سفر به ارومیه نوعی گشت‌وگرد تاریخی را همراه دارد، از این رو به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه می‌پردازیم.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: ارومیه مثل همه شهر های ایرانی جاذبه گردشگری و تاریخی فراوانی دارد که در اینجا با مهم‌ترین آنها آشنا خواهیم شد.

دیدنی‌های تاریخی جذاب و مهم ارومیه

کلیسای حضرت مریم

طبق نظر مورخان، کلیسای ننه مریم (مارت مریم) که عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان را دارد در ابتدا معبد زرتشتیان و یک آتشکده بوده است. در آن زمان وقتی زرتشتیان ستاره‌ای در حال حرکت به سمت شرق دیده‌ و آن را نشانه‌ای بر تولد مسیح (ع) در نظر گرفته‌اند، خود نیز به سمت اورشلیم به راه افتاده‌اند. آن‌ها پس از بازگشت به ارومیه این آتشکده‌ را به کلیسا تبدیل کرده‌ و به ترویج دین مسیحیت پرداخته‌اند. کلیسای حضرت مریم در طول سال‌های طولانی چندین بار مرمت شده است. داخل کلیسا چندین سنگ قبر وجود دارد که گفته می‌شود مقبره روحانیون مسیحی است.

آدرس کلیسای حضرت مریم: خیابان امام، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

کلیسای مارسرکیس

در ۱۲ کیلومتری غرب ارومیه کلیسای دیگری به نام کلیسای مارسرکیس در دامنه کوه سیر واقع شده است. این کلیسا در دوران ساسانی و به دستور همسر پادشاه ساسانی که مسیحی بود، ساخته شد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه

کلیسای مارسرکیس از نظر مذهبی برای ارامنه و آشوری‌ها ارزش بسیاری دارد. به طوری که هنوز هم برخی از آنان برای زیارت به این کلیسا می‌روند. کلیسای مارسرکیس از معدود بناهای تاریخی ارومیه است که پس از گذشت چندین قرن هنوز هم ظاهر اولیه خود را حفظ کرده است. برای دیدن آن باید به کوه سیر ارومیه بروید. در کنار بازدید از کلیسا می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی کوه سیر هم لذت ببرید که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شوند.

آدرس کلیسای مارسرکیس: ۱۲ کیلومتری غرب ارومیه، دامنه کوه سیر

کلیسای پطروس پولس

قدمت این کلیسا به قرن ۸ میلادی بازمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای آشوری است. پطروس پولس یک سالن کوچک اصلی و چندین اتاق دارد که در طول سال‌ها به ساختمان اصلی اضافه شده‌اند. برای ساخت بنای کلیسا از سنگ و کاه و گل استفاده شده است.

آدرس کلیسای پطروس پولس: کلیسا کندی در ۸ کیلومتری شرق ارومیه

بازار سنتی ارومیه

بازار سنتی یکی از مناطق دیدنی ارومیه است که علاوه بر جاذبه گردشگری، پس از بازسازی‌های لازم هنوز هم به عنوان بازار مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه

در این بازار لوازم سنتی و سوغات ارومیه بیشتر عرضه می‌شود. قدمت بازار سنتی ارومیه به زمان صفویه باز می‌گردد و اغلب بخش‌های آن همچنان معماری سنتی خود را حفظ کرده‌اند. همچنین در کنار بازار، مسجد جامع و حمام هم وجود دارد که از نظر تاریخی به زمان زندیه و قاجاریه مربوط هستند.

آدرس بازار سنتی ارومیه: خیابان امام در شرق ارومیه

چند جاذبه تاریخی مهم‌تر ارومیه

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه بوده که در خیابان اقبال این شهر قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود. این مسجد در مجاورت ضلع جنوبی بازار ارومیه قرار گرفته و مربوط به دوره ایلخانی است.

برخی از محققین معتقدند این بنا، ابتدا آتشکده بوده و بعد از تسلط مسلمانان، ویران شد و سپس در قرن هفتم هجری قمری، بر روی آن مسجدی ساخته شد. سبک تزئینات، گچ بری‌ها، ستون بندی‌ها و طاق‌های مسجد، به سبک معماری سلجوقیان است. مسجد جامع با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می‌شود، به بازار راه دارد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه

مسجد تاریخی جامع ارومیه، یکی از بناهای صده هفتم (ه. ق) بوده که در سال های اخیر به دلیل کم توجهی و ساخت و سازهای غیرمجاز، دستخوش تغییراتی شده و امروز نیازمند مرمت و حفاظت جدی است.

از خصوصیات بارز این مسجد، شباهت قسمت قدیمی آن با کاخ ساسانی دامغان بوده و بنا بر روایتی، این مسجد پیش از این، معبدی در دوره ساسانی بوده است. هسته نخستین مسجد جامع ارومیه، همان شبستان گنبد است که ساختمان آن به دوران سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری تعلق دارد و ۴۰ ستون متصل به این شبستان گنبددار، مربوط به دوران ایلخانی هستند.

بنای سه گنبد

بنای سه گنبد ارومیه ، نام برجی در جنوب‌شرقی شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان‌غربی در ایران است. بنای سه گنبد ارومیه آرامگاه بوده و در سال ۵۸۰ قمری و یکی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ارومیه می باشد. مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری بوده و در مدخل بناسه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است.

یخچال نه پله

از آثار دیدنی و تاریخی ارومیه می‌توان یخچال دوقوزپله یا نه پله، واقع در خیابان عسگرخان، محله دوقوز پله را نام برد.

مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ارومیه

این مکان قدیمی از دو بخش هشتی ورودی و سالن اصلی ذخیره یخ شکل گرفته و در گذشته برای جمع آوری و انبار یخ مورد استفاده قرار می گرفت.

این بنا از آثار دوره قاجار و فاقد تزئینات خاص معماری بوده که از سنگ و آجر ساخته شده و تزئینات آن محدود به دقتی است که در چیدن سنگ ها و آجرها به کار رفته است. یخچال دوقوز پله به علت فرم خاص معماری و نوع مصالح به کار رفته در آن، تا کنون سالم مانده و صدمات جدی ندیده و اکنون به خانه آبگینه معروف است.

مدرسه هدایت

مدرسه هدایت ارومیه در ابتدا یکی از خانه‌های قدیمی شهر ارومیه و متعلق به یکی از بزرگان ایل قاجار بوده است که در سال ۱۳۴۷ توسط مالک جدید به مدرسه تغییر کاربری داد. متأسفانه به علت تخریب کتیبه‌های مربوط به بنا، تاریخ دقیق احداث و نام معمار سازنده آن مشخص نیست اما با توجه به نوع مصالح و فرم معماری، تاریخ احداث آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید