۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 55419049

شکم‌گردی در ارومیه دلپذیر و مهیج است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی و محبوب در ارومیه بیشتر بدانید.

چند غذای محلی و محبوب در ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای خطه آذربایجان همیشه از نظر تنوع و طعم زبانزد بوده است؛ امروز به غذاهای محلی آذربایجان غربی می‌پردازیم و به سراغ غذاهای سنتی ارومیه می‌رویم. شما را با انواع غذاهای ارومیه‌ای و دسرهای ارومیه آشنا می‌کنیم، شاید رنگ و لعاب این غذاها شما را وسوسه کند که یا آن‌ها را امتحان کنید و یا خودتان دست به‌کار شوید و شروع به پخت و پز کنید.

غذاهای محبوب و محلی ارومیه را امتحان کنید

گوزلمه (جوزلمه)

گوزلمه در زبان ترکی به معنای «منتظر نشو» است و نوعی از غذاست که به سادگی و به سرعت طبخ می‌شود. در پخت این غذا از ماست چکیده، تخم‌مرغ، سیر، روغن و ادویه‌جات مانند نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. بنا به سلیقه می‌توان از گردوی خردشده، آویشن و نعنا داغ نیز در پخت استفاده کرد. این غذا در ترکیه به نام شوربای ماست معروف است که تنها در نوع طبخ با گوزلمه تفاوت دارد، می‌توانید این غذا را با نان سرو کنید.

ارومیه خورش

از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های آذربایجان غربی، ارومیه خورش (خورشت) است که از گوشت، لوبیا سفید (یا چیتی)، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعم خاص خود را دارد؛ این غذا شبیه خوراک لوبیا چیتی یا همان لوبیای گرم است.

چند غذای محلی و محبوب در ارومیه

خورش کنگر

از خورش‌های خوشمزه‌ و سنتی ارومیه، خورش کنگر است که با گیاه کنگر طبخ می‌شود. کنگر را جدا سرخ می‌کنیم (گاهی نعنا و جعفری هم به آن می‌افزایند)، پس از آن، پیاز داغ را با گوشت تفت داده و کنگر سرخ شده، ادویه، نمک و آب را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از سی‌ دقیقه رب‌ گوجه، لیموی خشک و غوره را افزوده و منتظر می‌مانیم تا خورش جا بیفتد.

شورجه ارومیه

از دیگر خوراک‌های خوشمزه ارومیه می‌توان به شورجه اشاره کرد؛ غذایی که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. مواد اولیه برای پخت این غذا ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ ذرت است که می‌توانید آن ‌را هم با برنج و هم بدون برنج میل کنید. شورجه غذای محلی خوشمزه و حاوی انواع ویتامین‌هاست که از نظر محققان طب سنتی در کنترل چربی، کلسترول خون، تقویت دندان و استخوان بسیار مفید است.

یتیمچه

یتیمچه از آن غذاهایی است که در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شود و به دلیل نبود گوشت به آن یتیمچه می‌گویند.

چند غذای محلی و محبوب در ارومیه

در آذربایجان غربی برای طبخ این غذا از بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) و برای مقوی‌تر شدن غذا از گوشت استفاده می‌کنند. در برخی از نقاط مثل نیشابور نخود و عدس هم در این غذا می‌ریزند. غذای محلی یتیمچه جزو غذاهایی‌ست که با نان سرو می‌شود. در کنار این غذای دلچسب می‌توانید از دوغ محلی یا ماست رقیق شده با سیر استفاده کنید.

کوفته مرغ

در ارومیه با استفاده از مرغ، کوفته ای خوشمزه با نام کوفته مرغ طبخ شده که به عنوان یکی از غذاهای محلی و سنتی این شهر شناخته می شود.در پخت این کوفته علاوه بر مرغ از لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی تازه، گردو، پیازداغ و آرد استفاده می شود. کوفته مرغ طعم بی نظیری داشته و درمیان اهالی این شهر طرفداران بسیاری دارد.

محبوب‌ترین غذاهای محلی ارومیه

گیزاتما

گیزاتما غذایی است که طبخ آن بسیار ساده است؛ در پخت گیزاتما از بادمجان، کدو، سیب‌زمینی، سیر و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود.

چند غذای محلی و محبوب در ارومیه

در تهیه این غذا برخی هویج را نیز اضافه می‌کنند؛ برای پخت تمامی مواد را سرخ کرده و سپس در سس با هم ترکیب می‌کنند. می‌توانید این غذای ساده را با سیر له‌شده و ماست رقیق‌شده نوش جان کنید. در زبان ترکی گیزاتما به معنی سرخ‌کردنی است.

دلمه برگ مو (یارپاخ دولماسه)

آذری‌ها بهترین نوع دلمه برگ مو را طبخ می‌کنند، مواد اولیه این دلمه برنج، برگ مو، لپه، گوشت، تره، انواع سبزی‌های معطر و ادویه‌جات است. استفاده کردن از چند نوع سبزی که به‌ صورت خود رو در اطراف شهرهای ارومیه می‌روید، عطر و مزه این دلمه را بسیار لذیذ و دل‌چسب کرده است.

دلمه کلم

دلمه کلم هم مانند دلمه برگ مو یکی از معروف‌ترین غذاهای خطه آذربایجان است. دلمه کلم ارومیه طعم لذیذی دارد و برای تهیه آن از کلم، گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، سماق، آب‌غوره یا سرکه، سبزی (جعفری، نعنا، ترخون و…) و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در شهر ارومیه هر چه دلمه‌ها کوچک‌تر باشند، نشان از سلیقه و هنر کدبانو است. براساس ذائقه‌تان می‌توانید از آب سماق، سرکه و شیره انگور استفاده کنید.

چند غذای محلی و محبوب در ارومیه

یارما شورباشی یا سوپ بلغور

یکی از غذاهای محلی ارومیه که در دسته خانواده سوپ ها قرار می گیرد، سوپ بلغور یا به گویش محلی یارما شورباشی است.این غذا که به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای سنتی ارومیه شناخته می شود از ترکیب پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، لوبیا قرمز، بلغور و مرزه تهیه می شود.این غذا بسیار لذیذ و خوش طعم بوده و در ارومیه دارای طرفداران بسیاری است.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید