۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 55428262

فاصله سراوان گیلان تا فومن حدود سی کیلومتر است که با سرعت متوسط در عرض کمتر از نیم ساعت طی می شود.

فاصله سراوان گیلان تا فومن

سلام نو-سرویس گردشگری: وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری اطراف رشت می شود یک نام بر فراز دیگر نام ها می درخشد: پارک جنگلی سراوان. در فاصله هفده کیلومتری با شهر رشت یک دهستان با نام سراوان واقع شده است. این دهستان هفت روستای سراوان، امامزاده هاشم، کچا، جوکلبندان، گلسرک، قاضیان و موشنگا را در درون خود جای داده است. در حاشیه سه روستای کچا، سراوان و جوکلبندان یک منطقه جنگلی وسیع قرار گرفته است که پارک جنگلی سراوان نام دارد. این جنگل بزرگ که به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان گیلان به شمار می رود همه ساله و خصوصا در فصل بهار میزبان مسافران بسیاری است. در این مطلب قصد داریم به معرفی این پارک جنگلی و برشمردن شماری از جذابیت های آن بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم فاصله سراوان گیلان تا فومن چقدر است.

فاصله سراوان گیلان تا فومن چقدر است؟

فاصله سراوان گیلان تا فومن حدود سی کیلومتر است. منطقه سراوان در حومه غربی شهر رشت و در بخش سنگر شهرستان رشت واقع شده است. حال آنکه شهر فومن در غرب شهر رشت قرار دارد. در واقع فومن یکی از نزدیک ترین شهرها به پارک جنگلی سراوان می باشد. هرچند فاصله این پارک جنگلی با شهر رشت بسیار کمتر است و تنها چند دقیقه با این شهر فاصله دارد. شما می توانید فاصله سراوان گیلان تا فومن را با سرعت متوسط در عرض حدود نیم ساعت دی نمایید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان همچون نگینی سبز در جنوب شهر رشت می درخشد و خودنمایی می کند. این پارک جنگلی گذشته از یک جاذبه گردشگری تماشایی که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، از یک پوشش گیاهی جذاب و متنوع نیز برخوردار است. درختان پارک جنگلی سراوان در دو دسته قرار می گیرند. دسته اول درختان بومی این منطقه هستند که به شکل خودرو در این جنگل روییده اند. این درختان شامل توسکا، ممرز، بیدمشک، انجیلی، آلوچه جنگلی، بید، سفید پت، بلوط و... می باشند. دسته دوم درختانی هستند که بومی این جنگل نیستند و به مرور زمان در آن کاشته شده اند. این درختان به خصوص در اطراف مرداب سراوان به شکلی انبوه به چشم می خورند. کاج سیلوستریس، کاج تدا، زربین و سرو نقره ای از جمله درختان غیر بومی پارک جنگلی سراوان به شمار می روند.

اگر می خواهید این جاذبه گردشگری را در حد اعلای زیبایی آن ببینید می بایست در هنگام سپیده سحر در دل جنگل حضور داشته باشید. در این موعد روز مه غلیظ صبحگاهی آنچنان فضای پارک جنگلی سراوان را در بر می گیرد که گشت و گذار در دل جنگل بدل به چیزی شبیه به قدم زدن در دل سپیدی محض خواهد شد. ترکیب این سپیدی با سبزی بی حد و حصر جنگل نیز می تواند دیگر جذابیت پارک جنگلی سراوان در هنگام طلوع آفتاب باشد. در هنگام ظهر نیز با عبور ستیغ شعاع های نور ظهرگاهی از میان شاخه های درختان و تابش نور خورشید رنگ سبز تیره جنگل بدل به سبز روشن برق زننده می شود و زیبایی دوچندانی را به پارک جنگلی سراوان می بخشد.

اما جاذبه گردشگری محبوب این پارک جنگلی که وعده معرفی آن را داده بودیم مرداب سراوان می باشد. ممکن است شما نیز در بازدید از این جنگل وقتی به محدوده مرداب سراوان می رسید اصلا متوجه وجود این مرداب نشوید. در عوض به احتمال زیاد فکر خواهید کرد که یک چمنزار سبز و وسیع و زیبا در برابر شماست. اما مرداب سراوان در برابر شماست و آنچه گمان برده اید که چمنزار است نیز در حقیقت خزه های سبز رنگی هستند که به شکلی انبوه بر سطح مرداب سراوان دیده می شوند. این خزه ها اگرچه زیبایی شگفت آوری را به مرداب سراوان بخشیده اند اما از حیث علمی در شاخه آفت های گیاهی طبقه بندی می شوند. چرا که باعث می شوند اکسیژن به مقدار کافی وارد آب مرداب نشود و زیست آبزیان موجود در آن با خطر مواجه شود.

مرداب سراوان

مرداب سراوان

بر سطح مرداب سراوان همواره قایق هایی به شکل قو نیز دیده می شوند. این قایق ها در ظرفیت های دو نفره مشغول انتقال مسافران در امتداد مرداب هستند. شما نیز می توانید تفریح قایق گردی دلپذیری را در مرداب زیبای سراوان تجربه کنید. از جمله تفریحات دیگری که در پارک جنگلی سراوان در دسترس هستند می توان به موتور چهار چرخ و زمین پینت بال اشاره کرد. جالب است بدانید که اولین زمین پینت بالی که در ایران راه اندازی شد همین زمین موجود در پارک جنگلی سراوان است.

اگر قصد عزیمت به سراوان و بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید فصل بهار بهترین زمان می باشد. در بهار و علی الخصوص در ماه فروردین شرایط آب و هوایی جنگل سراوان به نقطه اوج دلپذیری خود می رسد. در تابستان نیز این آب و هوا کمابیش باقی است اما محدوده اطراف مرداب کمی شرجی می باشد. اما در فصل پاییز بارندگی های سیل آسا و مداوم در منطقه سراوان گیلان جریان دارد. بنابراین اگر قصد عزیمت به این منطقه در فصل پاییز را دارید توصیه می کنیم حتما از پیش از سفر شرایط آب و هوایی و پیشبینی بارندگی را بررسی نمایید. پارک جنگلی سراوان در فصل زمستان نیز اگرچه سرد و برف گرفته است اما از منظره و چشم اندازی بسیار دیدنی برخوردار است.

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    تا چند وقت ديگه از بين ميبرنش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید