روستاهای اطراف تهران دیدنی و جذاب است، با ما همراه باشید و درباره روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران بیشتر بدانید.

روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران

سلام نو – سرویس گردشگری: آهار نام یکی از بزرگترین روستاهای منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات تهران است که طبیعتی فوق العاده و هوایی پاک و مطبوع دارد و بهترین مکان برای فرار از خستگی های روزمره و دغدغه های شهرنشینی به شمار می رود. اهالی این روستا اغلب کشاورز و باغدار هستند. و وجود باغ های وسیع و پربار سیب و آلبالو و... جلوه ای خاص به آن بخشیده است.

درباره روستای آهار

آهار حیات خود و زیبایی هایش را مدیون رودخانه هایی است که در دو طرف آن جریان دارند. یکی از این رودخانه ها "شکرآب" است که از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه می گیرد. این رودخانه ۱۵ کیلومتر طول دارد و در مسیر خود از دره‌های کوه تاربیشه عبور و روستاهای مسیر را سیراب می کند. دیگری "پیش کنک" نام دارد که از ارتفاعات گاجره یا سی چال آغاز می شود. هر دوی این رودخانه ها در زیر آبادی به هم می رسند و به رودخانه جاجرود می پیوندند.

خروش رودخانه ها، صلابت کوه ها، چشمه ها، علفزارها و ... همه و همه از زیبایی هایی هستند که می توانند آهار را به بهترین مقصد برای یک گردش به یادماندنی تبدیل کنند.

روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران

  • آهار روستایی دیدنی در اطراف تهران است که برای ساعاتی انسان را از شلوغی های شهر دور می کند.
  • اگر اهل پیاده روی باشید قدم زدن در کوچه باغ های آهار می تواند تجربه ای خاص برای‌تان بیافریند.
  • محصولات روستایی همچون آلبالو و دیگر میوه های خوش رنگ و لعاب می توانند گردش خوشمزه ای را برای شما رقم بزنند.
  • اگر به دنبال جایی برای لذت بردن از مناظر پاییزی هستید و یا علاقه زیادی به دیدن شکوفه باران بهاری دارید، برای رفتن به آهار شک نکنید.

محل قرارگیری آهار

روستای آهار در دامنه‌های البرز و میان روستاهای منطقه فشم واقع شده است؛ اما نسبت به سایر روستاهای این ناحیه موقعیت مکانی دنج‌تری دارد و بکرتر است. اطراف این روستا را کوهستان‌های بلند پوشانده‌اند و در طول سال کوهنوردان زیادی برای صعود به قله‌های اطراف روستای آهار، به این منطقه سفر می‌کنند.

روستای آهار وسعت زیادی دارد و بزرگ‌ترین روستای تهران در منطقه رودبار قصران به شمار می‌رود. شرایط آب و هوایی و اقلیم این روستا سبب رونق بالای کشاورزی و باغداری در آن شده است و ساکنان آن اغلب در این دو زمینه مشغول به کار هستند.

روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران

رودهای خروشان در اطراف این روستا آب مورد نیاز مردم برای زندگی و کار را تأمین می‌کنند. رودخانه شکرآب با ۱۵ کیلومتر طول، معروف‌ترین رودخانه در روستای آهار است. این رود از دامنه‌های کوه «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر خود در دره‌های کوه «تار چشمه»، به روستاهای زیادی سرسبزی می‌بخشد.

رودخانه «پیش کنک» نیز دیگر رودخانه این روستا است که از کوه‌های «سی چال» آغاز می‌شود و در پایین دست روستای آهار با پیوستن به رودخانه شکرآب به رود جاجرود می‌ریزد. جریان آب رودخانه‌ها، کوه‌های بلند با دامنه‌های سرسبز، باغ‌های زیبا و چشمه‌های جوشان در اطراف این منطقه، روستای آهار را به یکی از پرطرفدارترین ییلاق‌های اطراف تهران تبدیل کرده‌اند.

در گذشته روستای آهار را با نام «اوهار» می‌شناختند که به مرور تبدیل به «اوهر» شد. ساکنان قدیمی این روستا مسیر ورودی روستای آهار از سمت روستای «ایگل» را «گل اوهر» می‌نامند. «او» در گویش روستایی به‌معنای آب و «هر» به معنی آسیاب هستند و آب فراوان در این روستا سبب این نام‌گذاری شده است.

روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران

برای بازدید از روستای آهار و جاذبه‌های اطراف آن می‌توانید برای پیک نیک یک روزه برنامه‌ریزی کنید. در اطراف این روستا آبشار «شکرآب»، «چشمه برفی شکرآب» و باغستان‌های پر میوه‌ای قرار دارند که تماشایی هستند. آبشار فصلی «چهل پله» نیز در دامنه‌های کوه «قلعه دختر» از جاذبه‌های طبیعی زیبا در نزدیکی این روستا است.

از معروف‌ترین محله‌های روستای آهار می‌توان به محله‌های «سادات»، «بالا محله»، «نظران»، «سیفان»، «میانده» و «پایین محله» اشاره کرد. معروف‌ترین آبادی‌های اطراف روستای آهار نیز، «شکرآب»، «ده تنگه» و «لونک» نام دارند. وسعت بالای این روستا سبب ساختن سه مسجد بزرگ به نام‌های «بالا محله»، «سادات» و «جامع» در آن شده است که در روزهای محرم مراسم تعزیه و عزاداری سنتی در آن‌ها برگزار می‌شوند.

دسترسی راحت به یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران

روستای آهار در منطقه‌ای به ارتفاع ۲,۱۴۰ متر از سطح دریا و موازی با منطقه تجریش در شمال تهران و در فاصله ۲۳ کیلومتری از شمال غربی گلندوک در لواسان قرار دارد. این روستا در محل تلاقی دو تنگه میان دهستان ده تنگه و قله‌های توچال با مرز شهرستانک واقع شده است.

روستای آهار از زیباترین روستاهای اطراف تهران

برای رسیدن به روستای آهار باید خود را به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی شهر تهران برسانید. در این بزرگراه تا ورودی جاده لشگرک برانید و سپس به این جاده وارد شوید. از ابتدای جاده لشگرک تا روستای آهار ۳۳ کیلومتر راه پیش رو دارید. پس از رسیدن به پلیس راه انتهای این جاده مسیر خود را در جهت فشم ادامه دهید. با گذشتن از حاجی آباد و اوشان و پیش از رسیدن به فشم باید به خروجی «دره بهشت» وارد شوید. این جاده فرعی شما را به روستای آهار می‌رساند.

اگر از تهران می خواهید به آهار بروید، خود را به اتوبان بابایی در شمال شرق تهران برسانید و از آنجا وارد جاده "لواسان - لشکرک" شوید. مسیر خود را به سمت فشم ادامه دهید و سپس وارد جاده اوشان در سمت چپ شده تا پس از مدت کوتاهی به روستای آهار برسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید