عمارت عین‌الدوله از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود، با ما همراه باشید و درباره سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله بیشتر بدانید.

سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت عین الدوله، بنایی تاریخی و ارزشمند در منطقه هروی تهران است که از اواخر دوران قاجار برجای مانده است. عین الدوله مالک این باغ، وزیر سه تن از پادشاهان دوره قاجار بوده است. پس از سقوط سلسله قاجاریه، این عمارت، به خاندان بصیرالدوله اختصاص یافت و آنها ساکن این بنا شدند. این بنا سال ها متروکه باقی مانده بود تا آنکه در صدمین سالگرد تاسیس بلدیه در تهران، دختر بصیرالدوله این خانه را شهرداری فروخت.

آشنایی با عمارت زیبای عین الدوله

در اواخر دوران قاجار تصمیم به ساخت عمارتی در شرق تهران (هروی فعلی) گرفته شد که تکمیل آن تا اوایل دوران پهلوی به طول انجامید. این بنا در ابتدا شامل یک عمارت اعیانی و تشریفاتی مجلل به همراه یک استخر و باغی بزرگ و زیبا بود. تعدادی از درختان باغ به مرور زمان از بین رفته اند. علت این امر از نذر کارشناسان، تغییر مسیر آب قنات و قرارگیری دیوار باغ همسایه در سمت جنوب غربی باغ عین الدوله بوده است.

سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله

یکی از خلاقیت های به کار رفته در این عمارت، ساخت جزایر مصنوعی کوچک در میان استخر بسیار بزرگ آن است. در این بنا انواع تزئینات گچبری، آیینه کاری، مشبک و نقاشی دیواری دیده می شود. تمامی تزئینات به صورت قاب بندی شده و با کیفیت عالی انجام شده اند. این عمارت در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این عمارت در ابتدا توسط فردی به نام بصیرت الدوله هروی از عین الدوله خریداری شد و سپس به پسر ایشان یعنی دکتر نصرت الله هروی به ارث رسید. در نهایت شیرین هروی این ملک را به شهرداری فروخت و واگذار کرد. در سال ۱۳۸۶ این عمارت مورد مرمت و بازسازی مفصل قرار گرفت.

امروزه در این عمارت یک فضای نمایشگاهی برای ارائه آثار هنری در زمینه تجسمی فراهم آمده است. البته اکثر آثار ماکت سازی و مجسمه سازی موجود در این فضا در کارگاهی خارج از عمارت ساخته می شوند. برخی از دانشجویان رشته های هنر و معماری آثارشان را در فضای عمارت ارائه می دهند. یکی از اتفاقات بد در خصوص این بنای اعیانی، تغییر رنگ دیوارهای گچبری شده آن هستند.

سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله

در هنگام مرمت بنا از مصالح مدرن استفاده شده و به همین خاطر کفپوش ها و تراس طبقه دوم حالتی امروزی دارند و این به لحاظ گردشگری و هنری اتفاقی بسیار بد به حساب می آید. این خانه مدت ها متروک بوده تا سال ۱۳۷۶ که مرمت آن آغاز شد.

حضور سردمداران دولت‌های بزرگ در عمارت عین الدوله

در پایان جنگ جهانی دوم و هنگام اجلاس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی، این بنا محل اسکان استالین، چرچیل و روزولت بود. در واقع، در پاییز سال ۱۳۲۲ هجری شمسی مصادف با ۱۹۴۳ میلادی، کنفرانس تهران در میان بحبوبه جنگ جهانی دوم برگزار شد. سران سه کشور آمریکا، شوروی و انگلستان در تهران حضور یافتند تا درباره جهان در حین و بعد از جنگ جهانی صحبت کنند.

کلید شکست نیروهای آلمان نازی به رهبری هیتلر در این کنفرانس زده شد. حال شما ایوان شمالی عمارت عین‌الدوله را تصور کنید که در آن فرانکلین روزولت، جوزف استالین و وینستون چرچیل نشسته‌اند و درباره طرح‌ها و نقشه‌های خود برای غلبه بر نیروهای متحدین و در راس آن‌ها آلمان نازی صحبت می‌کنند.

سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله

شخصیت‌هایی تاریخی که از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سردرمداران دولت‌های بزرگ جهان بودند و حضورشان در ایران و اقامتشان در عمارت عین‌الدوله، باعث ارزش تاریخی مضاعف این عمارت شده است.

دسترسی راحت به عمارت عین الدوله

در روزگاری که شهر تهران محدود به بخش مرکزی معروف به حصار ناصری بود، عبدالمجید میرزا معروف به عین‌الدوله، صدراعظم دوره مظفرالدین‌شاه، نوه فتحعلی‌شاه و از مخالفان سرسخت مشروطیت، عمارتی در شمال شرق تهران و خارج از حصار ناصری ساخت که امروزه بخشی از منطقه چهار شهرداری تهران به شمار می‌رود.

بازدید از عمارت عین‌الدوله نیاز به پرداخت ورودی ندارد. هنگام ورود نیز فقط می‌توانید از محوطه آن دیدن کنید و امکان بازدید از داخل ساختمان میسر نیست.

این عمارت در روزهای جمعه و تعطیلات بسته است.

ساعت بازدید از عمارت عین‌الدوله از هشت تا ۱۶ است.

مترو: برای رسیدن به عمارت عین‌الدوله می‌توانید از ایستگاه مترو حسین‌آباد استفاده کنید که در خط سه مترو قرار دارد. پس از خروج از ایستگاه با تاکسی‌هایی که به میدان هروی می‌روند، در خیابان وفامنش و سر خیابان جمالی از تاکسی پیاده شوید و به‌طرف عمارت عین‌الدوله بروید.

سیر تاریخی جذاب عمارت عین الدوله

همین مسیر را می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی طی کنید.

اتوبوس: همچنین با استفاده از اتوبوس‌هایی که به میدان هروی و پاسداران می‌روند، امکان دسترسی به عمارت وجود دارد.

خودرو: ابتدا باید از اتوبان امام علی شمال وارد اتوبان صیاد شیرازی شوید و از آنجا به خیابان پاسداران و بعد به میدان هروی بروید. در ادامه وارد خیابان وفامنش شوید و سپس به خیابان جمالی بپیچید. در این خیابان ساختمان عین الدوله با شماره ۱۷ قرار گرفته است.

آدرس: تهران، پاسداران، میدان هروی خیابان وفا منش، خیابان افتخاریان، کوچه جلالی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید