ارومیه تاریخی پر بار دارد به همین جهت با ما همراه باشید تا بدانید دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارومیه یکی از بهترین مقاصد سفر بوده و همه روزه مسافران و گردشگران بسیاری برای بهره مندی و بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی آن سفر می کنند.

چند دیدنی جذاب و تاریخی ارومیه

مدرسه هدایت

مدرسه هدایت از جمله مکان های دیدنی ارومیه است که کاملا حس و حال زمان قاجار را در شما زنده خواهد کرد. پنجره‌های قدی با شیشه‌های رنگی و ستون‌های آجرچینی فیروزه‌ای در کنارش، پنجره‌های کوچک نورگیر متعدد برای قسمت زیرزمین بنا و حیاطی باصفا همگی حال و هوای خانه‌های شاه نشین دوران قاجار را نشان می‌دهند. مدرسه هدایت در ابتدا خانه‌ای برای استفاده شخصی یکی از بزرگان قاجار بود. اما بعدها تغییر کاربری داده و به مدرسه تبدیل شد.

آدرس مدرسه هدایت: ضلع غربی خیابان امام، کوچه مهر

ساختمان شهرداری ارومیه

ساخت ساختمان شهرداری ارومیه به دوران پهلوی بازمی‌گردد. در سال ۱۳۰۷ رضا شاه دستور ساخت این بنا را داد و ساخت آن در ۱۳۱۰ هجری شمسی به پایان رسید. معماری بنای شهرداری ارومیه توسط معمار آلمانی با الهام از ساختمان بلدیه تبریز ساخته شده است.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

بنای باشکوه شهرداری ارومیه در میدانی قرار دارد که در مرکز آن آبنماهای بلندی هم نصب شده و جلوه ویژه‌ای به میدان و ساختمان می‌دهد. در این میدان بناهای تاریخی دیگری هم از جمله ساختمان ستاد ۶۴ و ساختمان شهربانی یا موزه فعلی وجود دارد که می‌توانید در کنار بازدید از ساختمان شهرداری آن‌ها را هم ببنید.

آدرس ساختمان شهرداری ارومیه: خیابان امام ارومیه، میدان ایالت (انقلاب کنونی)

ساختمان شهربانی ارومیه

همانطور که گفته شد، ساختمان شهربانی یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که در کنار لذت بردن از معماری خاص و زیبای ساختمان، می‌توانید از موزه مردم شناسی آن هم بازدید کنید. در واقع امروزه این ساختمان به عنوان موزه مردم شناسی ارومیه شناخته می‌شود. داخل این بنا غرفه‌هایی برای معرفی فرهنگ و اصالت مردم ارومیه و سنت‌های کهن آن‌ها وجود دارد. مجسمه‌هایی هم ساخته شده که هر کدام لباس محلی منطقه‌ای مخصوص را به تن داشته و بدین گونه لباس‌های محلی آن منطقه را در معرض نمایش می‌گذارند. ساختمان شهربانی هم همراه با ساختمان شهرداری در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی و به دستور رضا شاه ساخته شد.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

آدرس ساختمان شهربانی یا موزه مردم شناسی ارومیه: میدان ایالت، در کنار ساختمان شهرداری

کلیسای مار دانیال

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه کلیسای مار دانیال است. برای دیدن کلیسای مار دانیال باید از سمت شمال در حدود ۵ کیلومتر از ارومیه دور شوید. این کلیسا در روستایی به نام نازلو و بالای تپه‌های باستانی در ساحل رود نازلو چای قرار دارد. قدمت کلیسای مار دانیال به دوره ساسانی بازمی‌گردد. هر چند که بنای اصلی طی جنگ جهانی اول تا حدودی تخریب شد، اما بازسازی‌های لازم انجام شده و اکنون بازدیدکنندگان می‌توانند نمای کامل و زیبایی از این کلیسا در دامن طبیعت ببینند. در کنار این کلیسای تاریخی می‌توانید از طبیعت سرسبز و رودخانه و تپه‌های زیبا هم لذت ببرید.

آدرس کلیسای مار دانیال: روستای نازلو، ۵ کیلومتری ارومیه

جاذبه‌های تاریخی و دیدنی ارومیه

مدرسه ۲۲ بهمن

مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن که تا چند سال پیش هم استفاده می‌شد، اکنون به دلیل اهمیت تاریخی آن به مکانی محافظت شده تبدیل شده و دولت با تبدیل آن به یک مدرسه موزه، از این ساختمان به عنوان جاذبه گردشگری استفاده خواهد کرد.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

قدمت مدرسه ۲۲ بهمن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. مدرسه‌ای که حدود ۸۰ سال پیش و به دستور رضا شاه ساخته شد.

آدرس مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه: تقاطع خیابان امام و خیام شمالی

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع یکی از آثار تاریخی ارومیه است که در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر است. برخی معتقد هستند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شده که سبک تزیینات، گچبری‌ها، ستون‌بندی‌ها و طاق‌های مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان است.

تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست، اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته‌های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد در ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ با شماره‌ی ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم (نام‌های دیگر این کلیسا حضرت مریم، مارت مریم و شرق آشور است) یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است که طبق برخی روایات، دومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین است. این کلیسا در سال ۳۲ میلادی ساخته شده و در قرون گذشته، محل دفن اموات بوده است. گفته می‌شود این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد مشهور زرتشتیان بود؛ هنگام تولد حضرت مسیح، موبدان زرتشتی ساکن این معبد، ستاره‌ی درخشان در حال حرکتی را می‌بینند که به سوی شرق می‌رود و آن را نشانه‌ای از تولد منجی می‌دانند و به سمت اورشلیم می‌روند. آن‌ها پس از بازگشت به ارومیه، این آتشکده را به کلیسا تبدیل می‌کند و به تبلیغ آیین مسیح می‌پردازند. نمای فعلی این کلیسا، به دوره ساسانی بازمی‌گردد.

اگر از کلیسای ننه مریم دیدن کنید، خواهید دید نمای داخلی کلیسا شبیه آنچه که در ذهن خود مجسم می‌کنید، مانند کلیساهای دیگر نیست؛ کلیسای ننه‌مریم با قالی‌های دست‌بافت مفروش شده، سقف آن کوتاه است و دالان‌های تو در تو و محرابی در گوشه‌ای از آن قرار دارد، همراه با عکس عیسی مسیح که کشیش هنگام اجرای مراسمات در جلوی آن می‌ایستد.

دیدنی‌های تاریخی ارومیه کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یعقوب غفارزاده گوگانی ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    خیلی مفید بود من حدود بیست ودو سال است که ساکن ارومیه هستم برام خیلی مفید واقع شدبا تشکر فراوان ازتهیه کننده ی این متن کمال تشکروقدردانی را دارم
  • یعقوب غفارزاده گوگانی ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    خیلی مفید بود من حدود بیست ودو سال است که ساکن ارومیه هستم برام خیلی مفید واقع شدبا تشکر فراوان ازتهیه کننده ی این متن کمال تشکروقدردانی را دارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید