۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر: 55422087

باغ انجمن خوشنویسان دیدنی و جذاب است، از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان بیشتر بدانید.

جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از باغ‌های قدیمی بازمانده از دوران قاجار، باغ علاءالسلطنه است که با درختان ۱۰۰ ساله و عمارت آجری زیبا در خیابان دزاشیب تهران قرار دارد. این باغ بیش از دو دهه است که در اختیار انجمن خوشنویسان ایران قرار گرفته و به «باغ انجمن خوشنویسان» تغییر نام داده است. باغ انجمن خوشنویسان یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و با برگزاری کلاس‌های آموزش خط، نمایشگاه آثار هنرمندان مشهور و فروشگاه عرضه آثار هنرمندان جوان به مرکزی فرهنگی هنری تبدیل شده که همه‌روزه پذیرای بازدیدکنندگان است.

درباره باغ انجمن خوشنویسان

انجمن خوشنویسان از سال ۱۳۲۹ خورشیدی با همت استادان سید حسین میرخانی، سید حسن میرخانی، علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری، با اهتمام دکتر مهدی بیانی، محقق و استاد دانشگاه و چند تن از فرهنگ‌دوستان و همچنین همکاری وزارت فرهنگ و هنر تاسیس و راه‌اندازی شد و نام کلاس‌های آزاد خوشنویسی آن را زینت بخشید. این نهاد، بنیادنامه رسمی خود را با نام «انجمن خوشنویسان ایران» در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۴۶ اخذ کرد و به فعالیت‌های درخشان خود ادامه داد.

جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان

در حال حاضر، ریاست انجمن خوشنویسان ایران بر عهده استاد غلامحسین امیرخانی است و آقای عارف براتی از سال ۱۳۹۲ مدیریت اجرایی انجمن را بر عهده دارد. این انجمن شعبه‌های متعددی در استان تهران، بسیاری از استان‌های کشور و چندین کشور خارجی نظیر انگلستان، کانادا، آلمان و استرالیا دارد. دفتر مرکزی انجمن در خیابان انقلاب قرار دارد. از سال ۱۴۰۰، روز ۲۱ مهر هم‌زمان با سالروز بنیان‌گذاری انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۲۹، به‌عنوان روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

باع انجمن خوشنویسان، ساختمان یکی از شعب انجمن است که در خیابان دزاشیب و در باغی قدیمی به وسعت ۴,۷۰۰ متر مربع واقع شده است. بر اساس گزارش‌های شفاهی، این باغ در گذشته حدود ۱۰,۰۰۰ متر مربع وسعت داشت؛ بعدها بخشی از جبهه شرقی آن به مجتمع مسکونی تبدیل شد و هم‌اکنون به‌صورت زمینی غیرمنتظم در راستای شمالی - جنوبی استقرار دارد و از سمت شرقی، غربی و شمالی با املاک مجاور محدود شده است.

آدرس: تهران، دزاشیب، خیابان کریمی، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۷

تلفن: ۲۲۲۱۰۳۴۵ ۰۲۱ و ۲۲۲۱۰۳۴۹ ۰۲۱

جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان

دیدنی‌های جذاب در باغ انجمن خوشنویسان

در تهران قدیم باغ‌ها و عمارت‌های بسیاری وجود داشته که محل زندگی درباریان و افراد سرشناس بوده‌ است. این باغ‌ها امروزه کاربری‌های متفاوتی دارد و بیشتر به‌عنوان موزه یا مراکز فرهنگی و هنری استفاده می‌شود. برخی نیز با افزودن امکاناتی نظیر کافه و رستوران به مکانی برای گفت‌وگو و گذران وقت شهروندان و گردشگران تبدیل شده‌ است.

تندیس هیچ

بزرگترین مجسمه پرویز تناولی از مجموعه «هیچ» این هنرمند، برای اولین‌بار روبه روی این باغ و ساختمان انجمن خوشنویسان.این تندیس مکان خوبی را برای دوستداران عکاسی و ثبت عکس های خاص فراهم کرده است.

آرت سنتر باغ انجمن خوشنویسان

یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این باغ زیبا، گالری آرت سنتر است. آرت سنتر، یکی از فضاهای دوست‌داشتنی و مهم باغ است که فعالیتش را از سال ۷۶ آغاز کرده. این بخش مهم، محل نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه است و در بین اهالی علاقه‌مند به این هنرها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.آرت سنتر باغ فقط با پیشکسوتان و استادان همکاری دارد و تاکنون میزبان بهترین گالری‌های پایتخت بوده است.

جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان

از جمله نمایشگاه‌های برتری که در آرت سنتر باغ برگزار شده است، می‌توان به نمایشگاه بزرگمهر حسین پور، پرویز تناولی، کامبیز درم بخش، ناصر اویسی و پرویز کلانتری اشاره کرد.

آرت شاپ مجموعه

آرت شاپ بخشی دیگر از این باغ قاجاری است که محلی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف و همچنین جایی برای فروش محصولات فرهنگی و هنری است. آرت شاپ باغ انجمن خوشنویسان ، بهترین مکان برای معرفی تازه‌کاران و هنرمندان جوان است. بسیاری از محصولات هنری مدرن و سنتی زیبا را، که حاصل کار و هنر جوان‌های هنری و فرهنگی است، می‌توانید از این آرت شاپ تهیه کنید.

از محصولات موجود در این آرت شاپ می‌توان به گوشواره‌های برنجی با تکه‌ پارچه‌های سنتی، زیورآلات سنتی طرح سکه، کوسن‌های زیبا با طرح مشاهیر، گلدان‌های سفالی کار دست، محصولات چوبی و … اشاره کرد که بسیار پرطرفداراند. ساختمان آرت شاپ، علاوه‌بر اهمیت فرهنگی و هنری، معماری بسیار زیبایی نیز دارد که در نوع خود تماشایی و ارزشمند است.

کافه چای بار انجمن خوشنویسان

کافی شاپ چای بار در باغ زیبا و تاریخی انجمن خوشنویسان ایران قرار دارد. ساختمان این چایخانه درواقع عمارت کلاه فرنگی باغ می باشد که در دوران قاجار ساخته شده است. چای بار سبک های سنتی ایرانی و مدرن را در محیط فوق العاده باغ در هم آمیخته است.

جاذبه‌های باغ انجمن خوشنویسان

این کافه و چایخانه دارای فضای داخل بسیار دنج با دکوراسیون داخلی جذاب و فضای باز بسیار زیبا و دلباز می باشد. منوی منحصربه فرد چای بار شامل انواع چای و دمنوش، قهوه، نوشیدنی های سنتی و عرقیجات به همراه غذاها و میان وعده های سبک سنتی ایرانی و منوی صبحانه می شود. مهمانان چای بار می توانند از فضای زیبای باغ لذت ببرند و از گالری آثار هنرهای تجسمی (آرت سنتر) دیدن نمایند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید