۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 55420059

گشت و گرد در تهران به یادماندنی خواهد بود اگر با ما همراه باشید و درباره باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن بیشتر بدانید.

باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ فردوس که با نام باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود؛ یکی از باغ‌ها و جاهای دیدنی تهران است که در محله خوش آب‌وهوای باغ فردوس در شمال این شهر قرار دارد. این باغ در سال ۱۳۸۱ به موزه سینمای ایران تبدیل شده است. قدمت این باغ به دوران قاجار و پادشاهی محمد شاه می‌رسد و از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. از باغ‌های اشرافی این منطقه تنها عمارتی باقی مانده است که به آن باغ فردوس گفته می‌شود و در اختیار موزه سینما قرار دارد. سایر زمین‌های این باغ نیز تفکیک شده‌اند و تغییر کاربری پیدا کرده‌اند.

درباره باغ فردوس تماشایی

وقتی به باغ فردوس تهران برسید و از فضای مشجر و چنارهای سرسبز ورودی باغ عبور کنید، دو مجسمه برنزی از سهروردی و ابن هیثم (از دانشمندان سرشناس ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان) ایران خواهید دید. بعد از آن چشمتان به عمارت زیبای باغ خواهد افتاد. عمارتی که تنها یادگار شکوه و جلال باغ‌های فردوس است و دیگر از گذشته و نقشه باغ فردوس چیزی باقی نمانده است.

باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن

باغ فردوس ۲۰ هزار متر مربع وسعت دارد و مساحت عمارت آن هزار متر مربع است که شامل سه و نیم طبقه به عرض ۲۶ متر و به طول تقریبا ۳۴ متر است. شیب زمین این باغ از شمال غربی به جنوب شرقی است و تندی این شیب به‌گونه‌ای است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است. تمامی اتاق‌ها و سالن‌های ساختمان باغ، گچ‌بری‌های بسیار زیبایی در زیر حاشیه سقف دارد که از جمله می‌توان به مقرنس‌کاری‌های گل و شاخ و برگ اشاره کرد.

باغ فردوس در طی زمان و در هر دوره، تغییرات زیادی پیدا کرده است و بسیاری از بخش‌های آن تخریب شده و استخرهای متعدد، قنات، ساختمان و عمارت‌هایی دیگری نیز داشته است. حتی بعد از تبدیل شدن باغ فردوس به موزه سینما تغییرات جزیی مانند نورپردازی داخل و خارج عمارت، پوشاندن دیوارهای داخلی با گچ، تقسیمات داخلی با دیوارهای سبک و کف سازی در عمارت باغ صورت گرفته و ساختمان‌هایی نیز به آن اضافه شده است.

باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن

موزه سینما؛ جاذبه‌ای دیدنی در دل باغ فردوس

باید این نکته را یاد آور شویم، موزه سینما که هدف اصلی آن حفظ و ثبت میراث سینما ایران است، از سال 1373 پا گرفت. پس از آن به همت بسیاری از هنر دوستان و عوامل سینمای ایران نظیر زنده یاد عباس کیارستمی و همچنین زنده یاد عزت الله انتظامی موزه سینما به صورت رسمی در سال 1377 تاسیس شد.

پس از تلاش های فراوان در سال 1377 موزه سینمای ایران در ساختمان قدیمی و اولیه خود ( واقع در خیابان لاله زار تهران ) گشایش می یابد.

همان طور که پیش تر نیز گفتیم در شهریور ماه 1381 یعنی چهار سال پس از گشایش اولیه، موزه سینما به مکان فعلی خود، یعنی باغ فردوس خیابان ولیعصر تهران منتقل شد.

عمارت باغ فردوس، که به عنوان موزه سینما شناخته می شود شامل بخش های مختلفی می شود که به اختصار به معرفی برخی از آن های می پردازیم:

تالار آغازگران: در این تالار با اولین تجهیزات سینمای ایران آشنا می شوید.

تالار صدا و دوبله موزه سینما: در این تالار ابزار و تجهیزات قدیمی مربوط به هنر و صنعت دوبله و صدابرداری ایران جمع آوری شده اند. در این تالار دیدنی موزه سینما، به وضوح تاریخ دوبله سینما ایران قابل لمس است.

باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن

تالار معاصران: در این تالار، حدود هفتصد پرتره از برترین عوامل سینمای ایران را مشاهده خواهید کرد.

تالار جوایز باغ فردوس: در این تالار برجسته ترین و ارزشمند ترین جوایز تاریخ سینما ایران از برترین جشنواره های جهانی نظیر کن، برلین و ... نگهداری می شود و قابل مشاهده برای عموم است.

تالار تماشاخانه موزه سینما: در این بخش یادمان هایی از سینما ایران در دهه 30 و 40 قرار دارد. علاوه بر این یادمان ها، پوستر و عکس های پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران نیز وجود دارد.

تالار علی حاتمی: در اصلی ترین بخش عمارت باغ فردوس، یعنی شاه نشین آن، تالار علی حاتمی قرار داد. این تالار موزه سینما، شامل یادبودهایی از علی حاتمی به همراه مجسمه او می باشد.

تالار نام آوران سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما، تصاویری از برجسته ترین و نام آورترین هنرمندان سینما ایران نظیر داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و ... را مشاهده خواهید کرد.

تالار خانه فرهاد: در این بخش از موزه سینما، برخی از وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده معاصر جمع آوری شده اند.

باغ فردوس و جاذبه‌های دیدنی آن

سالن های نمایش در موزه سینما

در مجموعه باغ فردوس ( یا همان موزه سینما ) سه سالن نمایش فیلم با نام های سالن فردوس، سالن سینماتوگراف و سالن تمدن وجود دارد که پرده هایش میزبان بسیاری از فیلم های روز سینمای ایران هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید