خرم‌آباد پر از دیدنی‌های مهیج است، از این رو با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد بدانید.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: خرم آباد، شهری است کهن با تاریخی چند هزارساله در استان لرستان که به‌دلیل حضور جاذبه‌های ارزشمند تاریخی، دیدنی‌های طبیعی، آب و هوای مناسب در فصول مختلف سال به‌ویژه فصل بهار و میهمان‌نوازی ساکنانش، امروزه به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در غرب کشور تبدیل شده است. برخی از محققان براین باورند که «خایدالو» (نام کهن خرم آباد در دوران عیلامیان) و «شاپورخواست» (نام کهن خرم آباد در دوران شاپور اول ساسانی است که تا اوایل قرن هفت هجری قمری، از این شهر در کتب قدیمی نام برده شده است)، نام‌های باستانی شهر خرم آباد امروزی است که احتمالا از قرن هشتم هجری قمری، به نام کنونی، تغییر یافته است.

چند جاذبه مهم‌تر خرم‌آباد

قلعه‌ فلک‌ الافلاک

قطعا قلعه‌ فلک‌الافلاک یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی در شهرستان خرم آباد است که روی تپه‌ای کهن و در مرکز این شهر، قرار گرفته است. بنایی که احتمال می‌رود در دوران حکومت شاپور اول ساسانی و در قرن سوم میلادی، نخستین اقدامات ساخت آن، صورت گرفته است.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

این قلعه در مساحتی بالغ بر ۵۳۰۰ متر مربع با هشت برج، ۳۰۰ جان‌پناه و دو صحن با مصالحی همچون سنگ، آجر، خشت، ملات گچ و آهک ساخته شده است؛ اما آنچه که این قلعه‌ را ارزشمند می‌سازد، قرارگیری آن روی صخره‌هایی سنگی است که می‌توان با حضور در آن دره‌ تاریخی خرم آباد را به‌خوبی مشاهده کرد. نام فلک‌الافلاک را که به‌معنای سپهر سپهران است، در دوران قاجار بر این میراث ارزشمند ایران کهن نهادند و «دژ شاپورخواست»، «سابرخاست»، «دزبر» و «قلعه‌ خرماباد»، نام‌های دیگری است که در متون تاریخی به این قلعه نسبت داده شده است. امروزه این اثر به ثبت ملی رسیده است و پس از آن به موزه‌ فلک‌الافلاک که متشکل از قسمت‌هایی همچون باستان‌شناسی، هنرهای سنتی و مردم‌شناسی است، تغییر یافته است.

مناره آجری

سازه‌ای استوانه‌ای شکل، بر سکویی سنگی به‌شکل هندسی معکب مربع، در جنوب شهرستان خرم آباد، در محله‌ قاضی‌آباد و داخل پارک شقایق قرار دارد که از آن به «مناره آجری» یاد می‌شود. کاربری این اثر کهن در گذشته میل راهنما و دیده‌بانی برای هدایت و راهنمایی کاروان‌های عبوری از شهر و نیز نگهبانی از خرم آباد، بوده است.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

برخی از کارشناسان تاریخ ساخت این میراث ایران کهن را مرتبط با دوران حکومت دیلمیان می‌دانند که هرچند در گذشته رفیع‌تر بوده است؛ امروزه ارتفاعی نزدیک به ۳۰ متر دارد. پس از طی ۹۹ پله می‌توان به پشت‌بام مناره رسید و چشم‌اندازی زیبا را مشاهده کرد. این اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آبشار نوژیان

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است. دیدن آن ها دل و جانتان را صفا داده و زیباییشان شما را حیرتزده می کند. آبشار نوژیان بلندترین آبشار استان است که در ۴۰ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد قرار گرفته است. برای دیدن آن باید به دل جنگل نوژیان بروید و در دامنه های کوه تاف به گشت و گذار بپردازید. آبشارهای بلندتر از ۸۰ متر، در دسته‌ی آبشارهای مرتفع قرار می‌گیرند.

نوژیان با ۹۵ متر در لرستان مرتفع ترین است و در بین آبشارهای کل کشور سری در سرها دارد. در بهار که چشمه‌های اطراف پرآب هستند، آبشار بیشترین پهنا را دارد و موقع خشکسالی آبشار هم کم‌ جان می‌شود. طبیعت اطراف نوژیان منبع شناخته شده ای برای رشد گیاهان دارویی است. اگر به آن سمت ها رفتید، قدری هم از گیاهان شفابخش آن جمع آوری کنید.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد، مهم و دیدنی

پارک جنگلی شورآب

پارک های جنگلی به واقع ریه های طبیعی شهرها هستند و زنده بودن آن ها ضامن زندگی شهر و اهالی آن است. خرم آباد به سبب قرار گرفتن در مسیر کوه های زاگرس، مناطق جنگلی و طبیعی زیادی دارد. پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر است که در کیلومتر ۲۵جاده خرم آباد به پل دختر واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل به خصوص در فصل بهار است.

این پارک با مساحتی بالغ بر ۵۷۰ هکتار دارای انبوه درختان بلوط، کُنار و بُنه است و قدیمی‌ترین پارک طبیعی لرستان محسوب می‌شود. این منطقه از جاهای دیدنی خرم آباد است که در فصل زمستان نیز مناظر بدیع و فوق العاده ای دارد و مأمن جانوران بسیاری است.

خانه آخوند ابو

در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک، خانه تاریخی آخوند ابو واقع شده که مربوط به اوایل دوره پهلوی است. این خانه که با کاربری مسکونی متعلق به قاضی القضات شهر، میرزا محسن قاضی بوده، اکنون به عنوان خانه جهانگردی لرستان شناخته می شود.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

این خانه از جمله خانه های نیم درونگرا است که دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است. بخش زمستانه در دو طبقه احداث شده و دارای اتاقهای سه دری و بخش شاه نشین پنج دری است. فضای حیاط نیز با مرکزیت حوض و باغچه هایی به گرد آن طراحی شده و صدای فواره آب حس دلنشینی به فضا می بخشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید