آبشار زیبا و دیدنی آفرینه در لرستان خصوصیات منحصر به فردی دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد بدانید.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار زیبای افرینه در روستای افرینه، بخش معمولان شهرستان پلدختر واقع شده است. سرچشمه آبشار در خرم‌آباد قرار دارد، جایی که دو رود پر آب افرینه و چمشک به هم می‌پیوندند و پس از طی کردن مسیر پر پیچ و خم چولهول به آبشار افرینه می رسند. این آب پس از افرینه مسیر خود را به سمت جنوب ادامه می‌دهد و به رودخانه کشکان می‌پیوندد. افرینه از چند آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که بلندترین آنها حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. پایین آبشارها حوضچه بسیار بزرگی وجود دارد که به خاطر چهار فصل بودن آبشار همیشه پر آب است و معمولا افراد محلی در بخش‌هایی از آن که آب آرام‌تر است، آب تنی می کنند.

چند ویژگی جذاب تر در آبشار آفرینه

در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم آباد رودهای چشمک و آفرینه به‌وجود می‌آیند و به سمت بخش معمولان شهرستان پلدختر می‌روند. وقتی این دو رود به نزدیکی روستای آفرینه می‌رسند ناهمواری در طبیعت، آبشاری را در محل رسیدن آنها به هم شکل می‌دهد. در چهار کیلومتری روستای آفرینه در محل اتصال رودهای چشمک و آفرینه آبشاری وجود دارد که نام روستای آفرینه را دارد؛ خود روستا در کنار جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک قرار دارد.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

این آبشار شکل خاصی دارد؛ از صخره‌هایی پایین می‌آید که شیارهای زیادی دارند و این شیارها عرض آبشار را ناپیوسته می‌کند. آبشار آفرینه خرم آباد عرض زیادی دارد و پرآب است؛ آبشاری دائمی در استان لرستان است و چهار فصل سال جریان دارد. حوضچه‌ای که در پای این آبشار است محل مناسبی برای آب‌تنی است؛ فقط در مورد عمق حوضچه احتیاط کنید که ممکن است به‌خاطر عمق زیاد خطر متوجه شما شود. آبی که از آبشار سرازیر می‌شود در ادامه به رود کشکان می‌ریزد تا از این رود، خود را به رودخانه‌ی کرخه برساند.

تفریحات آبشار افرینه

پیش از هر چیز باید بگوییم که نباید در آبشار افرینه انتظار تفریحات و امکانات خاصی برای خوشگذرانی داشته باشید. این آبشار یکی از چندین جاذبه طبیعی سرزمین شگفت انگیز آبشارها یعنی لرستان است و تنها باید از حال و هوای آن لذت ببرید و غرق در شگفتی طبیعی اش شوید. تنها حواس‌تان به عکس یادگاری باشد تا بتوانید خاطره خوش این بازدید را بارها مرور کنید.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

پیشنهاد

مسیر دسترسی به آبشار افرینه از سمت شهر پلدختر به ویژه در ماه های بهمن تا فروردین بسیار زیبا و دیدنی ست و برای تان لذت رانندگی را به همراه دارد. بنابراین اگر به دنبال جاده ای زیبا برای رانندگی می گردید می‌توانید در سفر به آبشار افرینه این گزینه را نیز به برنامه سفرتان اضافه کنید.

امکانات

اطراف این آبشار امکانات خاصی وجود ندارد و اگر می‌خواهید از این آبشار بازدید کنید حتما وسایل مورد نیاز اعم از خوراکی، آب آشامیدنی و ... همراه‌تان باشد.

از آنجا که هیچ امکاناتی در اطراف آبشار افرینه وجود ندارد، وسایل مورد نیاز اعم از خوراکی، آب آشامیدنی و... را همراه خود داشته باشید. ضمن اینکه این آبشار حدود چهار کیلومتر با روستا فاصله دارد و از همین رو برای اقامت می‌توانید خود را به روستا برسانید و خانه‌ای در روستا اجاره کنید یا اطراف آبشار کمپ بزنید که در این صورت باید با تجهیزات لازم راهی آبشار افرینه شوید.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

با وجودی که برخی از مردم بومی در ماه‌های گرم سال در حوضچه آبشار آب‌تنی می‌کنند، این موضوع ممکن است خطرناک باشد و به همین دلیل توصیه نمی‌شود؛ با این حال، در صورت تمایل باید لباس اضافه همراهتان باشد.

از دسترسی به آبشار آفرینه تا دیدنی‌های اطراف آن

دسترسی

شما می‌توانید از شهر خرم آباد لرستان یا اندیمشک در استان خوزستان راهی آبشار آفرینه شوید. جاده‌ی خرم آباد – اندیمشک از شهر پلدختر هم می‌گذرد.

اگر از خرم آباد راهی آبشار آفرینه می‌شوید مسیری در حدود ۷۵ کیلومتری را طی می‌کنید تا به روستای آفرینه برسید. فاصله‌ آبشار تا خود روستا ۴ کیلومتر است. ممکن است از اندیمشک راهی این آبشار شوید که تقریباً مسیر ۱۱۰ کیلومتری تا شهر پلدختر را طی می‌کنید و پس از آن با آبشار آفرینه خرم آباد حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارید. اگر یک بار از آبشار آفرینه دیدن کنید در لیست سفرهای شما قرار می‌گیرد؛ حتی از جاهای دور با یک پرواز خرم آباد یا پرواز اهواز خود را به نزدیکی آبشار آفرینه می‌رسانید.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

اقامت

آبشار افرینه کمی دورتر از خود روستای افرینه قرار دارد، بنابراین حوالی آبشار جایی برای اقامت وجود ندارد. شما می‌توانید اطراف آبشار کمپ کنید یا خود را به روستا برسانید و به صورت در خانه‌های روستا که حدود ۴ کیلومتر از آبشار فاصله دارد، اقامت کنید.

دیدنی‌های اطراف آبشار

پل کلهر

پل کله‌هر یا کلهر که قدمتش به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد، در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این پل از پایه‌هایی به‌شکل بیضی روی رود کشکان تشکیل شده است و سکویی با ۱۲ پله در داخل دو پایه اصلی پل وجود دارد که احتمالا به‌عنوان پشت‌بند به کار می‌رفت. از ویژگی‌های دیگر پل می‌توان به کتیبه‌ای با خط کوفی در قسمت غربی پل اشاره کرد که به دستور «بدر بن حسنویه» نوشته شده است.

پل افرینه

پل تاریخی افرینه، یکی از جاهای دیدنی لرستان و آثار ملی ایران است که در نزدیکی آبشار افرینه قرار دارد. این پل که قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد، از چهار دهانه پنج متری تشکیل شده است.

ویژگی‌های جذاب آبشار آفرینه خرم‌آباد

پل افرینه همچنان به‌عنوان محل تردد خودروها استفاده می‌شد؛ اما وقوع سیل در سال ۱۳۹۸ باعث شکستگی پایه‌های پل شد و به همین دلیل در فروردین سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتند تا آن را مسدود کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید