گرسماسر، معروف به عقیق سبز رامسر، ییلاقی با دشت‌های زیبا، کوه‌های بلند، چشمه‌های خنک و چشم‌انداری زیباست که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و ۶۰ کیلومتری جنوب‌ غربی رامسر قرار دارد.

روستای گرسماسر؛ خنک حتی در اوج تابستان

سلام نو-سرویس گردشگری: خنکای هوا در فصول گرم سال، مراتع و تپه‌های سرسبزِ پوشیده از گل‌ها و گیاهان دارویی، کوچه‌های پیچ‌درپیچ که میزبان خانه‌های روستایی قدیمی هستند، زیبایی چشم‌گیر جنگل‌های هیرکانی و ... از دلایلی است که رفتن به این ییلاق را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. البته که این تمام جذابیت گرسماسر نیست؛ شما برای رسیدن به عقیق سبز رامسر باید از دل جنگل دالخانی عبور کنید که این یعنی با یک تیر ۲ نشان می‌زنید و از یک جاذبه دیگر هم دیدن می‌کنید.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید گرزمان به معنای مکانی بالای بهشت است و نام روستا برگرفته از قلعه گرزمان‌سر در بالای کوه دزکول با ده قرن قدمت است؛ به احتمال زیاد این قلعه به دوران حسن صباح تعلق داشته و نام گرزمان‌سر به مرور زمان به گرسماسر تغییر یافته است.

موقعیت جغرافیایی گرسماسر رامسر

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسراست که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی رامسر و دارای مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۵ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه عرض شمالی است. روستای گرسماسر از شرق به روستای بزشی محله و از غرب به روستای رستم سر، از شمال و جنوب هم به رشته کوه البرز محدود است. ۲ هزار متر ارتفاع از سطح دریا دارد و دارای میانگین بارندگی سالانه آن ۹۸۳ میلی متر است و آب وهوای کوهستانی، زمستان‌هایی نسبتاً سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

تاریخچه و نام گرسماسر

نام این روستا، از قلعه گرزمان بر گرفته شده است که مکانی در بالای بهشت معنی آن است که از موقعیت طبیعی محل استقرار این قلعه اخذ ‌شده است، همچنین قلعه ای به همین اسم در روستای گرسماسر وجود دارد که بقایای آن در اطراف روستا باقی مانده است. گرزمان سر با گذشت زمان، به گرسماسر تغییر یافته است. این که این قلعه از آثار تاریخی دوره حسن صباح است، محتمل است. روستای گرسماسر قدمتی هزارساله دارد.

روستای گرسماسر؛ خنک حتی در اوج تابستان

روستای گرسماسر با کوچه های مارپیچ گونه همراه با شیب ملایم، خانه های قدیمی با سقف های شیروانی و دیوارهای گلی و معماری سنتی مشخص و متمایز است. مصالح به کاررفته در ساختمان های قدیمی اکثرا گل، سنگ، خشت و چوب است، اما برای ساخت خانه‌های جدید از آجر، سیمان، سنگ، گچ و آهن استفاده می گردد. جنگل های انبوه هیرکانی که با گونه های شاه بلوط، شمشاد، اقاقیا و راش همراه است و ارتفاع بلند این ییلاق و چشم اندازش به زمین های اطراف از جاذبه های خاص این روستای دوست داشتنی است.

راه دسترسی به روستا

کتالم شهری آشنا در جوار رامسر است، حتما آن را می شناسید، وقتی یخواهید از این شهر عبور کنید، جاده جنگلی آسفالته و زیبای وجود دارد که ما را به بهشتی به نام روستای گرسماسر هدایت می کند که قدمتی تاریخی دارد و یکی از زیباترین و باشکوه ترین ییلاق در نزدیکی شهرستان رامسر است. این روستا در مسیر آنهایی است که به منظور کوهنوردی و جهت استفاده از مناظر طبیعی و زیبای لپاسر، راهی این قله ۳۶۰۰ متری و پر برف سماموس می‌شوند، قرار دارد. در مجاورت این روستای ییلاقی نیز قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن قرار دارد که دلیلی بر قدمت این منطقه است.

چه فصلی به گرسماسر برویم؟

روستای گرسماسر به مانند بسیاری از جاذبه های طبیعی در مازندران دارای چشم انداز ها و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبا به ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز دارد و بسیاری از طبیعتگردان و گردشگران را در این فصول گرد خود جمع می کند. اما در فصل زمستان به دلیل اینکه این منطقه در ارتفاعات قرار دارد پوشیده از برف است و البته جلوه ای دیگر از طبیعت را نشان می دهد.

جاذبه های گردشگری گرسماسر

عبور از دل جنگل دالخانی: برای آن که از رامسر به گرسماسر برسید باید به دل جنگل دالخانی بروید و این یعنی حال خوش سفر شما از همان دقایقی ابتدایی که به سمت مقصد به راه میفتید آغاز می‌شود.

آب‌وهوای دلپذیر گرسماسر: یکی از دلایلی که باعث می‌شود به خصوص در فصل تابستان مسافران زیادی به گرسماسر بروند آب‌وهوای مطبوع آن است. تابستان‌ها اینجا نه تنها از رطوبت هوا خبری نیست بلکه شاید با مه هم روبرو شوید.

چشمه‌ها: یکی از جلوه‌های طبیعی این روستا چشمه‌های آن است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به چشمه‏‌های امیرخانی (با‏ آب معدنی سرد)، رادکنار، رستم‏‌سر، پولاد، چهار پیچ، گرسماسر اشاره کرد. برای بازدید از این چشمه‌ها بهتر است از افراد محلی کمک بگیرید.

زیارت: امامزاده رستم بر دامنه کوه قرار دارد و از آنجا چشم‌انداز زیبایی را شاهد خواهید بود. همچنین بقعه و مسجد آبجی در شمال روستا از دیگر اماکن متبرکه این روستاست.

روستای گرسماسر؛ خنک حتی در اوج تابستان

تاریخ‌گردی: قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از ده قرن، بر روی قله مخروطی با سنگ و ملاط ساخته شده است و قرارگیری آن به گونه‌ایست که بر تمام منطقه پیرامون تسلط دارد.

کوهنوردی: از ارتفاعات این منطقه می‌توان به زین‌پشت، لپاسر، سماسوس و دزکول اشاره داشت که زیبایی‌های غیر قابل وصفی دارند و معروف‌ترین آن کوه سماموس است که روستای گرسماسر در دامنه شرقی آن و جواهرده در ضلع شمال‌غربی آن قرار دارد. این روستا، یکی از مناسب‌ترین مسیرهای صعود به این قله زیباست و به همین دلیل، کوهنوردان بسیاری برای صعود به این کوه، عازم روستای گرسماسر می‌شوند. البته این فعالیت مخصوص افراد حرفه‌ای است که تجهیزات و تجربه کافی در زمینه کوهنوردی دارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید