باغ نگارستان از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است از این رو با ما همراه باشید و جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید.

جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ نگارستان از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود که در سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هجری قمری با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی-حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. این قصر باغ در روزگار اولیه خود دارای وسعت زیادی بود و به‌دلیل حوادث سیاسی مهمی که در قرن ۱۳ هجری قمری روی داد، به‌ویژه قتل منشی و وزیر بزرگ و کاردان این دوره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به این باغ تماشایی و تالارهای مهم و جذاب آن می‌پردازیم.

باغ تماشایی نگارستان

باغ موزه نگارستان در قسمت شمالی میدان بهارستان قرار دارد. این بنای تاریخی بی‌نظیر در نزدیکی مجلس شورای ملی قرار دارد. جالب است بدانید وسعت باغ به قدری زیاد است که از سمت شرق به خیابان صفی علی شاه، از غرب به خیابان دروازه شمیران، از جنوب به میدان بهارستان، از سمت جنوب غربی به ساختمان سازمان برنامه و از جهت شمال به خیابان آتشکده یا علایی و محل سابق دانشکده ادبیات منتهی می‌شود.

این مجموعه تاریخی و فرهنگی در سال 1222 هجری قمری به عنوان یک اقامتگاه تابستانی به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. به همین دلیل دارای ارزش تاریخی زیادی است.

جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید!

در گذشته وسعت باغ نگارستان 43200 مترمربع بوده اما در طی زمان بر اثر تخریب‌های زیادی وسعت این باغ باشکوه به 11469 متر مربع رسیده است. در مجموع این باغ 600 متر زیر بنا، 64 اتاق، 4 تالار، یک کتابخانه بزرگ همراع با 4 سالن دارد. بخش دیدنی این باغ تالارهای موجود در ساختمان‌هاست که با آینه کاری، نقش و نگارهای طلایی و چلچراغ‌های جذاب به زیبایی تزئین شده است. در این مجموعه تاریخی ساختمان‌های دلگشا و تالار قلمدان بسیار چشم‌نواز هستند.

تالارهایی جذاب و آثاری فاخر در مجموعه نگارستان

موزه کمال الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک، معروف‌ترین نقاش دوره قاجار است. از این استاد بزرگ و شاگردان وی تابلوهای نقاشی تماشایی و زیبایی در موزه‌ای کمال الملک باغ نگارستان در معرض بازدید قرار دارد. اسامی هنرمندانی که آثارشان در این مجموعه گرد آمده از این قرار است:

جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید!

ابوالحسن صدیقی، آرشاک، اسکندر مستغنی، اسماعیل آشتیانی، جعفر پتگر، جمشید امینی، حسنعلی وزیری، حسین شیخ، حسینعلی مؤیدپردازی، رسام ارژنگی، رضا شهابی، رضا صمیمی، غلامعلی سیف ناصری، شوکت‌الملوک شقاقی، صدرالدین شایسته شیرازی علی اصغر پتگر، علی رخساز، علی کریمی، علی محمودی، علی‌اشرف والی، علی‌اکبر صنعتی، علی‌اکبر نجم‌آبادی، علی‌اکبر یاسمی، عباس کاتوزیان، علی‌محمد حیدریان، عفت‌الملوک شقاقی، مارکار قرابگیان، محسن سهیلی، محمدعلی فروغی، محمود اولیا، مصطفی نجمی، مهدی تائب، مهدی سجادی، میرمصور ارژنگی، میشا (میکائیل) شهبازیان، ناصر شهبازی، هادی تجویدی، یحیی دولتشاهی، دوستعلی معیرالممالک و هوشنگ پیمانی.

نقاشی‌های علی اسفرجانی

علی اسفرجانی از هنرمندان هنرهای ملی و سنتی ایران است که در زمینه‌های چون مینیاتور، تذهیب و معرق سوخت متبحر بود. مجموعه‌ای از آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی گنجینه‌ای نفیس از ۱۸ تابلو مینیاتور معرق سوخت است که طبق وصیت ایشان، توسط خانواده محترم ایشان در سال ۱۳۸۶ به مجموعه باغ موزه نگارستان اهدا شد.

این مجموعه هم‌اکنون در تالاری به نام وی در مجموعه به نمایش گذاشته شده است. تابلوهای سوخت و معرق علی اسفرجانی، برگرفته و تکامل یافته از هنر جلدسازی و صحافی است.

جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید!

سوخت یا سوخته، هنری ظریف و قدیمی است که روی جلد کتاب‌های نفیس و گران‌بها، تابلوهای تزیینی و جلدهای قرآن به کار می‌رفته است.

تالار منیر فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان از برجسته بانوان هنرمند ایران است که نقاش و جمع‌آوری‌کننده‌ هنرهای مردمی است. وی تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی، نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده و آثار مدرنی خلق کرده است. سبک هنری وی از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش و کارآموزی در نیویورک پدید آمده است.

سبک خاص فرمانفرمائیان شامل ترکیب نقاشی پشت شیشه، آینه‌کاری، خاتم کاری، هندسه اسلامی و طراحی معمارانه است. در سال ۲۰۱۵، آثار فرمانفرمائیان، به عنوان نخستین هنرمند ایرانی، در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم به نمایش درآمد. تاکنون آثار این هنرمند به‌طور گسترده‌ای در ایران، امریکا، اروپا و خاورمیانه به نمایش گذاشته شده است؛ از جمله آن‌ها می‌توان به موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و موزه گوگنهایم در نیویورک اشاره کرد.

این مجموعه شامل ۵۱ اثر ارزنده از این هنرمند است. این آثار به‌دلیل سبک خاص، که نوعی از انتزاع هندسی است، ترکیبی از طرح‌های سنتی اسلامی و مدرن به شمار می‌رود. همچنین ترکیب نقاشی‌های پشت‌شیشه‌ای سنتی، آینه‌کاری و اصول هندسه اسلامی توانسته با یک درک مدرن هنری، به این آثار امتیاز ویژه‌ای ببخشد.

جذاب‌ترین تالارهای باغ نگارستان را حتما ببینید!

تالار ملک الشعرای بهار

تالار به تالار که پیش می‌روید، احتمالاً با آهنگی از شعرخوانی شاعران بزرگی همچون شهریار یا ملک الشعرای بهار و یا شاعران گرانقدر دیگر، فضای متفاوت‌تری را احساس کنید. در تالار ملک الشعرای بهار، اثرات او، دست نوشته‌ها، عکس و کتاب‌های شاعران را در میان این آثار می‌بینید.

تالار جهانگیر ارجمند

آثار متفاوت جهانگیر ارجمند را در تالار مخصوص او می‌بینید. تمام چهره‌های سرشناس ایرانی و سیاستمداران خارجی که می‌بینید، همگی هنر دست جهانگیر ارجمند است. در این تالار شاهد زحمات و تلاش‌های 50 ساله این استاد مجسمه سازی هستید که به باغ موزه نگارستان اهدا کردند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید