن بازدید کرده و عکاسی کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید