پارک جمشیدیه از پارک‌های جذاب تهران به حساب می‌آید، با ما همراه باشید و درباره فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه بیشتر بدانید.

فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: با ورود به فضای بوستان جمشیدیه هجوم هوای خنک و پاکیزه را به درون ریه‌های خود احساس می‌کنیم. اینجا دیگر از دود و ماشین خبری نیست. تا چشم کار می‌کند، درخت است و گل. نغمه پرندگان با صدای شرشر آب درهم آمیخته‌اند و سمفونی دل پذیری را به وجود آورده‌اند. قرارگیری کوه، رودخانه و آبشار در فضایی جنگلی مجموعه زیبایی را به وجود آورده است؛ به‌طوری که کوهنوردان بسیاری از این مسیر برای صعود به کلکچال استفاده کنند. وجود پله‌ها و عبور از کفپوش‌های ناهموار سنگی که تداعی‌کننده جاده‌های جنگلی است، تجربه‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند.

درباره پارک جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه یکی از پارک‌های مشهور تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال این شهر قرار دارد. این بوستان از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از پارک ملت دومین پارکی است که مردم تهران، به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کنند و آن را از جاذبه‌های برتر شهرشان می‌دانند.

فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه

یکی از دلایلی که این بوستان را به تفرجگاهی پرطرفدار تبدیل کرده، این است که همه اقشار جامعه و از هر گروه سنی می‌توانند در آن فرصتی برای خوشگذرانی بیابند و لحظاتی شیرین را برای خود خلق کنند. کوهنوردان به این بوستان می‌آیند تا گرد هم جمع شوند و راه‌شان را به سمت کلک‌چال و کوه‌های شمال تهران و رشته کوه البرز ادامه دهند، مسن‌ترها فضای این پارک را برای کسب آرامش برمی‌گزینند و برخی نیز با کافه‌ها و رستوران‌ها خودشان را سرگرم می‌کنند.

چند فضای جالب و تجربه کردنی در پارک جمشیدیه

دریاچه پارک جمشیدیه

وجود دریاچه‌ای زیبا به‌همراه آب‌نماهای گوناگون طراوت دلپذیری به محیط بخشیده است. دیدن بازی ماهی‌ها و مرغابی های بازیگوش در این برکه می‌تواند ساعت‌ها نگاه گردشگران را مجذوب خود کند.

این بوستان از امکانات گوناگونی چون آلاچیق، آبشار، کافه‌های گوناگون، آب‌نما، سرویس‌های بهداشتی، رستوران و فضایی برای نگهداری پرندگان برخوردار است. وجود تندیس‌های متعدد با طرح‌های مفهومی و انتزاعی در نقاط مختلف پارک، زیبایی و جذابیت فضا را دو چندان کرده است.

نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه

این بوستان برای فرهنگ‌دوستان نیز فرصتی مهیا کرده است تا از نگارستان و آمفی‌تئاتر آن استفاده کنند و در کنار بهره‌گیری از طبیعت به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند.

فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه

بوستان سنگی جمشیدیه

پس از طی حدود ۶۰۰ پله به فضای زیبایی می‌رسیم که نگاهمان را مجذوب خود می‌کند. این بوستان موزه‌ای سنگی است که در آن سنگ‌ها در اشکال گوناگون تغییر شکل یافته‌اند و باغ وحشی سنگی را پیش چشمان‌مان به نمایش می‌گذارند. بوستان سنگی را می‌توان فرزند پارک جمشیدیه دانست که به‌عنوان یکی از جالب‌ترین دیدنی های استان تهران، با امکانات مناسب میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است.

در حوالی این موزه سنگی نیز دشت کوچکی قرار دارد که چوپانان در آن به چرای دام‌های خود می‌پردازند. صحنه‌ای که شاید کمتر کسی بتواند در میان این شهر مدرن از دیدن آن لذت نبرد و شگفت‌زده نشود.

نمایشگاه‌های موقت

اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید در کنار استفاده از محیط و فضای سبز این بوستان از نمایشگاه‌های موقتی که گه گاهی در آن برگزار می‌شود، دیدن کنید. در این نمایشگاه‌ها می‌توانید از دیدن صنایع دستی هنرمندان لذت ببرید و با خرید از آن‌ها، یک یادگاری ارزشمند برای خود تهیه کنید.

فضاهایی برای تفریحات ساده و دلچسب

پیاده‌روی: جمشیدیه بهترین فضا را برای یک پیاده‌روی لذت‌بخش در اختیارتان می‌گذارد. کافیست کفش مناسب به پا کنید و با اعضای خانواده یا دوستان‌تان راهی گذرگاه‌های زیبای این پارک شوید و گذر زمان و خستگی را فراموش کنید.

فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه

کوهنوردی در مسیر کلک‌چال: این پارک میعادگاه کوهنوردانی است که قصد رفتن به کلک‌چال و ارتفاعات شمالی تهران را دارند. در بوستان فردوسی و در نزدیکی تندیس این شاعر بزرگ، تابلویی را می‌بینید که شما را به مسیر کوهنوردی کلک‌چال هدایت می‌کند.

در این مسیر به کنار رودخانه می‌رسید که با فنس از پارک جدا شده است. کمی که جلوتر بروید، فنس به پایان می‌رسد و می‌توانید به رودخانه نزدیک شوید. اگر ادامه راه را بپیمایید، به پناهگاه کلکچال برسید که نماد همبستگی اجتماعی است و سنگ بنای اولیه آن پس از سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ گذاشته شد. البته این برج چند سالی است که به روی کوهنوردان بسته شده است اما تماشای آن در یکی از مرتفع‌ترین نقاط تهران، خالی از لطف نیست. اگر کمی نزدیک‌تر بروید، می‌توانید اسامی سازندگان برج را از روی آجرها و سنگ‌های آن بخوانید که عده‌ای از جوانان دهه ۳۰ هستند.

پیک نیک: وجود آلاچیق و امکانات مناسب باعث شده تا جمشیدیه به مکان خوبی برای گذراندن یک روز به یادماندنی در کنار دوستان یا خانواده تبدیل شود.

فضاهای جالب و درخور توجه پارک جمشیدیه

همچنین در مسیر کوهنوردی به کنار رودخانه می‌رسید که با فنس از پارک جدا شده است. کمی که جلوتر بروید، فنس به پایان می‌رسد و می‌توانید به رودخانه نزدیک شوید و با برپایی پیک‌نیک لحظات خوشی برای خود داشته باشید.

عکاسی: این پارک در هر فصلی جلوه‌ای تازه دارد اما پاییز آن بسیار برای عکاسی مشهور است.

پرنده‌نگری: یکی از تفریحات جالبی که در جمشیدیه می‌توانید به آن مشغول شوید، تماشای پرنده‌هاست که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می‌روند و صدای‌شان از هر جایی به گوش می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید