موزه آبگینه یکی از بهترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید، شما درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به دنبال موزه گردی متفاوت در تهران هستید، پیشنهاد ما به شما یکی از برترین موزه های ایران، موزه آبگینه و سفالینه تهران است، موزه ای که مجموعه ای کم نظیر از آثار سفال و شیشه در ایران را در خود جای داده است. این موزه که در خانه قوام السلطنه برپا شده، یکی از جاذبه های مشهور تهران به ویژه در میان گردشگران خارجی ست.

آشنایی با سیر تاریخی موزه آبگینه و سفالینه ایران

ملک و عمارتی که امروزه آن را با نام موزه شیشه و سفال می شناسیم، در حدود ۹۰ سال پیش (۱۳۰۷ ه.ش) به دستور احمد قوام، مشهور به قوام السلطنه ساخته شد. احمد قوام (۱۲۵۲ تا ۱۳۳۴ ه.ش) سیاستمداری کارکشته و با نفوذ بود که در فاصله سالهای پایانی دوران قاجار و ابتدای سلطنت رضاشاه پهلوی، پنج مرتبه به عنوان نخست وزیر ایران انتخاب شد. خانه مجلل قوام تا سال ۱۳۳۱ محل سکونت و کارهای اداری و سیاسی او بود؛ اما در این سال این خانه و سایر اموال وی توسط مجلس وقت مصادره شد و در اختیار دولت درآمد.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید؟

بعد از این ماجرا عمارت قوام به مصری ها فروخته شد و آنها این ملک را به سفارت خود در تهران تبدیل کردند. این خانه برای هفت سال تحت تملک مصری ها بود؛ اما زمانی که رابطه ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر (یکی از رییس جمهوران مصر) تیره شد، این سفارت در اختار افغان ها قرار گرفت. مدت کوتاهی افغانستان سفارت خود را در خانه قوام برپا کرد؛ اما اندکی بعد این خانه به بانک بازرگانی فروخته شد.

در سال ۱۳۵۴ دفتر فرح پهلوی پیشنهاد خرید این خانه را به بانک بازرگانی داد و با موافقت آنها مالکیت خانه به این دفتر رسید. گروهی از طراحان و معماران فرانسوی، ایرانی و اتریشی کار طراحی موزه را بر عهده گرفتند و درهای آن در سال ۱۳۵۸ به روی علاقه مندان به تاریخ و هنر ایران باز شد.

خانه هشت ضلعی قوام در زمینی به مساحت ۱۰۴۰ مترمربع ساخته و از دو طبقه، ستون و زیرزمین تشکیل شده است. سبک معماری کلی ساختمان تلفیقی از سبک معماری ایرانی و اروپایی قرن نوزدهم میلادی به حساب می آید.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید؟

طبقه اول از طریق پله هایی چوبی و باشکوه و به سبک پله های روسی به طبقه دوم ارتباط دارد. در ساخت این ساختمان به جای استفاده از درها و ورودی های چوبی، از پنجره های دوجداره استفاده شده است تا میزان نور و دمای ورودی های ساختمان به این وسیله تنظیم شود.

این خانه به سبک اغلب خانه های ایرانی از یک اندرونی و یک بیرونی ساخته شده است که ساختمان بیرونی آن به موزه آبگینه و ساختمان اندرونی آن به بنیاد فارابی تعلق دارد.

دیدنی‌های بی‌نظیر در موزه آبگینه

در موزه آبگینه بیش از دو هزار قطعه سفال و شیشه تاریخی نگهداری می‌شود که از این تعداد ۸۹۹ شی آبگینه و شیشه، ۶۸۰ قطعه سفال، ۲۴۲ بلور و ۲۴۳ شی نفیس است. با ارزش‌ترین شیشه‌های این موزه، ‌لوله‌های شیشه‌ای معروف به سیلندر شیشه است که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارند و از معبد چغازنبیل در استان خوزستان به دست آمده‌اند.

سفال‌هایی از دوره‌های مختلف فرهنگی ایران نیز زینت‌بخش‌ تالارهای موزه آبگینه هستند و می‌توانید از سفالی دست‌ساز متعلق به دوران اشکانی در طبقه اول،‌ ظروف زرین‌فام دوران سلجوقی در تالار زرین و لعاب‌های یک‌ رنگ فیروزه تالار لاجورد دیدن کنید.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید؟

اشیای موزه آبگینه در دو طبقه و پنج تالار به نمایش گذاشته شده است. در طبقه اول موزه تالارهای صدف، زرین‌فام و لاجورد را خواهید دید که در آن‌ها اشیا مربوط به دوران اسلامی تا معاصر به نمایش گذاشته شده‌اند. سایر تالارها نیز در طبقه دوم قرار دارند.

بخش ورودی: در قسمت ورودی موزه ابزار، ادوات، انواع مواد و رنگ‌هایی که در ساخت شیشه استفاده می‌شوند و نیز نمونه‌هایی از اشیا شیشه‌ای وجود دارد.

تالار سمعی و بصری: در این تالار نمایی از یک گور پیش از تاریخ وجود دارد که درون آن اسکلتی از انسانِ پیش از تاریخ، وسایل و زیورآلات آن به‌صورت نمادین قرار داده شده است.

تالار مینا: در تالار مینا می‌توانید از قدیمی‌ترین اشیای این موزه دیدن کنید. این آثار شیشه‌ای متعلق به اوایل هزاره‌ دوم پیش از از میلاد است که شامل میله‌های شیشه‌ای به دست‌آمده از چغازنبیل است.

تالار بلور: این تالار دربرگیرنده اشیای شیشه‌ای است که در داخل ویترین‌هایی برگرفته از معماری دوره هخامنشیان و نقش رستم در شیراز به نمایش در آمده‌اند.

درباره موزه آبگینه و سفالینه ایران چه می‌دانید؟

تالار صدف: دیدنی‌های این تالار شامل اشیای سفالین و شیشه‌ای دوران اسلامی است که در دکوراسیون صدفی شکل به نمایش گذاشته شده‌اند.

تالار زرین‌فام: یکی دیگر از تالارهای موزه آبگینه است که به نمایش سفال‌های زیبای زرین فام اختصاص دارد.

تالار لاجورد: این تالار شامل دو بخش لاجورد یک و دو است و در آن ویترین‌هایی که از فرم خیمه‌های مغولی و برج‌مقبره‌های آن دوران الهام گرفته شده ‌است خودنمایی می‌کند. اشیای این تالار شامل آثار سفالین و شیشه‌ای مربوط به دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید