آبشارهای خرم‌آباد دیدنی و جذاب هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره ۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد بیشتر بدانید.

۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: بدون شک با شنیدن نام استان لرستان به یاد آبشارهای خروشان و تماشایی آن خواهید و خیلی‌ها برای دیدن این جاذبه‌های دیدنی راهی این منطقه می‌شوند در همین راستا در ادامه به سه آبشار حیرت‌آور و تماشایی در خرم‌آباد می‌پردازیم.

آبشار نوژیان؛ دیدنی و تماشایی

آبشار نوژیان، پس از آبشار بیشه یکی از مشهورترین آبشارهای لرستان است و از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود. آبشار نوژیان در فصل بارندگی پرآب است و عرض آن بیشتر و در فصل‌های بی‌آبی عرض آن کم می‌شود. به‌علت همین تغییر شکل آبشار است که قدیمی‌ها اسم آن را «نوژیان» یعنی «آبِ زنده» گذاشته‌اند. تماشای آبشاری بلند و زیبا در دل طبیعت بسیار دل‌انگیز و و دل‌چسب است؛ به‌ویژه اگر مسیری طولانی را نیز تا رسیدن به آن طی کرده باشید آن وقت صدای شنیدن رقص بازی آب و صخره خستگی را از تنتان بیرون می‌برد.

آب این آبشار از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود. در سمت راست آبشار نوژیان رودخانه‌ی کوچکی وجود دارد که آب آن نیز از چشمه‌های متعدد همین منطقه تأمین می‌شود.

۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

این آب‌ها در ادامه‌ مسیر خود، به رودخانه‌ی سزار می‌ریزند. آب رودخانه‌های این منطقه مناسب پرورش ماهیان سردآبی مثل قزل‌آلا است و در مناطق پایین‌تر از آبشار حوضچه‌های پرورش ماهی وجود دارد.

یکی از مواردی که آبشار نوژیان بابت آن شهرت دارد، وجود گیاهان دارویی در اطراف خود آبشار و بالای کوه تاف است که باعث می‌شود مردم زیادی تنها به همین علت به این منطقه سفر کنند. کسانی که به این آبشار سفر می‌کنند، می‌توانند از گردشگاه جنگلی نوژیان هم دیدن کنند که بالای کوه تاف قرار دارد.

ایران، استان لرستان، ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، نزدیکی روستای نوژیان

آبشار افرینه؛ یک جاذبه حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

آبشار افرینه یکی از جاهای دیدنی خرم آباد در استان لرستان است که به‌عنوان تفرجگاهی منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. این آبشار که بین خرم آباد و پلدختر قرار دارد، از پرآب‌ترین آبشارهای ایران و لرستان است که از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود و به‌دلیل ساختار خاص و متفاوتی که دارد، گردشگران زیادی بازدید از آن را در فصول بهار و تابستان در برنامه خود می‌گنجانند.

۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

دسترسی آسان و نزدیکی آبشار افرینه به جاده سراسری نیز مزید بر علت شده است تا گردشگران هنگام عبور از جاده‌ خرم آباد-اندیمشک، از این آبشار بازدید کنند.

سرچشمه آبشار افرینه در خرم‌آباد قرار دارد. پس از آنکه رود افرینه و چمشک به یکدیگر می‌رسند، با عبور از مسیری پرپیچ‌وخم در نهایت این آبشار دیدنی را تشکیل می‌دهند. آب آبشار نیز مسیر خود را ادامه می‌دهد تا به رودخانه کشکان می‌ریزد. آبشار افرینه از تعدادی آبشار کوچک و بزرگ خروشان تشکیل شده است که ارتفاع بلندترین آن‌ها به ۲۰ متر می‌رسد.

آبشار افرینه از این نظر منحصربه‌فرد و زیبا است که آب آن از میان شیارهای صخره‌هایی پهن به پایین می‌ریزد و تصویری رویایی خلق می‌کند؛ شیارهایی که عرض آبشار را ناپیوسته کرده‌اند.

علاوه بر این، برخلاف سایر آبشارهای لرستان که اغلب فصلی هستند و فقط برای مدت کوتاهی در سال جریان دارند؛ آبشار آفرینه چهار فصل است و در تمام طول سال حوضچه‌ای پرآب دارد. همچنین این آبشار یکی از پرآب‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که به‌گفته مردم بومی تاکنون خشک نشده است.

آدرس: استان لرستان، پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای افرینه

۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

آبشار وارک؛ از آبشارهای تماشایی خرم‌آباد

آبشار وارک، در فصول مختلف سال، گاهی پرآب‌ و گاهی کم‌آب‌تر می‌شود؛ اما هرگز تا به امروز خشک نشده است. زمانی که آب آبشار حجم و سرعت بیشتری دارد، رنگ آب سفیدتر و زیبایی آن دوچندان می‌شود. مواقعی که آب کم است، حجم آن تغییر می‌کند و در طبقه اول آبشار، ارتفاع آب، به هفت متر با عرض ۱۲ متر و در طبقه دوم، ارتفاع آن به پنج متر با عرض پنج‌ونیم متر می‌رسد.

آبشار وارک در یک طبیعت بکر با هوای بسیار تمیز قرار دارد. آب و هوای آبشار، در بهار و تابستان معتدل و گرم است. این منطقه در ۶ ماه اول سال، طبیعتی جذاب و رویایی دارد. منطقه کوهستانی آبشار وارک از پوشش جنگلی خاصی برخوردار است و در فصل‌های گرم سال، سرسبزی و طراوت دلنشینی دارد. پوشش جنگلی و مخملین این آبشار را درختان زیبای بلوط، انجیر کوهی و زالزالک تشکیل می‌دهند.

این منطقه علاوه بر درختان زیبا، از پوشش گیاهی زیبا و بکری برخوردار است. بیشتر پوشش گیاهی آن را گون تشکیل می‌دهد که وجود آن، منطقه را به زیستگاهی مناسب برای گونه‌های مختلف حیوانات تبدیل می‌کند.

۳ آبشار تماشایی و حیرت‌انگیز در خرم‌آباد

حفظ پوشش گیاهی منطقه، برای حفاظت از محیط زیست اطراف آبشار، از ضروریاتی است که به آن توجه می‌شود. هوای طبیعت آبشار در زمستان‌ها سرد است. هوای سرد و مسیر جنگلی آبشار وارک در این فصل، مسیر را سخت‌ و ناهموار می‌کند. تماشای آبشار وارک در پرآب‌ترین و سرسبزترین حالت خود، زیباترین چشم‌انداز را به نمایش می‌گذارد. هرچه رودخانه پرآب‌تر باشد، آبشار نیز زیباتر است.

آبشار وارک در فصل بهار پرآب‌ترین حالت را دارد و چشم‌انداز ریزش آب آن بسیار باشکوه است. بهترین زمان سفر به آبشار وارک، از اردیبهشت تا مهر ماه است. آبشار وارک نیز مانند دیگر آبشارها از آب شدن برف‌ها در ارتفاعات، تغذیه می‌کند و آبی تمیز و بسیار خنک دارد. وجود آب خنک آبشار و طبیعت زیبای آن، تجربه بهتر و لذت‌بخش‌تری را در فصل بهار نصیب گردشگران می‌کند.

آبشار وارک در جنوب شرق خرم‌آباد و در غرب گردنه نوژیان در روستای وارک قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید