خوردنی‌های شیرین ارومیه بی‌همتا هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد، بدانید.

سوجوق

سلام نو _ سرویس گردشگری: با سفر به هر گوشه از کشور شما با خوراکی‌های محلی منحصر به فرد بسیار زیادی مواجه خواهید شد که شاید در دیگر مناطق ایران، امکان چشیدن مزه آنها را نداشته باشید. ارومیه نیز یکی از شهرهایی است که به دلیل فرهنگ غنی و تمدن کهن، خوراکی‌های محلی بسیاری را شامل می شود.

چند خوراکی شیرین و خوشمزه در ارومیه

باستیخ (لوزانک، باسلق)

از دسرهای خوش طعم و رنگ ارومیه پاستیخ یا لوزانک است که بیشتر در سفره‌های عید نوروز یا شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مواد اولیه این دسر می‌توان به نشاسته، شیره‌ انگور، هل پودر شده، گلاب و مغز گردو اشاره کرد؛ هنگام سرو این دسر را به شکل لوزی برش می‌دهند، به همین دلیل به آن لوزانک هم می‌گویند.

کاچی (قویماخ، قیماق)

قویماخ یا همان کاچی یکی از خوراکی‌های مقوی خطه آذربایجان است که در شهرهای دیگر هم طبخ می‌شود. در تهیه کاچی از آرد، شیره انگور (دوشاب)، گردو و روغن حیوانی استفاده می‌شود. از آنجا که کاچی غذایی مقوی ست به عنوان اولین وعده غذایی زنی که زایمان کرده استفاده می‌شود؛ همچنین در روز اول ازدواج برای صبحانه عروس و داماد کاچی می‌برند.

شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد!

حلوای هویج (هویج حلواسه)

حلوا هویج، یکی از دسرهای سنتی و لذیذ ارومیه است که معمولا برای ماه رمضان، شب یلدا و چهارشنبه سوری درست می‌شود. این نسخه از حلوا که یکی از سوغاتی‌های آذربایجان غربی به شمار می‌آید، بیشتر به یک مربای فشرده و غلیظ شباهت دارد. درست کردن این حلوا و سرو آن برای سحری یا افطاری در ماه رمضان، تجربه‌ای جدید و دلچسب است؛ پس از آن غافل نشوید.

هویج، شیره انگور، شکر، گردو، هل، گلاب و زعفران از مواد تشکیل‌دهنده حلوا هویج ارومیه هستند. تفاوت بارز این حلوا با حلوای آرد گندم، در رنگ و مزه‌ آن است. رنگ حلوای هویج، نارنجی است و طعم شیرین نسبتا ملایمی دارد.

حلوا اوماج

حلوا اوماج یا «اوماج حلواسی» با اصالتی از شهر ارومیه و اردبیل، یکی از حلواهای محبوب در ماه رمضان و ماه محرم است. این حلوا در استان‌ آذربایجان شرقی و دیگر شهرهای آذربایجان غربی نیز طبخ می‌شود و تهیه آن به‌خصوص در ماه رمضان و مراسم عزاداری در شهرهای تبریز، زنجان و گرگان مرسوم است. طرز تهیه حلوا اوماج بسیار ساده است.

شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد!

سوجوق

از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین شیرینی‌های ارومیه که با نشاسته، شیره انگور، هل، ادویه مخصوص سوجوق و گردو تهیه می‌شود. این مواد را به هم ترکیب می‌کنند تا به شکل خمیر در بیایید، سپس بین خمیر را با انواع مغز آجیل پر می‌کنند و به شکل لوله‌های باریک درمی‌آورند؛ هنگام سرو آن‌را با کنجد یا پودر نارگیل تزئین می‌کنند و برش می‌دهند.

حلوا نثار

از حلواهای مشهور ارومیه که با آرد، روغن، زعفران، هل، گلاب و نثار (پودرقند) تهیه می‌شود و در مراسم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلوا نثار، یکی از انواع حلوا است که بیشتر در ماه رمضان و مراسم مذهبی در شهر ارومیه درست می‌شود. این حلوا را می‌توان با آرد سفید یا نخودچی درست کرد. حلوا نثار ارومیه بافت ترد و لطیفی دارد. این حلوا در دهان آب می‌شود و بسیار خوشمزه و خوش‌عطر است.

نکات مهم برای تهیه حلوا نثار

  • برای تهیه یک حلوای خوش‌عطر، هل سبز را به‌صورت تازه آسیاب و الک کنید.
  • حلوا نثار خیلی راحت پودر می‌شود؛ پس اگر در حین کار برای شکل دادن آن دچار مشکل شدید، کافی است ۲۰ گرم کره بیشتر در حلوا بریزید.

شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد!

  • شما می‌توانید آرد نخودچی را حذف کنید و به‌جای آن، مقدار آرد سفید را زیاد کنید. در نظر داشته باشید که آرد نخودچی باعث پوکی و لطافت حلوا می‌شود.
  • از آرد سفید قنادی برای تهیه این حلوا استفاده کنید.
  • زعفران را غلیظ دم کنید تا رنگ خوبی به حلوا بدهد و مجبور به افزودن دوباره زعفران به حلوا و شل کردن حلوا نشوید.
  • پس از خاموش کردن حرارت، سرعت عمل داشته باشید تا حلوای شما سرد نشود.
  • شما می‌توانید حلوا را از یک روز قبل آماده کنید.
  • حلوا نثار تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر در ظرف دربسته قابل نگهداری است.

خوراکی‌های شیرین‌تر و دلپذیر ارومیه

نقل ارومیه

نقل، یکی از شیرینی‌های خانگی نوروز شهر ارومیه است که با شیره شکر، انواع مغزها (بادام، پسته، بادام زمینی و گردو) و طعم‌دهنده‌هایی چون زعفران، عرق بیدمشک، تخم گشنیز، وانیل، گلاب غلیظ، زنجبیل، دارچین، تخم شنبلیله و گل محمدی درست می‌شود. نقل‌ها از دیرباز در ارومیه به‌جای قند مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به‌علت دارا بودن عطر و طعم فوق‌العاده از محبوبیت بسیاری برخوردار بودند.

شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد!

نقل‌ها در اندازه و طعم‌های متفاوتی تولید می‌شوند و از مشهورترین انواع آن‌ها در ارومیه می‌توان به نقل بیدمشک (نقل ابریشمی)، نق زلعفرانی و نقل گل محمدی اشاره کرد.

نقل در ایران به‌عنوان نمادی از شادی و خوشی شناخته می‌شود. یکی از سنت‌های دیرینه مرتبط به نقل در ایران در مجالس عروسی است؛ زمانی که روی سر عروس و داماد نقل پاشیده می‌شود تا خوشی در زندگی آن‌ها امتداد پیدا کند. تهیه نقل در گذشته بسیار مشکل بود و گذشتگان با لوازم ساده و دستی خود، شکر را ذوب می‌کردند. آن‌ها نقل را در دیگ‌های چرخشی به نام قازان با اسانس بیدمشک، دارچین، زعفران و وانیل به‌همراه مغزهای مختلف درست می‌کردند.

حلوای گردو

حلوا گردو که بیش‌تر به حلوای شب یلدا در ارومیه مشهور است، بسیار محبوب بوده و از تنقلات اصلی شب یلدای ارومیه‌ای‌های مهمان‌نواز است. این حلوای مقوی را از گردو، شکر، گلوکز و شیره انگور درست می‌شود و در صورت تمایل، درنهایت به آن مغز پسته هم اضافه می‌کنند.

شیرین‌ترین خوراکی‌های ارومیه که باید امتحان کرد!

نکات مهم برای تهیه حلوا گردویی

  • هم زدن مداوم حلوا باعث جلوگیری از چسبیدن آن به قابلمه می‌شود.
  • شعله گاز در حین پخت حلوا باید کم باشد.
  • شما با نم‌دار کردن انگشتانتان می‌توانید قبل از سرد شدن حلوا آن را تزئین کنید.
  • برای تزئین حلوا گردویی می‌توان از شکلات شیری آب شده استفاده کرد.
  • برخی افراد به حلوا گردویی به‌جای شیره انگور، زعفران دم‌کرده اضافه می‌کنند.
کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    بسیار زیبا بود به عنوان یک اورمیه ای چیز هوایی هم یا گرفتم.
  • آتیلا IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    یاشاسین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید