قزوین از زیباترین شهرهای ایران است از این رو پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و از ۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید، بدانید.

۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: قزوین پایتخت خوش‌نویسی ایران و شهر دروازه‌ها است. در طول تاریخ، وجود حصار و دروازه‌های متعدد در گرداگرد شهر قزوین، آن را به یکی از امن‌ترین شهرهای جهان تبدیل کرده بود به همین دلیل در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری قزوین می‌پردازیم.

جاذبه‌هایی تماشایی در قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایرانی است که با نام‌های مسجد کبیر و مسجد عتیق نیز شناخته می‌شود. مسجد جامع یکی از پنج مسجد بزرگ ایران به شمار می‌رود که پس از ورود دین اسلام به ایران ساخته شد. این سازه تاریخی در ردیف نخستین مساجد چهار ایوانی ایران قرار دارد و مهم‌ترین و زیباترین ایوان آن، ایوان جنوبی است. مسجد جامع تا قبل از دوره صفوی بسیار کوچک و حتی تک ایوانی بود. گنبد سلجوقی، طاق هارونی، مناره‌های مرتفع و کتیبه‌های چشم‌نواز از جاذبه‌های حیرت‌انگیز این مسجد تاریخی هستند که بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورند. این مسجد در دی ماه سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید.

۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید!

مسجد جامع قزوین، بنایی چهار ایوانی است که معماری آن با فرهنگ و اقلیم ایران تناسب دارد. این مسجد با صحنی به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع، چهار در ورودی و هشت شبستان، از بزرگ‌ترین مساجد ایرانی به شمار می‌رود. ظاهرا مسجد جامع در ابتدا تک ایوانی بود و در گذر زمان به چهار ایوانی تبدیل می‌شود. در دو طرف هر ایوان، رواق‌هایی قرار دارد و روی هر رواق، نام امام جماعت آن دوران نوشته شده است. قدیمی‌ترین بخش مسجد، طاق هارونی است که در کنار طاق احمدیه و در میان رواق‌های جنوبی قرار دارد.

بخش‌هایی از مسجد جامع قزوین نظیر ایوان جنوبی، سردر ورودی در پی حوادث طبیعی و حمله مغولان دچار آسیب‌های فراوانی شده‌اند؛ اما طرح اولیه آن آن‌قدر قوی بوده است که توانسته بارها مورد مرمت قرار بگیرد.

حسینیه امینی ها

حسینیه امینی‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین است که در دوم اسفند ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. از در چوبی خانه که وارد شوید، باید چند پله‌ای پایین بروید تا به حیاطی پردرخت و باصفا قدم بگذارید که حوض بزرگی در آن قرار دارد.

۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید!

بسیاری از گردشگرانی که برای اولین بار از این بنا دیدن می‌کنند، دقایقی را مشغول عکاسی در کنار این حوض بزرگ می‌شوند.

در ادامه باید کفش‌هایتان را درآورید و از راهرو به تالارهای عمارت برسید. بعد از آن می‌توانید به‌همراه کارشناس وارد تالار اصلی شوید. مانعی چوبی در ابتدای در ورودی قرار دارد که در گذشته وقتی مهمانان برای اولین بار وارد این تالار می‌شدند، برای احتیاط جلوی پای خود را نگاه کرده و از این طریق به‌طور ناخواسته به اهالی خانه ادای احترام می‌کردند. علاوه بر ارسی‌هایی که با چوب‌های بسیار فاخر و کهن ساخته شده‌اند، از تماشای چلچراغ مجلل، فرش‌های عتیقه لذت خواهید برد.

چند جاذبه مهم و دیدنی در قزوین

سرای سعدالسلطنه

کاروان‌سرا سعدالسلطنه یکی از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی قزوین است که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد. این سازه تاریخی با نام‌های دیگری همچون سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه و بازارچه سعدالسلطنه نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این، گفته شده است که کاروان‌سرا در محل میدان چوگان در دوره صفویه (میدان سعادت) ساخته شده بود و از همین رو به آن سرای سعادت نیز می‌گفتند.

۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید!

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه از ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه و یکی از ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی کشور به حساب می‌آید و از لحاظ معماری جزو سالم‌ترین سراهای بازرگانی محسوب می‌شود. ساختمان کاروان‌سرا به‌صورت چهار ضلعی است و در چهار ضلع حیاط‌دار آن، چهار ایوان به چشم می‌خورد. طاق‌نمای ایوان‌ها آجرکاری دارند و سقف داخلی ایوان‌ها مزین به هنر مقرنس‌کاری است.

با نگاهی به دیوارها و سقف‌های گنبدی‌شکل و جذاب سرای سعدالسلطنه متوجه زیبایی بی‌حدومرز معماری سنتی ایرانی و مرمت استادانه آن خواهید شد؛ چراکه آجرها با مهارت و ظرافت خاصی روی هم چیده شده‌اند. همچنین نورپردازی بی‌بدیل فضای داخلی سرای سعدالسلطنه قزوین، شما را مجذوب خود خواهد کرد.

دروازه‌ درب کوشک

در گذشته دورتادور شهر قزوین حصار و دروازه بوده است تا امنیت آن فراهم شود. در نیمه‌ قرن سوم هجری، قزوین هفت دروازه داشت که مردم از آن دروازه‌ها رفت‌وآمد می‌کردند. تعداد دروازه‌ها در دوره‌ قاجار به ۹ عدد می‌رسد که توسط حصارها به هم پیوند می‌خوردند. این دروازه‌ها شامل پنبه ریسه، راه کوشک، شیخ آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شاهزاده حسین، مصلی و دروازه تهران می‌شدند.

۵ جاذبه گردشگری در قزوین که باید دید!

اما آنچه اکنون به‌جای‌مانده، دو دروازه موسوم به «دروازه تهران» در جنوب شهر و «دروازه‌ درب کوشک» در شمال شهر، میراثی از دوره‌ قاجار هستند و هرکدام و از جاذبه‌های گردشگری قزوین به شمار می‌آیند.

تاریخ احداث دروازه‌ درب کوشک را سال ۱۲۹۶ هجری قمری و دوره حکم‌رانی میرمحمدحسین عضدالملک قزوینی ذکر کرده‌اند. شاهزاده عضدالدوله بعدها دستور کاشی‌کاری و افزودن تزیینات مختلف به این دروازه‌ را صادر کرد.

کاخ چهلستون قزوین

نام کاخ چهلستون اغلب ذهن‌ها را به‌سمت کاخ چهلستون اصفهان می‌برد؛ در حالی کاخی تاریخی با همین نام در قزوین وجود دارد که به دستور شاه تهماسب، دومین پادشاه سلسله صفویه، ساخته شد. این کاخ که به عمارت کلاه فرنگی نیز شهرت دارد، امروزه به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان معروف ایرانی مانند میرعماد قزوینی، درویش عبدالمجید، محمد حسین عماد کتاب را در خود جای داده است. کاخ چهلستون در سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید